Gå til innhold

Valg av BMW F10


 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Skal sette A6'en på finn i nærmeste fremtid. Valget faller da på en F10. Da har jeg et lite dilemma. Burde jeg velge en 525D 3.0 som er litt eldre og har en høyere kilometerstand fremfor en 520D som er et år nyere, med lavere kilometerstand og garanti. Hjertet mitt sier så klart R6, mens fornuften sier 520. Jeg har sett på flere 520d på finn med høy kilometerstand (typ 180 000 km og høyere) som har byttet motor pga. reg.kjede. Det er også en av grunnene til at jeg vil velge en litt eldre 525d. Jeg er ute etter en bil med maks 90 000 km (helst under). Ved det er flere tråder om et emne, men vil gjerne ha litt mer informasjon 

 

 - Er det stor forskjell på forbruk mellom 525 3.0 og 520 ?

 - Er det stor forskjell på krefter?

 - Jeg antar at 525 er fri for vibrasjoner, hvordan er 520 på det feltet?

 - Hvordan er holdbarheten på disse motorene?

 - Burde jeg ofre navipro framfor R6?

 - Hvordan er disse bilene på vinterføret i forhold til Audi A6 forhjulstrekk

Håper på svar, gjerne komme med forslag på biler som ligger til salgs (maks 380 000kr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok ha valgt 525d da det er en mer kultivert og solid motor, føler også at en 3 liter kler karakteristikken bedre på en bil som BMW F10 :) Det at enkelte motorer har havarert på 180 000 km synes jeg høre helt utrolig ut, da må det jo ha vært sviktende servicerutiner eller bruk som har gjort dette. Jeg vet om flere av disse maskinene som har gått langt over 300 000 km som drosje... Men alt i alt så regnes 3 litern for å være veldig driftsikker og med svært få kjente feil og mangler, rett og slett en veldig god motor.

520d har ett blandet forbruket på 0,49 l per mil mens 525d forbruker 0,62 l per mil på blandet. Men forvent å se langt høyere tall en dette, min 530d står oppgitt til 0,65 men jeg har sjelden under 0,75 på blandet.

520d har med sine 380 nm (uavhengig om man velger 163 eller 184 hestern) tilstrekkelige krefter til å følge norsk trafikk og litt til. Men det er ikke tvil om at den vil jobbe mer i 1715 kilo bil og det gjør den ikke så veldig kultivert, når det attpåtil er en firesylindret dieselmotor så blir ikke saken bedre. 525d med sine 450 nm og 204 hester vil jobbe langt mer avslappet og for å være en rekkesekser (som kanskje er den mest kultiverte motortypen) så vil du merke en klar forskjell. N57 er utrolig "myk" og stille til å være en dieselmotor, ved turtall høres den mer eller mindre ut som en vanlig bensin sekser med sin herlige lyd. 520d går 0-100 på 8,1 sekund og har en toppfart på 227 km/t, 525d er faktisk overaskende rask med sin 7,2 sekunder til 100 og toppfart på 236 km/t.

Skal jeg være ærlig så burde du heller ofre budsjettet fremfor både navipro og rekkesekser, ved litt is i magen og aktiv leiting så kan du finne en bil som har alt og til en pris du kan leve med. Det er mye F10 i denne sjangeren på markedet, det er klassen mest solgte bil og det er godt utvalg i alle størrelser og fasonger.

Jeg har selv hatt 2006 A6 2,4 med forhjulstrekk og den var helt grei på vinterføre så lenge man slo av ESP, men på BMW så kan la antispinn stå på da den genialt nok jobber som en diffbrems i stede for å bare redusere motoreffekten. Flere hevder at BMW i dag har markedet beste antispinn system, ikke bare for fremkommligheten på snø men også for aktiv kjøring. Med gode vinterdekk av ikke alt for bred dimensjon (ikke breiere enn 235) så vil jeg mene at F10 om ikke er bedre iallfall ikke er dårligere enn A6. Jeg fikk ifra A6 til E90 325d med helt nye Hakkapelitta vinterdekk, den tok meg opp plasser jeg aldri kom frem med A6en.

