Gå til innhold

Leasing - BMW


Peak
 Share

Anbefalte innlegg

Da jeg ikke syntes det er noen gode tråder om nettpp dette som topic, ønsker jeg tilbakemeldinger fra dere som leaser bilene deres på følgende spørsmål.

 

- Hvor leaser du fra?

- Hvilken bil?

- Hvor lenge leaser du?

- Hvorfor lease fremfor kjøp?

- Hvor gunstig avtale har du? (Dersom du ønsker og svare på det)

- Hvor strenge er "utleier" på kosmetiske småskader?

- Kan bilen senkes og gjøres noe med utover original?

- Hvor lett er det og kjøpe ut bilen etter endt leasingperiode?

- Fungerer det likt som med et kjøp? Setter sammen bilen slik du ønsker den hos BMW og får den deretter utlevert?

 

Siste spørsmål kan jeg forstå at BMW stiller jeg kritisk til dersom kunde ønsker en sprø fargekombinasjon og leverandør skal ha bilen tilbake og trolig blir et vanskelig salg.

 

 

 

Jeg vurderer meg en nyere bil mot sommeren, men usikker på om jeg skal låne en del av beløpet for og deretter kjøpe eller bare rett og slett lease...

Jeg vet så og si hvoran det fungerer, ønsker nå bare tilbakemeldinger på hvor mange av dere som benytter dere av metoden og hvor fornøyd dere er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvor leaser du fra? BMW Financial Services (bestilt ny hos Bavaria Stavanger)
- Hvilken bil? 116i M sport manuell F20, Estoril blå.
- Hvor lenge leaser du? 3 år
- Hvorfor lease fremfor kjøp? Binder ikke opp kapital, noe som var gunstig for oss da vi hadde en bil som det begynte å løpe en del kostnader på, samtidig som vi hadde kjøpt hus som nesten var ferdig bygd og vi var i ferd med å ta opp lån. Da ville vi ikke ha et billån som begrenset lånemulighetene våre.
- Hvor gunstig avtale har du? (Dersom du ønsker og svare på det) Kampanjerente 1,75% (gikk akkurat ned fra 1,95% grunnet at markedsrenta gikk ned), piggdekk og 5års serviceavtale inkludert i prisen.
- Hvor strenge er "utleier" på kosmetiske småskader? I kontrakten vår står det at du skal ha mottatt et skjema som angir hva som er akseptabelt og regnes som "bruksslitasje". Vi fikk aldri dette skjemaet. Jeg sier som så: Hold bilen som din egen. Hadde du kjøpt en flett ny bil og fått en liten bulk i den, hadde du vel fiksa det? Tenk det samme med en leasingbil, så kommer du langt.
- Kan bilen senkes og gjøres noe med utover original? Vi har ikke gjort noe, men har en kollega som har sotet rutene helt fram på sin Volvo, noe de ikke har sagt noe på. Bør muligens sjekkes med forhandler. En idé kan være å bruke orginalvare (M performance etc.)
- Hvor lett er det og kjøpe ut bilen etter endt leasingperiode? Fikk forståelsen av at du får kjøpt den ut til en pris som ligger høyere enn hva forhandler ville gitt i innbytte for den, men lavere enn hva markedsprisen tilsier. Etter hva jeg har forstått, kan ikke gjenkjøpsprisen fastsettes grunnet momsregler. 

- Fungerer det likt som med et kjøp? Setter sammen bilen slik du ønsker den hos BMW og får den deretter utlevert? Ja. Tips: Se etter kampanjer der service er inkludert, da går du et svært forutsigbart bilhold i møte da du vet hva du har å betale i mnd.

 

Verdt å merke seg:

- Du betaler 25% moms på årsavgiften (pga at det er et firma som står mellom deg og Tollvesenet).

- Momsreglene/avskrivningsreglene har endret seg fra 1. januar i år (avskrivningen skjer over 4 år) Dette gjør det noe dyrere å lease. Var senest innom Bavaria forrige uke, de informerte om at de fortsatt leaset i 3-års perioder, men regnestykket blir litt annerledes.

- Vær edruelig når det kommer til bilvalg og valg av ekstrautstyr, da det fort baller på seg i mnd-kostnader.

- Forhandler regner annenhåndsverdi på ekstrautstyr, så om du legger på 80000kr i ekstrautstyr betyr ikke det automatisk at bilen blir 80000kr dyrere over leasingperioden. Dvs. noe ekstrautstyr er bra for annenhåndsverdien når forhandler skal selge bilen igjen (M sport, automat, xenon, bluetooth streaming etc.). som kjent er nordmenn utstyrsfreaker.

 

Lurer du på noe mer, bare spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å merke seg at fra 01.01.15 så har leasingperioden blitt endret fra 3 til 4 år. Dette er noe regjeringen står for og ifølge Bilia så må man betale moms på månedsleien det siste året (snakket med en selger senest lørdag denne helga).

 

Er et forsøk på å gjøre leasing mindre attraktivt for folk flest. Aner ikke hva som er galt med at folk leaser nye trafikksikre biler, men det kan ikke Statan ha noe av.

