Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plutselig en dag, merket jeg at clutchen tok unormalt langt inne, brukte bilen litt til. Helt til det ikke gikk an å få bilen i gir mer.

Fikk tauet bilen til verksted, hvor de sjekket overføringer, slave og master sylinder uten å finne lekkasje. Tok så ned girgassen, der var clutchen helt brent, trykkplate, svinghjul og thrust lager ødelagt. Men det store spørsmålet er hva kan ha skjedd her? Har bare eid bilen i ett år og forhandler vil ikke ta på seg noe ansvar for utslitt clutch. Men er det vanlig at alt blir traspet svinghjul m.m og clutchen bare hadde vært utslitt vil tro det er en følgeskade av noe? Tenker at her må det være noe som har vært fryktelig galt fra tidligere eller noe som plutselig har oppstått. Men har ikke så god greie på det rent tekniske til å slå i bordet med til forhandler for at han må ta det på seg. Bilen er en pent kjørt 2010mod med 80 000km på telleren.

Skrevet

Høres ut som du eller den som har kjørt bilen har herja godt. Da skjer slikt.

Med helt vanlig kjøring så skjer ikke dette.

Forhandler bør ikke ta dette på garanti eller reklamasjon.

Skrevet (endret)

Dette er en stakkers diesel stasjonsvogn. brukt av min kone til og fra jobb, så ingen herjing her. Tidligere eigere var ett godt voksent par, som har eid bilen fra den var ny. Har mine tvil på mye herjing der også.

Så hvis bilen har vært pent brukt hele tiden hvordan kan dette ha skjedd?

Eller generelt, hvordan klarer man å ta livet av alt som er mlm. motor og girkasse?

Endret av chrisen
Skrevet

Jeg kan ikke forstå hvordan dette har skjedd om bilen er brukt på en helt vanlig måte.

Kan ikke forstår hvordan det skal være mulig, men om noen andre her inne har en forklaring på det, så vil jeg også høre om det.

Er veldig interessert i å lære.

Skrevet

Forstår ikke hvordan det kan være mulig jeg heller. Tenker i de baner som produskjonsfeil på en komponent, metalltrutthet eller lignende.

Skrevet

Greit at clutchen kan bli utslitt men vil den da ta med seg så mye annet? Ikke vanlig å måtte bytte svinghjul ect ved slitt clutch vel?

Er en Skoda Octavia det gjelder, hadde det vært Bmw hadde der vel aldri skjedd:p

Skrevet (endret)

Ut i fra at det er VAG! så vil jeg tippe at Dobbel masse svinghjulet har sviktet, lagret som sitter i midten, Det er ikke unormalt at det ryker under normal kjøring da blir det voblete og treffer lammel platen, onkelen min fikk samme diagnosen på sin octavia rs, Heldigvis fikk han det på reklamasjon, Hadde selv touran 170 hk på den tiden fikk det samme jeg også bare at jeg hadde automat så jeg hørte det først når jeg skrudde av bilen(et klakk fra motoren)  samt i oppover bakker at det ristet i hele bilen Så nå har jeg kjøpt meg Bmw med converter ALDRIG vag med dmf igjen! Dette er bare et innspill mot det jeg har erfart, Er ikke sikkert jeg har rett men det kan høres litt slik ut siden de også sier at dobbel masse svinghjulet også er defekt. At feil muligens har startet der. 

Endret av Sand1
Skrevet

Dobbelmassesvinghjulet på moderne dieselmotorer er veldig vanlig at ryker når man slurer clutch.

Dette er ikke helt uvanlig på Bmw heller, er dog blitt ett mindre problem enn det var :)

Tror det er byttet clutch og svinghjul på nesten alle E83 med 2liter diesel fra 04-07 hehe :P

Skrevet

Godt voksent par + konebil nå = mye sluring på clutch?

Brukerfeil kan ta livet av clutcher utrolig fort.

Hvilken bil er dette?

+ mye kø-kjøring og/eller sitter med benet på pedalen hele tiden.

Skrevet

Men hva skjer rent mekanisk da om svinghjulet gir etter? Vil det da slite ute clutchen igjen siden lamellene var helt utslitt? Noe som skjedde helt uten forvarsel.

Skrevet

Du nevnte over her at lamellene var brent, og det blir dem jo av mye slurring med clutchen. Det blir omtrent som å ha bremsene på hele tiden. Med den varmgangen som blir da, får lageret tøffe "levekår".

Skrevet

at bilen ikke er grisekjørt betyr ikke at clutch ikke har fått kjørt seg. Kjøpte en impreza av en gammel mann, han hadde slitt ut clutchen på 36 tusen km.

Kjent feil det med svinghjul på vag, som sagt. De fleste nye biler har selvjusterende clutch, noe som betyr at man ofte ikke merker slitt clutch før den er helt ferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...