Innenfor ditt budsjett så er det fullt mulig å finne en 525d med både navi pro og ikke alt for lang kilometerstand:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=56382198&model=1.749.2131&page=2&year_to=2011&year_from=2010&make=0.749&sort=2&listPos=58&ref=fas

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=54957321&model=1.749.2131&page=2&year_to=2011&year_from=2010&make=0.749&sort=2&listPos=88&ref=fas&searchclickthrough=true

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=55650638&model=1.749.2131&page=2&year_to=2011&year_from=2010&make=0.749&sort=2&listPos=80&ref=fas

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et meget utfyllende svar ! :) Den nederste og den øverste har jeg hatt i tankene mine, eneste problemet er å få solgt A6'en, da markedet for A6 er veldig dårlig for dagen, tar lang tid å få solgt den. Jeg er en petimeter av dimensjoner og bruker lang tid på vedlikehold av bilene mine, vask av bil tar f.eks 3 ganger ganger mer tid for meg enn for "normale" mennesker og håper derav at F10 eiere passer godt på bilene sine mtp. lakk osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ikke, det du ser på 2011 modeller som har maks 5 år reklamasjonsrett, som utgår i 2016 senest. Om du kjøper import bil, så får du nok med garanti om du kjøper fra forhandler.

Ellers har man jo superkasko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på et nytt spørsmål, er det en ulempe at der er importbil?

Slik jeg ser det så er det ingen klare bakdeler med det, annet enn at hvis bilen ikke er fylt 5 år så har du reklamasjons retten hvis noe går galt. Noe annet man ikke får på en importbil er Cold Klima pakken, men denne hadde jeg ikke på hverken E90en eller F10en jeg har nå og savner den ikke. Pakken inneholder en forvarmer til varmeapperatet som sørger for raskere varme, har vel også større batteri og større dynamo om jeg ikke tar feil. Men uansett så har bil oppvarmede spylerdyser, setevarmer og feltet der vindusviskerene ligger er oppvarmet så jeg trenger det ikke. Men det kommer litt an på hvor i landet man bor, er litt forskjeller i klima på Sørlandet og Finnmark for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket delekatalogen på flere biler i Europa, og ingen plass er S842A Cold climate version, nevnt.

Sjekket såklart F10 og E90 bla.

 

Så da er det enten slik at alle biler i Europa har S842A som standard, eller så har ingen det. Fordi ingen deler er nevnt med S842A som merknad.

 

Jeg antar at det enten er 842 cold eller 823 hot som gjelder utifra kontinent.

 

Før 2003-4-5? så var det vel slik at 842 ble brukt på nordiske biler, men det virker som det er utgått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, 842 cold climate version er fortsatt en tilleggsoption, men standard på alle norsksolgte biler. Jeg kan ikke si hva pakken spesifikt inneholder, men den har blant annet et varmeelement på innsugningsrøret til LMM.

 

F.eks: http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=FW11&mospid=52407&btnr=13_1392&hg=13&fg=20 og http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=3D71&mospid=55453&btnr=13_1476&hg=13&fg=20 (hhv. F10 520d og F30 325d).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 184hk 520d er en kjempeoverrakselse. Hadde 2009 W211 220CDI med 170hk før (400nm). Den nyinnkjøpte F10 går denne en høy gang ytelsesmessig. Jeg pusser båt om dagen, og Moss-Oslo klokker inn på 0,47 !! Er det mulig ? Mercha var aldri under 0,58.(bra det også) Men, det er gearkassa som gjør den så mye bedre. 8-trinns vs 5-trinns. F10 er jo helt tyst, motor og isolering, en klasse over ! Jeg digger min nye 2011 520d ! Anbefales ! Har gått 67.000, sporsstoler og skinn, koser meg ! Ga 320 for den.

Endret av Admiral1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nok ikke utelukke 520d helt enda...

Er det noen form for vibrasjoner i bilen?

Ingen vibrasjon. Fin lyd for 4er å være også, synes jeg. Den gearer litt kjapt og hardt fra 1. til 2. Men det har jeg vendt meg til. Den andre tingen jeg har å sette fingern på er at plasbitene/dekslene nede på forsetene ligger helt inntil skinnet, og lager litt unødvendig knirk når man rører på seg i sete. Setene ellers er supre ! Endret av Admiral1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at man prøver begge bilene før man tar ett valg, jeg må si at jeg ikke opplevde 520d som vibrasjonsfri men det er det egentelig svært få dieselmotorer som er. 523I skal jeg love dere at er vibrasjonsfri, silkemyk motor som jeg nesten hadde valgt foran både 520d og 525d :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...