quandt1960 Skrevet Mai 21, 2015 Share Skrevet Mai 21, 2015 Har merket nå at høyre bakhjul slites mer enn venstre. Ikke innerst som vanlig pga camber men jevnt over hele dekket. Grunnen til at jeg har merket det er at på Pirelli P Zero så er det et grunt diagonalt mønster som bare er 2 mm dypt når dekket er helt nytt. Nå er det på høyre bak nesten slitt vekk og venstre er litt under 1 mm igjen. Trykket er korrekt Hjulstilling er snorbein og gjøres en gang i året hos BMW. Fikk et tips at dette er vanlig på BMW med bakhjulsdrift uten diffbrems, noe som for meg egentlig kan høres logisk ut hvis øverføringen i diffen til høyre bak har et tannhjul og til venstre har flere. Dermed blir den effektive mekaniske overføringen bedre til høyre bak enn venstre bak så høyre bak har mer direkte overføring enn venstre bak. Har tenkt på om det er kjøringen min som gjør det men det kan det ikke være da det er variert kjøring som ikke er "aktiv" Er det noen her som har opplevd det samme?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjølen Skrevet Mai 21, 2015 Share Skrevet Mai 21, 2015 Hei,dette kan da umulig stemme at det er forskjellig på høyre og venstre bakhjul i diffen..har aldrig opplevd dette annet enn at det slites mer inne på dekkene pga.camber Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Mai 21, 2015 Share Skrevet Mai 21, 2015 Jeg opplevde ifjor og at høyre bak dekket mitt slet seg kraftig i sommer mnd. Bildene av det er selvfølgelig borte, men hos meg var det rett og slett produksjonsfeil på dekket. Sant og si så var dekkene nye da og var i bruk for første gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Mai 21, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 21, 2015 Oki, nei dekkene var nye i fjor i april så de er kjørt en sesong. Godt med profil igjen, ca. 85-90% Faktisk en kar som har peiling hos GS som tipset meg om det at høyre bakhjul på BMW uten diff slites mer. Sånn er det med fremhjulsdrevne også. Jeg vet det er en viss forskjell uten diff men kom ikke på at det kunne gi et utslag på 1 mm per sesong nesten. Sånn var det også med de første dekkene som kom fra fabrikken, høyre bak var litt mer slitt. En tenker jo selvfølgelig med en gang hjulstilling men den er som sagt snorbein. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Mai 21, 2015 Share Skrevet Mai 21, 2015 Aldri opplevd slik forskjell som du beskriver på de BMW'ene jeg har hatt. Men jeg tenkte om det kunne ha noe å gjøre med kjøring i rundkjøringer å gjøre. Men da skulle det være godt synlig forskjell på forhjul også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Mai 21, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 21, 2015 (endret) Aldri opplevd slik forskjell som du beskriver på de BMW'ene jeg har hatt. Men jeg tenkte om det kunne ha noe å gjøre med kjøring i rundkjøringer å gjøre. Men da skulle det være godt synlig forskjell på forhjul også. Jo jeg har jo tenkt på det men cluet er at jeg ofte kjører samme vei, men så kjører jeg jo samme vei tilbake slik at slitasjen pga vei og svinger ikke kan forklare det. Da ville jeg sett mer slitasje på kanten av dekket og mye framme. De framme ser helt fint og jevn ut. Venstre bak er jo selvfølgelig slitt men nesten 1 mm mindre. Har nå funnet på flere forum hvor forklaringen er differensialen som jeg antok. Men tenkte kanskje noen her inne som er helt sikker og har svaret Karen på GS fikk meg på de tankene og det virker å stemme med det han sa. P.S Eneste grunnen til at jeg antagelig la merke til det er nettopp profilen til Pirelli P Zero. Den har noen diagonale spor som ved nye dekk ikke er mer enn 2mm. De fleste dekk har like dype spor over hele dekket så da blir denne effekten vanskelig å se. Endret Mai 21, 2015 av FJPopp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Mai 21, 2015 Share Skrevet Mai 21, 2015 Ser at dette fenomenet beskrives flere steder. Blant annet på Lotus. Det er en der som påstår at justering av hjulvinklene bak fikset den skjeve slitasjen høyre/venstre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Mai 22, 2015 Share Skrevet Mai 22, 2015 Dette har jeg også opplevd, første som slo meg var at høyre hjul driver mer en venstre til vanlig.. quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Mai 22, 2015 Share Skrevet Mai 22, 2015 Dette blir litt som at motorfeste på førersiden blir fortere utslitt enn det andre festet siden motor går "medurs" og det røyner mer på førerside. Beklager OT, jeg måtte få det med siden jeg har dama sin MB inne på bukken nå og fant ut at motorfestet mer eller mindre er redusert med 50% Jeg kjøper forklaringen til GSfyren om at det røyner mest på høyre bakhjul. