Gå til innhold

Dekktrykk og moment

Harlex
 Share

Anbefalte innlegg

Z4en sporer mer når jeg øker trykket. Øker til ca. 3 bar når jeg vinterlagrer bilen for å minske faren for flatspots. Men den sporer veldig i forhold til når jeg kjører med 2,5 bar

Samme med MINIen både med originale RFTdekk og de jeg har nå. Kjører Michelin PSS på begge bilene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en meeeget bra side ang. lufttrykk

Her er alle dimensjoner oppgitt og med normal og fullastet bil...

http://luft-trykk.no/personbil/bmw/3-serie/touring_(e91)/320d_(2.0_d_163)/2005_-_2011/resultat

Litt merkelig, stemmer ikke med BMW sine tall, kjører 2,3 framme og 2,5 bak med kun meg i bilen. Dette er på piggfritt, På sommer kjører eg standard BMW sånn ca. 2,3 framme og 2,6 bak, 0,2 ekstra hvis vi laster bilen. Men klarer ikke merke store forskjellen. Er ikke 2,1 framme litt lite? Den veier jo omtrent 50/50 på touring og 51,5/48,5 på sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard BMW kommer jo litt an på dekkdim og... 2.3/2.5 høres for meg ut som små dekk etter det som står i døra mi..

Standard blandet M for E91. 17" 225/45 og 255/40 bak. i døra syns jeg det står for mye. 2,4 og 2,9 hvis jeg husker i farten. Det med maks fire passasjerer uten baggasje. Jeg kjører 90% av tiden alene

Dette er om sommeren og hvis du kjører litt så stiger temperaturen i dekkene gjerne opp mot 10-20 grader over omgivelsestemp pga friksjon. En tommelfingerregel er at trykket stiger 0,1 barg for hver 10 grad temp i dekket stiger. Du kan se forskjeller på 0,5 barg om sommeren bare dekket står i ro i solen.

På vinter varierer jeg litt og følger med på slitasje pga bra camber på disse bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...