 

Edit: Jeg mistforstod nok hva selgeren sa, her er et lite utklipp fra privatelease.no. Det viser seg at det å lease bilen for 3 år har blitt dyrere.

Lov om merverdiavgift gir leasingselskapene mulighet for å trekke fra inngående mva ved kjøp av bilen. På en bil til kr 350.000,- så utgjør det ca 50.000,-. og for at staten ikke skal tape for mye penger krever de at dersom bilen selges før 48 måneder så skal en andel av merverdiavgiften tilbakebetales. Derfor koster det litt ekstra med 3 år.

Endret av Telcontar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er gått fra 3-4 år er helt greit, men betale månedlig avgift det siste året gjør det langt mindre attraktivt...

Tror jeg må ta meg tur ned selv til Bavaria eller Bilia.

 

Kan vel forstå at det blir vanskeligere og gjenselge brukte leasingbiler dersom "alle" ønsker og lease....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Papertiger - 

 

Takk for et godt og utfyllende svar.

Det og ikke binde opp kapital er vel egentlig hovedgrunnen til at jeg ikke ønsker og kjøpe bilen selv for øyeblikket, men kanskje etter endt leasing periode. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du må betale moms for siste året dersom du velger å lease over 4 år. Det er vel kun dersom bilen blir solgt før 4 år er gått at staten krever tilbake moms for perioden fra bilen er solgt og til den er 4 år - om jeg forstår dette riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderte å lease en F22 218d Coupe her i høst, men droppa det da månedsprisen ble for høy når forsikring, drivstoff og årsavgift ble lagt til. Vi oppdaget også at så fort vi hadde krysset av for Xenon, M-sport, Estoril og DAB så mer en dobblet månedsprisen seg. Så da ble det kjøpt av ny EL bil i stede, suger maks men dama skulle enten ha EL bil eller lease 2-serie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig F22 jeg sikler litt på jeg også... Ser det ligger en på finn.no hvor innskuddet alleredee er betalt og mnd. prisen er rett over 4500 med 15000km i året og en del utstyr.
Hvilken pris fikk du oppgitt Fredrik?
Jeg er derimot mer på hugget etter en 220i, men det kommer helt an på om mnd.prisen havner langt over 5000,-

Endret av J.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk vel opp en pris på rett over 4000 kr, da med service avtale og ellers heller spartansk utstyrt. Da var innskuddet 50 000 kr og perioden var på 36 månder med en årlig kjørelengde på 12 000 km. Dette var da som sagt en ny 218d med 136 hester og manuellgir, men jeg har kjørt 220I og det er ikke tvil om at den er å foretrekke :)

Men vi hadde en pris i måneden vi måtte holde oss innafor og da var det heller billigere å kjøpe en EL bil med alle de økonomiske fordelene de har (for det er jo ingen andre fordeler med disse), er konebil formålet var (ho ville ikke lenger kjøre E34, for stor og tørst) likevel men jeg skal ikke nekte for at det ikke hadde gjort noe å ha en Estoril 2-serie på tunet ;)

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi bestilte vår bil (oktober 2012), var ikke F22 kommet enda, men de solgte enda 1-serie coupé. Vi streifa så vidt innom den, men slo det raskt fra oss da følgende statement kom fra selger:

 

Det er ikke nødvendigvis en mye dyrere bil i innkjøp, men markedet for disse bilene er utrolig mye snevrere enn for en hatchback 1 serie. Det samme gjaldt for F21 (2-dørs 1 serie), som vi også var innom tanken på. Ca samme kjøpspris, men vanskeligere å selge grunnet mindre marked, noe som gjør noe med annenhåndsverdien på bilen for selger - som da er Bavaria. Det øker igjen leasingprisen, ettersom estimert verdifall er høyere. Sier seg egentlig selv. For info, vi betaler rundt 2800kr/mnd med 20k km årlig kjørelengde og 50k innskudd. La til 80-90k i utstyr. Tilsvarende F21 eller coupe hadde blitt vesentlig dyrere.

 

Så når det kommer til leasing - gå for de mest populære bilene. Det være seg 1-serie, V40, A-klasse, 3-serie etc. Ikke "nisje-biler" som 2-serie, 4-serie, C-coupe etc.

 

Dagens tips: 9.april (passende dato?) angriper F20 LCI Norge. 118i med 1,5 litern, 136hk erstatter dagens 116i. Har stor tro på denne motoren. Fronten ser meget bra ut, men liker bedre hekken på pre-LCI. Verdt å ta med i vurderingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Papertiger

 

Du har helt rett i det, nisje bilene blir dyrere og sånn er det bare... Men jeg må ta meg en tur innom Bilia/Bavaria ila. kort tid for forhøre meg litt om kommende kampanjer o.l. og se om jeg kan få med meg et prishefte på forskjellige biler.

 

1-serie LCI er et godt forslag og noe jeg skal ta med i vurderingen, så absolutt ikke dum ut den på de få bildene som er lagt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...