catten Skrevet Juni 8, 2015 Skrevet Juni 8, 2015 Hei, Har en BMW 316 1.8 l som har stoppet og lurer på hvordan man kan sjekke om det er Vanos som er defekt. Verkstedet anbefaler å sette inn en brukt motor men bilen ble overhalt og byttet alt bortsettfra vanos for et år siden så synes det er ille å bytte den motoren. Er det noe man kan teste eller feilsøke for å se om det kan være vanos? Eventult noen tips om hvor man kan få tak i en god slik motor? Tips til noen som kjøper den og vil ta vanos bytte selv og tjene noen kroner på å selge? Tusen takk for svar Cathrine
Shattered Skrevet Juni 9, 2015 Skrevet Juni 9, 2015 Bilen din har ikke vanos: E46fanatics-forumet Vanos is a hydraulic actuator. It's part of the engine variable valve timing system. It's a metal component that mounts on the front of the engine head and connects to the camshafts and camshaft sprockets. Its job is to physically change the relative rotational position of the camshafts to the crankshaft. Your 318i 4 cylinder engine does not have a vanos. The standard i6 double vanos is on all the E46 6 cylinder (non-diesel, non-M3) cars (323, 325, 328, 330). All of the double vanos units have failed seals and replacing them will provide significant performance improvements and improved fuel consumption.Hope this helps.
vegard89 Skrevet Juni 9, 2015 Skrevet Juni 9, 2015 Stemmer som shattered sier. 316i og 318i har ikke vanos.
Kennethe34 Skrevet Juni 9, 2015 Skrevet Juni 9, 2015 Tøys. 316 og 318 fikk vanos da N40 og N42 kom. Ta en diagnose på bilen og få verkstedet til å feilsøke. Evnt rive toppdekselet for å se om de har "løsnet" innvendig.
Kennethe34 Skrevet Juni 9, 2015 Skrevet Juni 9, 2015 316 e46 står det. Betyr altså m43b19. Nei, kan og bety N40B18, N46B18++ Og siden han sier det er en 316 1,8 har den mao IKKE M43 motoren.
Shattered Skrevet Juni 9, 2015 Skrevet Juni 9, 2015 Nei? Er du blind? Se under avataren hans da vel. Du er sikkert på mobilversjonen og får ikke opp noe. Hva han sier og hva som faktisk stemmer er to forskjellige ting.
Kennethe34 Skrevet Juni 9, 2015 Skrevet Juni 9, 2015 Er ikke blind, er du dum? Les her: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N42 Og her: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N46 Står det ikke der at de kom i E46 316i?? Tror du virkelig Bmw ville levert 316 som en fossil 8ventilers motor utviklet i 1992-1993 i 2005 (som var siste år for E46)?? CrZyWiz reagerte på dette 1
Shattered Skrevet Juni 9, 2015 Skrevet Juni 9, 2015 Hmm, synes jeg så det sto 98 eller 99 et sted i innlegget. Ja, okei, du har rett, vi vet ikke hvilken motor det er snakk om .
anbjørn Skrevet Juni 9, 2015 Skrevet Juni 9, 2015 Nå skal ikke jeg påberope meg noe som helst ekspertnivå på dette. Men årsmodell er essensiell informasjon å vite før man gir råd. En nabo og jeg byttet i alle fall vanosen på innsugskammen på en 2002 model E46 316iT. Den bilen har en N42B18 med dobbel vanos + variabel åpning på innsugssiden (Valvetronic kaller vel BMW det) I tillegg så har jeg mekket en del på min egen 2002 modell E46 318iT. Denne motoren er identisk bortsett fra sylindervolum og ytelse. Det er ikke så mye arbeid eller komplisert å bytte vanos, men du trenger spesialverktøy for å låse kammer og veivaksel etc. Hvis du ikke har erfaring med lignende arbeid så anbefaler jeg at du får noen som har til å hjelpe deg. Et BMW verksted tar nok minst10 lapper for denne jobben inkl vanos. Biltema selger det verktøysettet som du trenger. Artikkelnummer 191557
Sammyen Skrevet Juni 9, 2015 Skrevet Juni 9, 2015 (endret) EDIT: Las litt feil her eg slurver på jobb. Ignorer denne [emoji14] Endret Juni 9, 2015 av Sammyen
And-reas Skrevet Juni 9, 2015 Skrevet Juni 9, 2015 N42 og N46 har vanos. Betalte vel omtrent 3600,- / stk. for delene da vanos på både innsug og eksosside ble byttet på min E46. 10 000,- er nok ikke helt tatt ut av det blå, nei. Hvor langt har denne motoren gått/hvordan har den blitt fulgt opp med servicer i sitt liv? (Er det verdt å koste på den mer?)
CrZyWiz Skrevet Juni 10, 2015 Skrevet Juni 10, 2015 (endret) Hmm, synes jeg så det sto 98 eller 99 et sted i innlegget. Ja, okei, du har rett, vi vet ikke hvilken motor det er snakk om .Jo, visst det er en 316 med 1.8l motor, så vet vi at det ikke er den gamle M43 motoren. http://trommelyd.no/ Endret Juni 10, 2015 av CrZyWiz
catten Skrevet Juni 10, 2015 Forfatter Skrevet Juni 10, 2015 Nå skal ikke jeg påberope meg noe som helst ekspertnivå på dette. Men årsmodell er essensiell informasjon å vite før man gir råd. En nabo og jeg byttet i alle fall vanosen på innsugskammen på en 2002 model E46 316iT. Den bilen har en N42B18 med dobbel vanos + variabel åpning på innsugssiden (Valvetronic kaller vel BMW det) I tillegg så har jeg mekket en del på min egen 2002 modell E46 318iT. Denne motoren er identisk bortsett fra sylindervolum og ytelse. Det er ikke så mye arbeid eller komplisert å bytte vanos, men du trenger spesialverktøy for å låse kammer og veivaksel etc. Hvis du ikke har erfaring med lignende arbeid så anbefaler jeg at du får noen som har til å hjelpe deg. Et BMW verksted tar nok minst10 lapper for denne jobben inkl vanos. Biltema selger det verktøysettet som du trenger. Artikkelnummer 191557 Hei, Takk for svar. Kanskje jeg har skrivi feil når jeg skreiv E46? det er iallefall Vanos i denne motoren. Bilen er god stand ellers så vil enten beholde eller selge den når den er i orden igjen. Står mellom å bytte vanos eller eventulelt sette inn en brukt motor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå