Gå til innhold

Spraybokslakkering hjemme - veldig dårlig idé?

Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Har en E39 som har et par råtne jekkfester og litt overflaterust på en hjulbue og under dører etc. Jeg tenkte dermed å få dette sveiset og grunnet hos en kjenning. Men billig lakkering har jeg enda ikke fått tak i. Luftet tanken for meg selv om å lakke fargen med fargekodet sprayboks også kjøpe 2K-klarlakk på sprayboks også, og spraye denne over. Om det blir dårlig har jeg hvertfall en rustfri bil med lakk på (selvom det ikke nødvendigvis er pent) som jeg kan godkjenne og ha fram til jeg har råd til skikkelig lakkering. Er dette en veldig dårlig idé eller kan det bli greit resultat? Noen som har erfaring med dette, eventuelt bilder av slikt utført lakk å vise fram? 

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være god hvis du klarer å få spraylakken til å stemme med den forrige lakken på bilen. Billig å kjøpe inn, men vanskeligere enn vanlig lakkering å få gjort riktig.

Mye DIY videoer på youtube, se hvordan det funker før du begynner sier eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du våtsliper etterpå kan du få det ganske bra. Jeg gjorde det med bakre hlulbuer på en E36 for noen år siden, og det var ikke synlig før man kom helt tett innpå. Den var mørk blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo forsåvidt "bare" kanalene og nedre dører, så er ikke så veldig synlig, men.. Om jeg ikke finner noen som gjør det billig så har jeg ikke mye valg. Med mindre jeg får solgt bilen, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemme hvordan da? Tenkte jo å få hentet ut riktig farge hos en eller annen fargehandler, hvis det var det du tenkte på.

Har gjort dette på min gamle E34.

Husk grunning også!

Slipe med minimum 240 papir, gjerne finere. jeg brukte 620 på siste finish. :cool:

Nå sto jeg innendørs og lakkerte nedkant på dørene under listen, og resultatet ble overraskene bra.

Lakken kjøpte jeg hos Knut Haraldsens Farvehandel AS i Drammen, og de traff veldig bra på farven.

Tipset er og holde god avstand og lakkere tynne lag flere ganger (4 - 5 tørke mellom), samme med klarlakk, for så og lakkere siste laget med klarlakk forholdvis vått.

Dørene tok jeg av bilen (to skruer og el-kontakt), og la på ett bord. Da unngår du at lakken renner. Jeg brukte en helg på dette.

Kanalene lakkerte jeg sort matt for de var det fra før. Og det var veldig enkelt. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...