quandt1960 Skrevet Mars 26, 2015 Skrevet Mars 26, 2015 Lurer på om noen kloke hoder har noen detaljer rundt Castrol Edge oljen. Skal bytte olje morgen og fikk tak i ordinær Castrol Edge FST til en billigere peng som oppfyller BMW Longlife 04 som er spec for min bil, dette er en kanne på 4liter. Alle disse er i utgangspunktet dyrere oljer. Fikk ikke tak i en liters kanne av samme type så kjøpte den nyeste Castrol Edge FST Titanium 1 liter. 319 spenn hos BMW. Så hadde jeg fra forrige skift liggende en Castrol Edge Professional Longlife 04 som det er en halv liter igjen på. Så det store spørsmålet jeg hadde, kan jeg blande disse? De er alle sammen på samme spec hva gjelder temperatur/viskositetsforhold på 0W-30 og oppfyller BMW Longlife 04. Etter det jeg har lest og snakket med folk så er eneste forskjellen at den som heter professional er levert direkte til BMW og selges kun via BMW og brukes hos BMW verksteder. Den "vanlige" er den som selges i andre butikker men skal ha samme egenskaper utover noen tilsetninger. En av de tilsetningene vet jeg er et fluorescerende stoff som får oljen til å lyse ekstra opp i UV lys slik at BMW service kan evt. enten kontrollere tilstanden på oljen og eller sjekke om det er brukt orginal olje. Er det noen som vet helt sikkert på sistnevnte? Hos kundemottak hos BMW mente de jeg kan blande disse så lenge alle oppfyller BMW Longlife 04 og er alle av samme viskositet Vedlagt er noen bilder, en kan klart se forskjellen i farge. BMW oljene har et spesifikt grønlig skjær noe den vanlige Castrol Edge FST ikke har.
John Kr Skrevet Mars 26, 2015 Skrevet Mars 26, 2015 Hei, bra innlegg... Jeg har i mange år brukt mye tid og energi på å sette meg inn i oljenes verden, dette er egentlig en jungel man sjelden greier å komme til bunds i. Det jeg har oppdaget er mye hemmelighetskremeri, gimik, veldig mange trur/ mener og mye dreier seg om følelser. Det man må forholde seg til er API og ACEA systemene som forteller mye om kvalitet og egenskaper, viskositet er det neste. Når det gjelder blandbarhet så skal alle oljer innen samme kvalitet og egenskap kunne blandes uavhengig av merker og betengnelser. For å gjøre en lang historie kort så kjører jeg på Mobil 1 i dag, ikke Castrol...
E.C. Skrevet Mars 26, 2015 Skrevet Mars 26, 2015 Mener jeg også har et Edge Proffesional i en annen viskøsitet som også er litt grønnaktig. Denne var kjøpt for rundt 100kr litern utenom BMW. Det som er greit å vite er at i oljeverdenen er det et begrep som heter giveaway. Altså skal produktet ditt møte spesifikasjoner som er satt og ikke mer, da taper man nemlig penger. Derfor er det greit å forholde seg til oppgitte spesifikasjoner. Dette kan i sin tur bringe neste problem: hvordan er spesifikasjonene oppnådd? Hvis man bruker mye additivering kan det hende den degraderes og oljen endrer sine egenskaper. Derfor kan egentlig oljer være ganske forskjellige enda de møter like krav. Additiver bidrar til å redusere kostnader og komme seg innenfor spec og da holdes ting veldig hemmelig. Selv de som tester ting vet ofte ikke hva det er som egentlig tilsettes og man får gjerne et generelt datablad i slike tilfeller. Det hadde vært ganske spennende å se på selve innholdet i oljen og sammenligne de mot hverandre, tror det kan være en del interessant der. Hadde det ikke kostet så forbanna mye per analyse hadde jeg kjørt noen oljer på jobben for å se hvor forskjellige de egentlig er.
quandt1960 Skrevet Mars 27, 2015 Forfatter Skrevet Mars 27, 2015 Nå har jeg vært hos BMW Service og det gikk greit å blande de så lenge det var samme spec. BMW LL04 og 0W-30 Det grønnskjæret er tilsetning for å gjøre oljen mer fluorescerende i UV lys. Har gjort mye oljeanalyser hos Invicta AS og denne oljen er bra men basetallet synker drastisk etter et år og 16000 km så de anbefaler skift hver 16-20000 km selv om 30000 km er spec. En prøve koster ca 600 spenn. Skal ta og teste alle fire en gang senere i år når de er ny for å se forskjellen. Bytter selv hvert år og maks 16000 km pga turbo og DPF. Det er viktig å huske datoen på flasken da olje er ferskvare. Maks fire år etter prod.dato Her er en morsom video som gjør at jeg faktisk styrer unna BMW sin egen selv om folk sier det er Castrol som leverer den:
E.C. Skrevet Mars 27, 2015 Skrevet Mars 27, 2015 Nå har jeg ikke trykket på videoen, men om det er den jeg tror det er så sier den ikke så mye. Temperaturet de ender opp med var lite saklig.
Alpejohn Skrevet Mars 27, 2015 Skrevet Mars 27, 2015 Det var en interessang video.. Hva er det som blir liggende igjen? Tenkte og prøve liqui moly olje i år, da noen her inne mente at castrol oljen fikk motoren til og gå litt hardere. Har selv brukt castrol i alle år.
John Kr Skrevet Mars 27, 2015 Skrevet Mars 27, 2015 (endret) Videoen viser absolutt ingen ting, bort sett fra at det er forskjell på Castrol og original BMW olje, dersom det er tappet olje fra original flaskene da, det vet vi jo ikke noe om. Alle sier jo at original olje er fra Castrol, hmmm... er vi sikker på det? Som jeg skrev over så er oljene blandbare. Dersom man søker på "oljevelgeren" på alle kjente oljemerker på f.eks min motor så har alle valgt en 5w30 olje, Castrol som eneste oljeprodusent har valgt 0w30. En 0w30 olje er noe tynn etter min vurdering, derfor har jeg valgt en 5w30 og av et annet merke (Mobil 1). Som jeg nevnte over så er det vanskelig å få tak i testresultater av oljeprodukter, dette er noe synd at ikke bilbransen henger seg på dette med tester. I dag er det slik at det er handelsavtaler som er styrende og ikke kvalitet, dette gjelder også BMW. BMW har fått beste avtalen gjennom Castrol, men det betyr ikke at denne oljen er den beste. Endret Mars 27, 2015 av John Kr
quandt1960 Skrevet Mars 27, 2015 Forfatter Skrevet Mars 27, 2015 Nå har jeg ikke trykket på videoen, men om det er den jeg tror det er så sier den ikke så mye. Temperaturet de ender opp med var lite saklig. Forsåvidt enig, den viser ingenting utover en liten indikasjon på motstand for temperatur og degradering som følge av det. Er bare en indikasjon. Enig i at det er en dårlig test. Det beste er en oljeprøve etter en viss km.stand. Da kan laboratoriet sammenligne det med referanseprøver de har av oljen når den er ny. Erfaringsmessig etter prøver jeg har tatt er Castrol Edge bra opptil 20000 km og blir kraftig degradert etter dette ift ny tilstand. BMW oljen er egentlig Castrol Edge, lik den store flasken jeg har bilde av på 4 liter uten visse tilsetninger. På fabrikken i f.eks Leipzig fyller de olje på fra Castrol Edge tønner.
CrZyWiz Skrevet Mars 27, 2015 Skrevet Mars 27, 2015 (endret) . Store spørsmålet her er hvorfor du advarer andre mot å blande oljer, når du egentlig ikke vet selv. Dersom man søker på "oljevelgeren" på alle kjente oljemerker på f.eks min motor så har alle valgt en 5w30 olje, Castrol som eneste oljeprodusent har valgt 0w30. En 0w30 olje er noe tynn etter min vurdering, derfor har jeg valgt en 5w30 og av et annet merke (Mobil 1). Visst du mener den er for tynn, så hjelper det lite å velge en 5w30 olje, burde heller velge 0w40 da. Når det er kaldt, så er det ønskelig at oljen er tynnere. Derfor er det bare dumt det du gjør. Endret Mars 28, 2015 av CrZyWiz
John Kr Skrevet Mars 27, 2015 Skrevet Mars 27, 2015 Ja, det spørs bare hvordan du ser det, for tynn ved kaldstart eller for tynn ved driftsvarm motor. Jeg mente for tynn ved kaldstart, jeg bor i et område hvor det sjelden er minusgrader, har jeg bodd på Røros eller lignende plasser så har jeg vel kjørt på 0-olje. quandt1960 reagerte på dette 1
E.C. Skrevet Mars 27, 2015 Skrevet Mars 27, 2015 (endret) Første tallet er jo ved kald motor og siste ved driftstemperatur. 0W-30 og 5W-30 er like når motoren har nådd driftstemp. 0W vil jo framstå som tynnere når du heller det i motoren enn 5W eller 10W, men de vil fort være like tykke med en gang motoren kommer opp i temperatur. Ulempen er jo heller at for store avstand mellom tallene ofte behøver mer additivering og egenskapene kan degraderes mer over tid enn en olje som har lavere avstand mellom tall. Jeg kjører på med 0W enda jeg bor på Vestlandet. Det greieste er jo å la motoren gå 15 sekunder før man starter å kjøre og ikke ta av med en gang den starter, da bør oljen ha kommet på plass der den skal. Jeg ser ikke problemet med å bytte ved 10-15 000 km. Tar en halvtime og koster i underkant av tusenlappen. Hvorfor skal man da gamble på om oljen holder i 25 000 eller hva enn noen har anbefalt. EDIT: Hva skal forresten "for tynn ved kaldstart" bety? Oljen er jo uansett mye tynnere når den når driftstemp. Endret Mars 27, 2015 av E.C.
