Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! lånte bort bilen min til min til en kompis i dag. Han ringte og sa at oljelampa lyste, jeg ba han kjøpe 5w-30 olje og fylle på. Han greide å fylle for mye olje. Det var så mye at peilepinnen hadde olje på toppen, langt over maks. Han ringte meg og forklarte saken. Jeg fikk mamma til å kjøre meg ned til mekonomen der han sto. Jeg valgte å kjøre bilen  hjem,  for å så tappe ut olja. Kjørte fra den lokale mekonomen og hjem( 700m) og tappet ut til nivået var der det skulle være. Ser i ettertid nå at det ryker litt, kan dette ha skadet motoren min? 

Skrevet

Husk at når motoren er varm og går, så spruter olja rundt nedi der, så om motoren var varm og gikk mens han fylte på olje, så er det ikke sikkert han fylte på for mye, det ser du kun når motoren er kald og olja ligger rolig :)

Skrevet

Det at det ryker litt, kan også være at han har sølt litt, og at det begynte å ryke når oljen ble varmet opp av motoren.

Skrevet

hvor mye han fylte på er et mysterium for meg nå :P men jeg tappa ut en god del, og da havna jeg lidt under midten mellom max og min, sa at det var alt for mye er 100% sikkert. Men bilen går enda, så alt er bra i mine øyne :D Siste gang jeg låner bort bilen, siste gang. 

Skrevet

Er det sikkert at det var oljelampa som lyste, kanskje han tok feil 8-[ ... Man fyller ikke på mere olje uten å sjekke nivået før man fyller, noe henger ikke sammen her. Vil bare legge til at dersom oljelampa lyser pga manglende olje så mangler det mye olje, det er ca 1 liter mellom max/min, er det ikke olje i det hele tatt på pinnen så må 2-3 liter fylles på.

 

Du må sjekke opp hvorfor oljelampa lyste....

 

Ser litt lengre opp at bmwmaxi mener at man må kjør den litt hardt så den blåser ut det som er igjen av olje her og der, dette er ren galskap, her mangler det grunnleggende kunnskap. Har man fylt for mye olje på motoren så er det bare en ting å gjøre, tappe av til riktig nivå.

Skrevet

Ja, hvis man gidder og ta seg tid til og lese tråden før jeg svarte var nivået nede på normal nivå. Hvis man har torets syndrom er det bedre at man skriver det i profilen sin. En og blåse ut sånn.

Det og blåse ut resten er at når den hadde for mye olje kom det sannsynlig vis en del olje i olje avdamping systemet+ en del olje under stempelet/ringene.

Han hadde nok også nevnt det hvis han fikk hydro lock på motoren på veien hjem. 

Tror de fleste som har kjent meg i bmw miljøet de siste 30år vet at jeg har over gjennomsnitt peil på bil.

Er en grunn til at vi som har vært med en stund ikke gidder og hjelpe så mye her lenger, når det er så mange verdensmestere her.

Skrevet

Ja, hvis man gidder og ta seg tid til og lese tråden før jeg svarte var nivået nede på normal nivå. Hvis man har torets syndrom er det bedre at man skriver det i profilen sin. En og blåse ut sånn.

Det og blåse ut resten er at når den hadde for mye olje kom det sannsynlig vis en del olje i olje avdamping systemet+ en del olje under stempelet/ringene.

Han hadde nok også nevnt det hvis han fikk hydro lock på motoren på veien hjem. 

Tror de fleste som har kjent meg i bmw miljøet de siste 30år vet at jeg har over gjennomsnitt peil på bil.

Er en grunn til at vi som har vært med en stund ikke gidder og hjelpe så mye her lenger, når det er så mange verdensmestere her.

 

Det var voldsomt da...

Uavhengig av ditt svar og erfaring så er mitt svar korrekt, er det for mye olje så er det bare å tappe av :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...