Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg fikk akkurat et problem angående lysene på bilen. Jeg har hatt hovedlyktene ute av bilen over helgen i forbindelse med lakkering av frontfanger. Når jeg nå satte inn lyktene igjen idag, så fikk jeg opp feilmeldingen: Cornering lights failure. 

På lysbryteren blinker den lille grønne lampen ved autolys funksjonen. Xenonpæren på høyre lykt fungerer heller ikke. Denne er forsøkt byttet uten at det hjalp. Når jeg prøver fjernlyset så hører jeg en "klikkelyd" fra lykten som ikke lyser.

Jeg fikk tatt en diagnose med iCarsoft, og fikk da opp feilkodene:

- 9CBC "Communication with SMC, left, disrupted"

- 9CBD "Communication with SMC, right, disrupted"

Jeg har adaptive xenon, for de som lurte. En annen merkelig ting er at tåkelysene også er på når jeg setter bryteren på autolys uten at jeg har skrudd de på. 

Noen som har noen ideer om hva dette kan være?

Takk på forhånd.

• 5 months later...
Skrevet

Reset av styreenhet, innebærer det mer enn sletting av feilkoder? Til TS: funket reset? Opplever nøyaktig det samme som deg

Sent fra min Nexus 6 via Tapatalk

• 1 month later...
Skrevet (endret)

Bumper denne jeg.

Har dere funnet løsning på problemet?

Har fått akkurat samme feilmelding etter en uheldig runde med motorvask. Et deksel på ene lykten var ikke satt skikkelig på og jeg fikk vann i lykten. Manglet ett nærlys og ingen adaptive lys eller høydejustering. Blinker også grønt på auto på lysbryteren. Fant ut at den ene ballasten var gåen og antok samtidig at boksen for styring av adaptive lys også var gåen (https://www.delebil.no/p/-/-/Belysning/Styreenhet%20xenon/S467816/LEAR/7189312/7189312). Bestilte begge deler fra høgger og byttet. Begge nærlys er nå ok men jeg får samme feilmelding på mitt enkle diagnoseaparat. Får slettet feilen, men den dukker opp igjen etter noen sekunder med lysene på.

Tviler på at jeg har feil på begge styreenhetene som står på lyktene. Er det en annen komponent som kan gi slike problemer??

Endret av BRIO
Skrevet

For deg, BRIO, om du har en bil med LM2, så er det ingenting i mellom hovedlykta(SMC) og lysmodulen.

Skrevet

Bilen er produsert juni 2006, så jeg vet ikke om den har LM2.

Det kan se ut som ved bytte av SMC må disse kalibreres og kodes til bilen.
Noen som vet mer om dette?

Skrevet

Ok, saltkjelen.

Da kan TS se på wdsplanet for sin bil.

Det var litt annerledes på tidligere utgaver.

Skrevet (endret)

Fikk samme feil etter en motorvask. Bildene forteller mer enn jeg orker å skrive akkurat nå. Jobben tok 15 minutter og nå fungerer alt igjen. PM for mer info hvis du trenger. Jeg har ikke lest gjennom hele denne tråden, så jeg beklager hvis dette er irrelevant. (irr..elevant [emoji28])

bd85c8b472e7c59d9813f77f0f3aae8e.jpg3c69311668e45c3dcb1971607d81bae8.jpgea1cf5844de23bbd01c92e64b8f02bb4.jpgc875bd63cf2faed5322522ed4f9ff231.jpg19dbf347b8120cd674b104b106a933f5.jpg

Endret av robert.kristensen
Skrevet

Fikk samme feil etter en motorvask. Bildene forteller mer enn jeg orker å skrive akkurat nå. Jobben tok 15 minutter og nå fungerer alt igjen. PM for mer info hvis du trenger. Jeg har ikke lest gjennom hele denne tråden, så jeg beklager hvis dette er irrelevant. (irr..elevant [emoji28])

Dette ser jo veldig lovende ut og noe jeg må prøve i kveld. Den DeoxIT sprayen finner jeg bare hos en svensk forhandler. Ser biltema har en oxidrens.

Tror du denne gjør jobben eller er Deoxit suverent best? :)

Skrevet (endret)

Dette ser jo veldig lovende ut og noe jeg må prøve i kveld. Den DeoxIT sprayen finner jeg bare hos en svensk forhandler. Ser biltema har en oxidrens.

Tror du denne gjør jobben eller er Deoxit suverent best? :)

Biltema sin gjør nok rensejobben like bra. Bare å bruke rikelig med rens og børst bort alt. DeoxIT etterlater en beskyttende film. Hvis rensen fra Biltema er helt "tørr" så kan du jo spraye på litt WD40 eller lignende før du tørker av til slutt. Bruk en tannbørste eller en annen børste med litt stiv bust og sørg for å få gjort rent under kontakten også, det var det en del oksidasjon som var litt vanskelig både å se og å fjerne på min modul. Krysser fingrene for at det ordner seg for deg også. Ta gjerne bilder av kretskortet og kontakten før og etter. :) Lykke til!

Update: Jeg har brukt bilen i hele dag og alt har fungert knirkefritt.

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk

Endret av robert.kristensen
Skrevet

Dette gikk ikke helt som håpet. Fikk renset bort en del irr i den originale controlleren og satt den på plass. Det grønne lyset på lysbryteren begynte å blinke og da jeg startet og stoppet bilen et par ganger for å teste, kom en annen feil jeg håpet å unngå en stund til.

I sommer fikk jeg feilmelding på rattlås og startsperre. Etter 2 turer på verksted on noen tusenlapper ut, var feilen lokalisert til elektronikken i rattlåsen.
Har kjørt med denne feilen uten noen problemer noen måneder, men i kveld ble lyset for rattlås rødt og bilen vil ikke starte. Da blir det ny verkstedstur på meg :(
Får ta diagnose på lyset i samme rennet da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...