quandt1960 Skrevet Mars 27, 2015 Forfatter Skrevet Mars 27, 2015 Første tallet er jo ved kald motor og siste ved driftstemperatur. 0W-30 og 5W-30 er like når motoren har nådd driftstemp. 0W vil jo framstå som tynnere når du heller det i motoren enn 5W eller 10W, men de vil fort være like tykke med en gang motoren kommer opp i temperatur. Ulempen er jo heller at for store avstand mellom tallene ofte behøver mer additivering og egenskapene kan degraderes mer over tid enn en olje som har lavere avstand mellom tall. Jeg kjører på med 0W enda jeg bor på Vestlandet. Det greieste er jo å la motoren gå 15 sekunder før man starter å kjøre og ikke ta av med en gang den starter, da bør oljen ha kommet på plass der den skal. Jeg ser ikke problemet med å bytte ved 10-15 000 km. Tar en halvtime og koster i underkant av tusenlappen. Hvorfor skal man da gamble på om oljen holder i 25 000 eller hva enn noen har anbefalt. EDIT: Hva skal forresten "for tynn ved kaldstart" bety? Oljen er jo uansett mye tynnere når den når driftstemp. Ja nei for tynn skjønner jeg heller ikke, det er jo bra den er tynn ved lav temp, da er den lettere å pumpe rundt i motoren og det gir bra kaldstartegenskaper og mindre motorslitasje.
FritzP Skrevet Mars 27, 2015 Skrevet Mars 27, 2015 Castrol kjørte tidligere to forskjellige spesifiseringer på konsumentmarkedet kontra verkstedmarkedet. Vet ikke om dette gjelder fortsatt. Forøvrig er det nå Shell som er leverandør av olje til BMW. http://www.autoevolution.com/news/bmw-drops-castrol-for-shell-as-official-oil-supplier-88737.html Shell eller Castrol.., det er vel som å banne i kirka, men jeg har kjørt mye Shell olje på mine motorer opp gjennom årene, både løpskjøring og gate, og aldri hatt havarier.
CrZyWiz Skrevet Mars 28, 2015 Skrevet Mars 28, 2015 (endret) Ja, det spørs bare hvordan du ser det, for tynn ved kaldstart eller for tynn ved driftsvarm motor. Jeg mente for tynn ved kaldstart, jeg bor i et område hvor det sjelden er minusgrader, har jeg bodd på Røros eller lignende plasser så har jeg vel kjørt på 0-olje. Stemmer, og det strider igrunn mot all logikk. Eneste grunn til å velge 5w-30 framfor 0w-30 er eventuelt pris. Endret Mars 28, 2015 av CrZyWiz
Aquarius Skrevet Mars 29, 2015 Skrevet Mars 29, 2015 Hei, Når du spør slik du gjør, er nok du som de fleste på dette forumet over middels interessert i å gi din BMW best mulig pleie. Da vil du nok også bytte olje langt innenfor hvert oljeskift intervall gitt av BMW - og motoren lever et strålende liv. Fikk oppgitt av BMW at LongLife oljene er sammensatt for garantert å holde de 30k km som er spesifisert i den garanti/serviceinstruksen som gitt for BMW. LL01 for eldre BMW'er, LL04 for nyere. Som jeg fikk forklart det, er 0W-30 oljer å anbefale for nyere motorer - særlig diesel og turbomotorer med trange oljekanaler. På motorer med høy belastning (banekjøring) og eldre motorer, anbefales en olje typisk 0W-40 eller 5W-40 (eller høyere enn 40). Dette fordi disse motorene arbeider under høyere temperaturer (bane), eller trenger litt fyldigere olje for slitasjeslark. (Jeg har en 15 år gammel M43B19 motor, og de fyller fortsatt LL04 0W-30 på min - standard BMW prosedyre - uansett motor og alder!) Om du velger Castrol, Mobil1 eller annen god olje av riktig visositet, og bytter i fornuftige intervaller, vil nok i alle fall ikke motoren forringes av oljetype. Espen Aass og Stein-98 reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå