Gå til innhold

Til alle med N47 motoren! Det kjente problemet med registerkjedet!


ThomasLS
 Share

Anbefalte innlegg

Tror nok det går fint, er i samme båt og har et godt inntrykk av motoren min som er samme som din.

 

Som nysgjerrighet; Hadde du giddet å tatt av motordekselet og sett i trakten / gropen som rommer injektorene? Finner du pittelitt olje/diesel der på din?

Du kan bruke en Q-tip til å suge opp hvis det er noe. Gjør litt research på om flere opplever det samme med 177hk motoren. Antagelig litt normal lekk fra injektoren som egentlig burde gått i lekkoljeledningen på toppen men også kanskje litt lekk via pakningen mellom injektor og toppdeksel. Vurderer å bytte / sjekke hele toppdekselpakningen men det er litt jobb med det.

 

Skal se hva jeg får tid til i helga. Jobber hele helga og blir billøs mandag til onsdag.. Lakking av ny front pluss rep. av skjerm og montering.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noen ovenfor som lurte på forståelsen av motorkodene. Her et eksempel på min (E92, 2010mod.) motor, N47D20 O1: 

N-kodene gjelder modeller i tidsrommet 2006-2015.

 

N=Motor design fra 2001, 4= 4-sylindret, 7= 7 revisjoner fra original, D= diesel rekkemotor (inline?), 20= motorstørrelse 2,0l,

O= kraftutnyttelse øvre skikt, 1= I tillegg til 7 revisjoner, 1 STØRRE teknisk revisjon fra original.

 

(Fant kodene på "Turner Motorsport", men greide ikke å paste linken.) 

Endret av Swidd Marlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far har nettopp hatt bilen på undersøkelse, Stamsaas Sarpsborg. Der var det noe feil selvfølgelig. Gjelder en X1 2010 1.8D. Mest sannsynlig blir det dekket, det ble sendt søknad til BMW . Så får vente og se. Bilen har bare gått 50 tusen ca. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha min (2008 318D) til bytte av kjedestrammer og evt kjeder+++ (hvis de finner ut at det er nødvendig) hos Bavaria Oslo på onsdag. Håper de må bytte alt sammen så jeg vet at alt er nytt og fint :) Jeg synes det er mye rare lyder fra bilen nå, hører kjedet både på tomgang og under kjøring (spesielt 1. og 2. gir over 1500 omdreininger). Er spent på om alle lydene jeg tror er fra kjedet faktisk er det og ikke bare vanlig motorlyd :P Får bare håpe at kjedet ikke ryker før onsdag. Ville BMW i såfall dekket skaden tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det går fint, er i samme båt og har et godt inntrykk av motoren min som er samme som din.

Som nysgjerrighet; Hadde du giddet å tatt av motordekselet og sett i trakten / gropen som rommer injektorene? Finner du pittelitt olje/diesel der på din?

Du kan bruke en Q-tip til å suge opp hvis det er noe. Gjør litt research på om flere opplever det samme med 177hk motoren. Antagelig litt normal lekk fra injektoren som egentlig burde gått i lekkoljeledningen på toppen men også kanskje litt lekk via pakningen mellom injektor og toppdeksel. Vurderer å bytte / sjekke hele toppdekselpakningen men det er litt jobb med det.

Kunne ikke se noe diesel der hos meg.. Mulig jeg overså det/vanskelig å se...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke se noe diesel der hos meg.. Mulig jeg overså det/vanskelig å se...

Oki takk for at du tok deg tid til å se. Hos meg finner en litt diesel/olje, antagelig litt lekk fra enten injektor o-ring eller o-ring på lekkoljelinjen. Håper ikke det er for høyt trykk i veivhuset eller for dårlig vakuum. Må antagelig sjekke egr kretsen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom min lokale BMW-forhandler i går for å undersøke litt rundt dette. Fikk beskjed om at det lå inn en aksjon på min bil knyttet til dette og at jeg ville bli innkalt til en sjekk, men at de manglet noe verktøy per dags dato. Har en 08 520d. Forstod det slik at alle med en motor som var omfattet av BMWs "kampanje" ville bli innkalt til sjekk. Blir spennende å se om dette stemmer, eller om de bare kontrollere biler der eierne selv tar iniativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart at dem ikke hadde verktøy til dette. Jeg fikk nettopp min bil tilbake fra Bavaria på Gardermoen hvor bilen hadde vart inne under denne "kampanjen".

Er en del BMW spesialverktøy som trengs til denne jobben. Vanligvis har de alt men hvis en har lagt bort eller lånt vekk? who knows

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne for å bytte kjedestrammer på aksjon i dag. De fant strekk i kjedet og skal derfor også bytte øvre registerkjede.

Jeg trodde de byttet alt hvis de fant strekk; begge kjeder, føringer osv., men de skal visst bare bytte øvre kjede.

Er det noen som vet om det er riktig å kun bytte øvre kjede? Jeg hadde håpet på full pakke når de fant slakk. Nå kommer jeg til å frykte at nedre kjede skal ryke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne for å bytte kjedestrammer på aksjon i dag. De fant strekk i kjedet og skal derfor også bytte øvre registerkjede.

Jeg trodde de byttet alt hvis de fant strekk; begge kjeder, føringer osv., men de skal visst bare bytte øvre kjede.

Er det noen som vet om det er riktig å kun bytte øvre kjede? Jeg hadde håpet på full pakke når de fant slakk. Nå kommer jeg til å frykte at nedre kjede skal ryke :P

Ingen grunn å bytte det, visst det er ikke er ett problem. Ett kjede holder normalt sett hele bilens levetid, og visst det er det øvre de har hatt problemer med. Så bytter de neppe det andre uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...