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Mai 22, 2015 Share Skrevet Mai 22, 2015 Husker når jeg hadde Volvo 240 uten sperre å skulle burne så var det alltid høyre hjul den tok på.. Aldri venstre.. Sent fra min Nexus 5 bruker "skriveleif-talk" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Mai 22, 2015 Share Skrevet Mai 22, 2015 Husker når jeg hadde Volvo 240 uten sperre å skulle burne så var det alltid høyre hjul den tok på.. Aldri venstre.. Sent fra min Nexus 5 bruker "skriveleif-talk" Volvo 240 har framdrift på kjølevifta den Alpejohn quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Mai 22, 2015 Share Skrevet Mai 22, 2015 Haha, ja den har nok det.. Hehe.. Hadde en 740 turbo der vifta faktisk funka skikkelig.. Jeg var sansyneligvis den eneste i mils omkrets. Sent fra min Nexus 5 bruker "skriveleif-talk" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Mai 23, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 23, 2015 Ja det må være overføringen fra kardang til diff, mindre mekanisk tap til høyre enn til venstre. Eneste logiske forklaringen jeg kan komme på. Så har man jo også "corner weight" som kan spille inn men tror det er neglisjerbart ift den åpne diffens effekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Mai 23, 2015 Share Skrevet Mai 23, 2015 Ja det må være overføringen fra kardang til diff, mindre mekanisk tap til høyre enn til venstre. Eneste logiske forklaringen jeg kan komme på. Så har man jo også "corner weight" som kan spille inn men tror det er neglisjerbart ift den åpne diffens effekt Dette er første gangen jeg har hørt. Mindre mekanisk tap? Hvordan er kjørestilen din FJPopp? Er den aktiv eller litt slapp? Dekkslitasje bak har som regel med feil geometri (feil vinkler) eller "sidelengs" i hver sving. Er du helt sikker på at spissing og camber er riktig på høyre bakjul? Er bilen "nærvøs" og kjøre eller går den på "skinner" rett fram? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Mai 25, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 25, 2015 Dette er første gangen jeg har hørt. Mindre mekanisk tap? Hvordan er kjørestilen din FJPopp? Er den aktiv eller litt slapp? Dekkslitasje bak har som regel med feil geometri (feil vinkler) eller "sidelengs" i hver sving. Er du helt sikker på at spissing og camber er riktig på høyre bakjul? Er bilen "nærvøs" og kjøre eller går den på "skinner" rett fram? Nei bilen går som på skinner. Jeg er nok ekstrem med hjulstilling og legger nok mer penger igjen hos BMW i hjulstillinger enn de fleste. Minst en gang i året og hver gang jeg bytter dekk, Den er snorbein og hadde siste hjulstilling april 2014 og siste sjekk av foringer i januar. Hadde spissingen vært feil så hadde man sett et typisk slitasjemønster ytterst på dekket. Hadde camber vært altfor negativ hadde man sett mer slitasje innerst. Hadde jeg hatt for mye dekk trykk hadde slitasjen vært på midten etc...Ingen av disse er tilfelle. Hos E9X sin HA5 bakaksling øker toe-in ved akselerasjon og belastning. Hvis da hovedforingen for spor er slitt vil den flekse mer men da burde dekket vært slitt mer ytterst. Så har ikke tro på den Så etter å ha grublet litt faller jeg tilbake på følgende: Cornerweight. Med åpen diff vil hjulet som har minst traksjon få overført mer moment, dette er jo som kjent det kjipe med åpne differ. Når jeg sitter alene i bilen (90% av tiden) så er cornerweight ubalansert og det er mindre vekt på høyre bakhjul. Denne vil da ha mindre traksjon og slippe litt mer enn venstre. Over tid resulterer det i litt mer slitasje på høyre bakhjul enn venstre. Samme med framhjulsdrevne biler. Dette er hvis man som regel kjører mye alene i bilen. I utgangspunktet trodde jeg det burde være mer mekanisk tap til ene siden pga diff men det var ikke helt korrekt tenkt av meg. Gitt at grepet er likt på begge sider er overføringen lik til begge sider så lenge bilen kjører rett frem. Men hvis bilen er 20-40 kg lettere på ene hjulet hvil det slippe litt mer enn det andre over tid. Rett meg hvis jeg tenker feil men jeg kommer ikke på noe annet logisk Espen Aass reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå