Bakke82 Skrevet Mars 30, 2015 Share Skrevet Mars 30, 2015 (endret) Hei! Jeg er i ferd med å selge gamle bilen min, og tenker å kjøpe en ny en. Jeg har lenge likt BMW, men aldri kjøpt meg en. Nå har jeg bestemt meg for å kjøpe meg en 3serie 2005-2008 for en ca 100 000,-. Har overvåket finn.no i lang tid, men har noen spørsmål som jeg vil stille til BMW folket. Hva bør jeg se etter? Kjente feil? Bensin eller Diesel? 316, 318 eller 320? Jeg vil helst bare ha et fint eksemplar med minst mulig problem de første årene. (siden jeg svir av det meste jeg har) Trenger ikke gå for mest hestekrefter, men noe som er pent og solidt, og som ikke fører meg til luksusfellen. Hvordan pleier prisene være på services og reparasjoner kontra andre merker? (Kan jo selvsagt ta båten til kiel og gjøre litt der også) Hvordan er de på vinterføre? Takker på forhånd for den hjelpa jeg får. Jeg er for øvrig en som kan lite om bil, bortsett fra det jeg har lest meg til. Ikke så praktisk anlagt, men kommer til å ta godt vare på bilen som en del av familien Endret Mars 30, 2015 av Bakke82 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasBr Skrevet Mars 30, 2015 Share Skrevet Mars 30, 2015 På vinterføre slår man av både antiskrens og antispinn Andreas Nærbø og bimmerR reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 30, 2015 Share Skrevet Mars 30, 2015 (endret) Jeg hadde en E90 325d (E90 er modellen du etterspør) og det er iallfall den beste vinterbilen jeg har hatt. Kost på deg noen gode dekk og det er bare å kjøre der du har lyst på vinterføre, selv gikk jeg for Nokian Hakkapelitta RSI. Ellers så har jeg ikke noe kjennskap til de firesylindra modellene (fire sylindre er for meg totalt uinteressant i BMW) men det skal være meldt om en del registerhavari på 318d og 320d om jeg ikke har hørt veldig feil. E90 i seg selv er svært gode biler av høy kvalitet, de troner høyt på listen over de mest driftsikkre bruktbilene man kan få og jeg sitter med samme erfaring selv etter tre år med en 325d (70 000 kjørte kilometer). Ellers så er det verd å nevne at om du øker budsjettet ditt med rundt 50 000 kr så er det mulig å oppdrive en 325I, med en rekkesekser bensin på 218 hester. Da vil du få en totalt annerledes kjøreopplevelse og E90ens fantastiske kjøreegenskaper kommer skikkelig frem med denne motoren, anbefales! Skal du først ta steget ut å kjøpe BMW så kan du like godt gjøre det sikkelig, rekkesekseren er skuddsikker i forhold til de firesylindrede utgavene Endret Mars 30, 2015 av Fredrik 90 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Mars 30, 2015 Share Skrevet Mars 30, 2015 Sedan, coupe, Touring, cab? Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg valgt E46 320i. Solide motorer (rekke 6er, 170hk) og pent design. Hadde før valgt E46 enn E90 som er modellen etter. Slik som denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57056571&searchclickthrough=true Har ingen kjennskap til denne spesifikke bilen. Andreas Nærbø reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bakke82 Skrevet Mars 31, 2015 Forfatter Share Skrevet Mars 31, 2015 Takker for gode svar Står mellom Sedan og Touring, og heller mot bensin. Hvordan er automatkassa på E90? Er den skuddsikker eller bør man velge manuell? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Mars 31, 2015 Share Skrevet Mars 31, 2015 Hadde gjort som Stig sa dersom budsjettet ditt var 100 000,- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Mars 31, 2015 Share Skrevet Mars 31, 2015 Jeg hadde en E46 318i i 11 år. Billigste bilholdet jeg noen gang har hatt. Hadde en E91 318i i 3år. Dyreste bilholdet jeg har hatt... Kosta meg ca. 40k i div motorreparasjoner. 