Gå til innhold

Dekktrykk og moment

Harlex
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått på noen nye hjul :-) bak 255/35-18 og 225/40-18 foran.... Hvor mye (NM) trekker jeg til? Hva skal jeg ha av lufttrykk på denne pakken (foran/bak)?Dekktrykkveilederen innenfor døren er uleselig på den dim. det er snakk om.

No har jeg knapt fått på felgene så jeg har ikke sjekket dette med lufttrykk sensor... Men hvordan vet jeg om det er sensorer i mine hjul? ( har kjøpt dem brukt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker til med ca. 130NM på mine biler.  

Kjører 2,5 bar i dekkene på begge min biler. 225/35-19, 235/35-19 og 265/30-19. 

Du har ikke sensor i hjulene. Sensoren (ABS-sensoren?) registrerer rulleomkretsen på hjulet.

Så du bare nullstiller RDC-en i bordcomputeren eller iDriven, så er det tut og kjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. ☺️Da er det altså et annet system på denne bilen enn den andre bilen min som har sensorer i hjulene... 2,5 bar ja... Er vel greit det da... Men etter slik jeg tolket tabellen (det jeg klarte å tyde) i døren så så deg ut til at jeg skulle ha ulikt fremme og bak.... Mener det står 3,1 bar bak og 2,? foran...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt opp og ned hva som blir best.. Jeg kjører (vinterdekk dog) 225/40-18 på alle fire med 2.8 nå.. Sommerdekka 255/30-20 og 305/25-20 har jeg ca 2.8/9 fremme og 3.1 bak.. Hva som er riktig er jeg ikke sikkert på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ta 115Nm og etterstramme etter en stund. Helt kurant å få løs boltene med skralla som ikke har særlig langt håndtak. Har kanskje litt sammenheng med at hjula går av og på relativt ofte, så boltene ikke rekker å sette seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....som også står i døren på 99% av bilene :)

Men jeg er grådig usikker på mitt lufttrykk. 

245/35 x 19 2.2bar

275/30 x 19 2.3bar sier skiltet i døren.

Er ikke dette veldig lavt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært opp mot 3 fremme og 3.1-3.2 bak (235/40-18" forran å 265/35 bak)
Prøvde med standard trykk, men spora så inn i hælvete at det var håpløst å kjøre med.

Tror det var 2.9 fremme og 3.1 bak jeg brukte.. Da var den ok og kjøre, mye bedre en med orginalt trykk hvertfall. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ingen problemer med sporing eller noe sånt ved å kjøre slik som jeg oppga, men syns det er veldig lavt med tanke på drivstoff bruk, dekk slitasje & treg rulling.

Får prøve og hive i 2.5-6 foran og 3.0 bak får å se hvordan det blir.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...