Gå til innhold

M51 overoppheter ved belastning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må henvende meg til ekspertpanelet her inne...

I min andre trekkvogn som er en BMW produsert Range Rover med BMWs M51 2,5lt Diesel motor så har jeg et problem med at motoren går varm ved belastning.

Jeg byttet vannpumpe og termostat for 2 dager siden, men når jeg kjørte opp Lierbakkene med hestehenger bakpå i dag så gikk den varm like forbannet!
Når jeg googler så ser jeg at mange M51 har dette problemet... de aller fleste blir anbefalt å bytte radiator, men ingen av dem jeg har lest har kommet tilbake til tråden og fortalt om dette løste problemet. Eneste jeg fant hvor det ble påstått en fix var en kar som mente det sto luft i anlegget som gjorde at vannet ikke sirkulerte når den gikk varm... (luftbobla hindret sirkulasjon). Hans fix var å løsne slangen fra blokka og inn til radiatoren og fylle motorblokka med kjøleveske ved å helle denne inn i slangen til det var fult!

Kan nevne noe jeg stusset på når jeg byttet vannpumpe og termostat. Når jeg hadde skrudd alt sammen og skulle fylle på frostveske på beholderen så gikk der nesten ikke på noe i det hele tatt. Det rant jo mye ut når jeg demonterte, men det gikk kun på 1/2 ltr... kjørte motor varm slik at termostat skulle åpne, men likevel ramlet ikke vannet! Men (med avskrudd motor) når jeg løsnet slangen fra radiator til termostat (for å se om der var vann) så raste vannet med en gang... da fikk vi fylt på flere liter. Startet opp igjen og lot den gå varm... da gikk det på litt mer veske. Sjekket at det kom vann ut av radiator og satt på slangen her. Når så motor var god og varm så sto nåla pent og pyntelig rett opp. Og da kom også kontrollstrålen (den lille slangen fra radiator til beholder).
Men om det står mer luft i annlegget aner jeg ikke... det kan jo være!?

Skrevet

Ja, den har da viskose mener jeg. Jeg kjente på den da jeg byttet vannpumpa og den var ikke slapp. Måtte liksom ta i litt for å dra den rundt når jeg holdt igjen på koplingen. Det er ingen problem når jeg kjører bilen uten henger bakpå... men så fort jeg slenger Vogn og Hest bak bilen og skal dra opp en lengre tung bakke så kommer temp som et tog... slik som f.eks Lierbakkene... etter at jeg passerer tunnellen så begynner nåla å bevege seg... da må jeg slakke mer og mer av på turtallet for at den ikke skal gå i taket. Jeg må også ha på AC på full varme og full viftehastighet for å få maksimal kjøling i denne bakken! I dag klarte jeg å komme opp med laveste hastighet på 60Km/t når jeg hadde 85 i bunn av bakken.
Forrige gang måtte jeg ned i 30Km/t, men da var jeg ikke like bra forberedt på at temp ville stige.

Skrevet

er  det ikke bedre og gire ned og få opp turtallet ?  da får du jo mere flow på vannpumpa og vifta vil blåse mere. 

er den skikkelig varm så skal du ikke klare og stoppe vifta iallefall.  sjekk den med en avis eller noe.   

ville prøvd og luftet på nytt jeg.  kanskje spyl igjennom systemet også så får du ut gammel grums om det skulle være noe.  

på min så hører jeg iallefall vifta godt når det begynner og bli god temp.  ruser jeg den på tomgang så høres den ut som en gammel volvo..   men det varer i 5 sek før den har kjølt ned tilstrekkelig. 

har du ikke den ekstra viften forran radiatoren forresten?  bmw har iallefall det.  denne skal koble inn om tempen stiger til et vist nivå.   slår iallefall inn innimellom når ac er påslått.

Skrevet

Det er Automat. Men nei, det gjelder å få turtallet ned når denne går varm. Desto mindre friksjon og mindre trekkraft, desto mindre kjøling kreves.

Ja, det er egentlig fullt mulig at radiator er halvfull av gammel avlatenheter.... kan være en god ide å spyle denne ren.

Den vifta foran radiator er styrt av AC (Hadde problemer med at hverken vifta eller AC Kompressor startet på en E39... viste seg å være for lite ole i AC anlegget)
På Range Rover er det en egen radiator for AC (står litt til siden for hovedradiator) hvor denne vifta du nevner står.

Skrevet

Har disse viftene så mye å si i når en ligger i motorveifart?

Jeg har hatt andre bilmerker og de har kun hatt ei elektrisk vifte på radiator og den gikk jo aldri når en lå på motorvei, da er fartsvinden mer enn nok.  

Skrevet

1) Ved tegn til varmgang gjelder det å få ned belastning, ikke nødvendigvis tåpelig lavt turtall.

2) Vanligste årsak til varmgang ved belastning på m51 er etter min erfaring en eller flere små lekkasjer som gjør at du får trykkfall. Ofte vanskelige å finne, må på med trykk og gjerne på varm motor.

Luftinga er jo tydelig at har vært så som så. Fylle på luft til det kun kommer vann fra øverste "luftepunkt". Starte, kjøre varmt på tomgang, med varmen på i varmeapp og lav viftehastighet. Du skal nå ha stråle hele tiden, men det vil komme noe luft. Etterfyll ved behov. Når det ikke kommer mer luft noen steder, fortsett å la den gå til termostaten åpner (nedre slange), da vil den muligens svelge unna mer.

Dersom alt faktisk er 100% i orden på kjøle siden, så snakker man jo toppakning eller sprekker i topp. Men ikke veldig utbredt på m51.

Skrevet

Takk TRF... da er det ikke helt utenkelig at jeg muligens har et svar på hvorfor.
Det viser seg at det er en tiny tiny lekkasje inn til varmeregisteret, to gummipakninger hvor det kommer bitte litt kjøleveske. Det er såpass lite at vannet stort sett fordamper eterhvert som det lekker. Men nok til at jeg faktisk kan lukte kjøleveske.
Kan dette være nok til at den overoppheter ved belastning?

Skrevet

Absolutt. Kan naturligvis være mer, men det blir helt feil å gjøre noe som helst så lenge du ikke har et fungerende og tett kjølesystem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...