32k i kun fiks av Valvetronic ventilstyringen. Dette er en svakhet på N46 motoren. Den finner du i 318i og første 320i (150hk) i E90. N43 (170hk) skal vel være bedre. Ville styrt unna 4er maskinene i E9x modellene. Derfor E46 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 31, 2015 Share Skrevet Mars 31, 2015 Problemet med E46 er jo at den begynnere bli veldig gammel nå, og det ser man også. Så har man jo videre rusta da, E46 ruster dessverre alt for mye selv om det blir bedre på de senere faceliftmodellene. E90 med rekkesekser ruster ikke og er så si feilfri, men dessverre noe over ditt budsjett. Ser stadig ryddige biler ned mot 150 000 kr men er fortsatt mange 325I eiere som tror de har en sjelden og spesiell bil, prisene blir da ofte litt optimistiske Men om jeg måtte velge mellom E90 med firer eller E46 med sekser, da hadde det blitt E46 med sekser any day Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Mars 31, 2015 Share Skrevet Mars 31, 2015 Der forklarte du bare poenget mitt på en veldig tungvindt Fredrik. I følge han selv, så er budsjettet på 100 000 og ikke over 150 000,- Jeg hadde definitivt ikke kjøpt meg en halvdårlig/OK og dårlig utstyrt e90 enn en godt utstyrt og ryddig e46 320i StigJ reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Mars 31, 2015 Share Skrevet Mars 31, 2015 Hadde fremdeles valgt E46 over E90 uansett pris. Jeg føler meg i alle fall mer tilpass bak rattet på en E46. e90 føles sjelløs. bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
humpfy Skrevet Mars 31, 2015 Share Skrevet Mars 31, 2015 Hadde fremdeles valgt E46 over E90 uansett pris. Jeg føler meg i alle fall mer tilpass bak rattet på en E46. e90 føles sjelløs. Ser relativt sjelløs og alminnelig ut også, spør du meg. Hadde selv kjøpt meg en billig E46 og lagt opp mer penger til neste generasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 31, 2015 Share Skrevet Mars 31, 2015 Der forklarte du bare poenget mitt på en veldig tungvindt Fredrik. I følge han selv, så er budsjettet på 100 000 og ikke over 150 000,- Jeg hadde definitivt ikke kjøpt meg en halvdårlig/OK og dårlig utstyrt e90 enn en godt utstyrt og ryddig e46 320i Og som jeg skrev så ville jeg anbefale å heller legge litt ekstra i potten og gå for en E90 med rekkesekser. I følge trådstarter så var det E90 han hadde bestemt seg for, rettere sagt pre LCI siden han nevner 2005-2008. Hvorfor prater dere om E46 hele tiden da? en gammel utdatert modell som ikke ligger i nærheten av E90 når det gjelder kjøreegenskaper. Jeg forstår at enkelte av dere synes E90 er døll å kjøre, men det er jo ikke så rart når dere har hatt strikkmotor... Jeg har fulgt E90 markedet med argusøyne den siste tiden, særlig da jeg solgte min egen 325d for ett år siden. Alt den gang fikk man fornuftige 325I ned rundt 150 000 kr, ryddige biler med det mest nødvendige utstyret og bra historikk. bmwmann24 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet April 1, 2015 Share Skrevet April 1, 2015 Og som jeg skrev så ville jeg anbefale å heller legge litt ekstra i potten og gå for en E90 med rekkesekser. I følge trådstarter så var det E90 han hadde bestemt seg for, rettere sagt pre LCI siden han nevner 2005-2008. Hvorfor prater dere om E46 hele tiden da? en gammel utdatert modell som ikke ligger i nærheten av E90 når det gjelder kjøreegenskaper. Jeg forstår at enkelte av dere synes E90 er døll å kjøre, men det er jo ikke så rart når dere har hatt strikkmotor... Jeg har fulgt E90 markedet med argusøyne den siste tiden, særlig da jeg solgte min egen 325d for ett år siden. Alt den gang fikk man fornuftige 325I ned rundt 150 000 kr, ryddige biler med det mest nødvendige utstyret og bra historikk. Hvor finner man alle disse ryddige E90 325I bilene til rundt 150K? Jeg har sett på markedet de siste månedene på mye forskjellig. Disse ligger stort sett på rundt 200K eller mye mer. Aldri sett noe fornuftig ned mot 150K iløpet av de 3 siste månedene. På hvilke punkter mener du E90 er så langt forran E46 med tanke på kjøreegenskaper? Jeg heller mot E46 siden den er mindre, lettere, smidigere, bedre styrefølelse og er mye lettere å oppdrive med f.eks en rekkesekser som gjør at bilene ofte ikke har så stort verditap, eller noen av de potensielt farlige feilene som rammer noen tidlige E90 med 4 sylindre. Trådstarter ønsker å kjøpe bil for ca 100K. Ikke trenger han mye hester og ikke ønsker vedkommende å havne i "luksusfellen", så å sprenge budsjettet er nok ikke så aktuelt. Man får ikke så mye E90 for 100K. Ihvertfall ikke noe typisk "entusiast bil" med lav km stand. Trygg E90 kan kanskje være noe slikt? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56739241 Sett en del annonser med bensinmotorer som har fått ny motor, så de er ikke bombesikre noen av de. 1,6l bensin i E90 blir veldig slapt etter min mening så kan være greit å gå for noe som er hakket sprekere. Om man ikke driver for mye småkjøring så er nok diesel bedre. Oversikt over motorer her kan være grei å sjekke. N47 motorene er egentlig gode, men de har ett potensielt veldig dyrt problem med registerkjede som kan ryke. Disse kjedene skal i teorien holde hele bilens levetid, og er derfor plasert på baksiden av motoren. Noe som gjør at motoren må ut av bilen dersom man skal bytte. Spesielt bilene med N47 som er produsert før 05/2009 bør man være ekstra varsom med. Jeg ville ikke kjøpt en slik bil uten å fått et merkeverksted til å vurdere lyden fra registerkjede. Nå som de aktuelle bilene stort sett er over 7 år så tror jeg ikke man får byttet kjede på garanti/goodwill. Ellers er jo både turbo og partikkelfiler ting som lett kan bli dyrt om de sier takk for seg. Unngå dieselbil som er mye småkjørt. Tett partikkelfilter koster fort 20K+. Finn en fin 316D med N47 motor som ikke lager ulyd fra register kjede, fjern partikkelfilter (kjøp en del eksos del som byttes før/etter EU kontroll), CHIP, og vips så har du ca 180hk/400nm. Da kan man lett få mye for pengene. Når det er sagt, E90 med N47 vil fort koste litt mer enn budsjett. Jeg som mange andre hadde sterkt vurdert å finne en pen E46 fra rundt 2003-2005 dersom budsjett er på 100K. Kanskje kjøpe bil til noe under budsjett og ha litt penger til vedlikehold. Vi snakker tross alt om 10år+ gamle biler her så det er alltid ting som kan bli veldig dyrt om man er uheldig. Visse orginaldeler fra BMW verksted/forhandler kan koste mye. Koed, gsbildeler, ebay etc er steder der man lett kan kjøpe inn deler til hyggelige priser. I forhold til noen andre bilmerker så finnes det mye 3.parts deler til BMW. Bakhjulsdreven BMW med gode dekk og fint vinterføre er for meg himmel på jord ...fremkommeligheten er også god. StigJ, Bakke82 og Fidelio reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet April 1, 2015 Share Skrevet April 1, 2015 (endret) Også en annen ting med E46 opp mot E90. Alltid tryggere å kjøpe en modell som er av de siste fra fabrikken som har fått rettet alle barnesykdommene enn en tidlig, "uprøvd" modell med masse snikende potensielle feil. Det viser jo bare igjen og igjen at det dukker opp masse barnesykdommer med modellskifte. E46 hadde subframe disaster og fremre bærebroer som mest vanlige barnesykdommer som ble rettet på de nyere utgavene (facelift). Tidlige E90 hadde jo masse motorfeil. Kan ikke huske å ha sett så mye motorbytte på E46 som E90 (også 1ere med 4er) Ja, rust er et tema på E46, men det finnes jo godt holdt eksemplarer der ute også med minimalt. Nyere modellene var vel bedre enn de tidligere. Endret April 1, 2015 av StigJ Bakke82 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bakke82 Skrevet April 1, 2015 Forfatter Share Skrevet April 1, 2015 Mange bra svar her, og mye å fordøye før jeg kjøper noe. Budsjett er på +- 100 000, og da med en liten buffer på 20-30 000 ekstra til f.eks service, reperasjoner etc. Kan jo selvsagt bruke bufferen også på å få noe bedre, men kjipt om noe skulle ryke det første året da. He he. 316 blir nok litt tamt ja, 318 eller 320 ligger ute til overkommelig pris, men ser de har N46 motoren. Må nok tenke litt, hvis jeg ikke kommer over et kupp av en bil. Det er jo også mulig å spare mer, vente, og få en bedre utgave. Eller gå for tipsene her og finne en bra E46 utgave Alt blir nok bedre enn den bilen jeg har nå. En golf jeg kjøpte til 85 000 i 2007, som jeg har kostet på rundt 85 000 i reperasjoner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå