Gå til innhold

BMW E46 320DAT/ E34 525i varmepumpe montert

Share

Anbefalte innlegg

@M-jakob høres ut som at du er rett mann til å besvare noe jeg har lurt på en stund. Det blir vel minusgrader på innsiden når man ikke har brukt garasjen på en stund? Hvordan funker det å skru pumpa av og på når innedelen til tider havner i minus? Er det noe problem?

Jeg har Mitsubishi i huset, men har vurderte f.eks. Toshiba siden den kan ha vedlikeholdsvarme helt ned til 5 grader (mellom 5-13) det virker å være optimalt for en garasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, M-jakob skrev:

blir kjekt med varmepumpe i garasjen, har det selv å er så fint og ha litt temperatur hvis en skal gjøre noe.

Tenker du å ha den på hele tiden?  

Har en sånn funksjon på min der den kan stå på 10 grader vis jeg skal ha grunnvarme der, men jeg bruker den bare når jeg skal gjøre noe.

Fordelen med denne pumpen er 8 graders funksjon :). Tenker jeg ser an prisene. Huset følger strømprisene automagisk. Slenger nok inn varmepumpe i garasjen på dette. Største strømprisen jeg har fått er litt over 2000kr i januar i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, M-jakob skrev:

Har Toshiba varmepumpe og ifjor var det hard kulde her med 17-18 minus i lengre perioder og da var det sikkert 10 minus eller mer inne i garasjen.  Og pumpen fungerte like godt etter det men det kan jo bare være flaks også hehe..

Veldig spent på denne, som ny skal den klare 3100 watt ved -15. Montøren syns den presterte overraskende bra både på vakuumtest og måling ved register på innedel. Dette var storsatsingen til Toshiba på nordic modell, så kompressoren var veldig kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, E.C. skrev:

@M-jakob høres ut som at du er rett mann til å besvare noe jeg har lurt på en stund. Det blir vel minusgrader på innsiden når man ikke har brukt garasjen på en stund? Hvordan funker det å skru pumpa av og på når innedelen til tider havner i minus? Er det noe problem?

Jeg har Mitsubishi i huset, men har vurderte f.eks. Toshiba siden den kan ha vedlikeholdsvarme helt ned til 5 grader (mellom 5-13) det virker å være optimalt for en garasje.

Montøren min monterer alle merkene, men anbefalt wilfa til garasje hvis man kjøper nytt pga 7 års garanti. Toshiba var de beste gamle pumpene. Mitsubishi var mest for pengene på black weekend kampanje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, M-jakob said:

Har Toshiba varmepumpe og ifjor var det hard kulde her med 17-18 minus i lengre perioder og da var det sikkert 10 minus eller mer inne i garasjen.  Og pumpen fungerte like godt etter det men det kan jo bare være flaks også hehe..

Høres lovende ut. Tenker i utgangspunktet at det ikke bør være et problem, men er ikke mange som har testet slikt. Var ned i -25 her og -12 i garasjen på det verste i fjor. Blir vel ikke like lavt når garasjen blir isolert, men greit å ha muligheten til å skru av i perioder, spesielt når man allerede har mekka til et temperert skap for kjemikalier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, tennbrikket said:

Montøren min monterer alle merkene, men anbefalt wilfa til garasje hvis man kjøper nytt pga 7 års garanti. Toshiba var de beste gamle pumpene. Mitsubishi var mest for pengene på black weekend kampanje.

Er de pumpene fra Wilfa noe gode da? Og er det mest salgstriks med 7 års garanti, som Kia på bil? Tror jeg kommer til å legge mest vekt på energieffektivitet og at vedlikeholdstemp kan settes lavt. Beholder nok dieselvarmeren, så blir ingen krise å ha høy toppeffekt eller masse effekt ved -25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, E.C. skrev:

Er de pumpene fra Wilfa noe gode da? Og er det mest salgstriks med 7 års garanti, som Kia på bil? Tror jeg kommer til å legge mest vekt på energieffektivitet og at vedlikeholdstemp kan settes lavt. Beholder nok dieselvarmeren, så blir ingen krise å ha høy toppeffekt eller masse effekt ved -25.

Gree som produserer wilfa. Han som monterte hos meg hadde monteringsavtale med coop.  Dog så var Mitsubishi på black week til 21k ferdig montert vanvittig god pris. Ellers var wilfa gode garasjepumper. Alt er relativt vel å merke. Gamle toshiba var evighetsmaskiner og aldri noe tull. Dog så var han veldig overrasket over tallene ved måling på innetemperatur og ved vakumteste på en 15 år gammel pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...