Smaug Skrevet Juli 1, 2015 Share Skrevet Juli 1, 2015 Har hatt litt trøbbel med bmw-en i det siste. Bilen går dårlig, det skjer omentrent ingen ting når jeg tråkker på gassen, selv i 1. og 2. gir. Var innom verksted og fikk lest av feilkoder, fikk beskjed om at det lå lagret feilkode på nedsoting. Verkstedet helte på 2 bokser Tunap og mente jeg måtte få blåst ERG- ventilen ren. Var litt skeptisk til det, siden jeg har hatt ventilen ute og sjekket den for noen måneder siden. Tenkte det var greit å sjekke ventilen på nytt, så jeg skrudde den ut. Ventilen var ikke spesielt sotete, den så mye verre ut sist jeg hadde den ute. Har kjørt bilen aktivt på høye turtall, og det er ikke blitt noen merkbar forbedring. Kan det være at EGR- ventilen har låst seg eller at den ikke funker som den skal? Hvordan finner jeg eventuelt ut om den må byttes? Kan det være noe annet som ikke stemmer? Har nylig byttet vakuum- slangene. På forhånd takk for alle svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 1, 2015 Share Skrevet Juli 1, 2015 Det finnes ikke feilkode for sot, så vidt jeg vet. Men at egr kan tulle seg et forsåvidt kjent, selv om jeg ikke forstår helt hvordan den skal bli dårlig. Såfremt det ikke da er mye sot. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Juli 1, 2015 Share Skrevet Juli 1, 2015 Det var vel ikkje merkeverksted detta? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Smaug Skrevet Juli 1, 2015 Forfatter Share Skrevet Juli 1, 2015 Bil i Nord i Harstad, service og deler til BMW. Har nå fått feilsøkt litt mer, og et viser seg at EGR- ventilen funker, men det er ikke vakuum i vakuumslangen som går fra EGR- ventilen og bakover på motoren. Kan det være noen ventiler som jukser? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 1, 2015 Share Skrevet Juli 1, 2015 På m47 så ligger den en liten ventil litt ned bak/ved siden av motordeksel på høyre side. Det blir vel rundt pluss pol området. Dette er dog på en e39, og uten n.... Men vil tro det er ganske likt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcRichard Skrevet Juli 1, 2015 Share Skrevet Juli 1, 2015 Sa dem at det lå feilkode på for mye sot? Ikke fått vite hva de faktiske feilkodene heter?.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Smaug Skrevet Juli 2, 2015 Forfatter Share Skrevet Juli 2, 2015 Jepp.. Skrev "lå lagret feilkode på nedsoting" på kvitteringa jeg fikk med meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Smaug Skrevet Juli 2, 2015 Forfatter Share Skrevet Juli 2, 2015 Okei, skal ut å sjekke litt nå. Må kanskje prøve å dra av noen flere slanger for å se hvor vakuum kommer fra.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juli 2, 2015 Share Skrevet Juli 2, 2015 Jepp.. Skrev "lå lagret feilkode på nedsoting" på kvitteringa jeg fikk med meg.Det er neppe feilkoden. Det lå nok en kode, som DE tolket til nedsoting. Det ville vært greit å vite den aktuelle koden, siden den kan peke i andre retninger en bare soting. For eksempel ved nedsotet EGR vil man ofte få feilkode på at EGR ventil sitter fast. Visst man får feilkode som går på luftmengde, så er det mange andre ting som kan være feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Smaug Skrevet Juli 2, 2015 Forfatter Share Skrevet Juli 2, 2015 Ja, litt irriterende at jeg ikke fikk den faktiske koden. Mulig de undervurderer kundene sine. Møter mye rare holdninger på verksteder rundt om kring, spesielt som jente.. Etter litt mer feilsøking fant jeg ut at vakuumslangen som går fra vakuumbeholderen som står ved turboen var sprukket. Bytta den og har nå ganske bra drag, men fortsatt ikke helt fornøyd med bunndraget. Drar lite på før rundt 3000rmp. Burde kanskje få sjekka at feilkoden er sletta? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Indregaard Skrevet Juli 2, 2015 Share Skrevet Juli 2, 2015 Feilkoder kan være gamle og ikke bety så mye. Så det er en fordel å få dem slettet så kjøre litt for så å sjekke på nytt. Men koster jo litt å få lest ut feilkoder??? Årsmodell??? Er ofte i harstad og har leser... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Juli 2, 2015 Share Skrevet Juli 2, 2015 Hvis du ikke har vakum funker ikke VNT-justeringa på turboen heller, og bilen vil gå som ei ræv på grunn av det.Er bare å bytte ut alt av vakumslanger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Smaug Skrevet Juli 6, 2015 Forfatter Share Skrevet Juli 6, 2015 Feilkoder kan være gamle og ikke bety så mye. Så det er en fordel å få dem slettet så kjøre litt for så å sjekke på nytt. Men koster jo litt å få lest ut feilkoder??? Årsmodell??? Er ofte i harstad og har leser... Ja, det blir for 600-700 for å få lest av/sletta.. Har en 2002 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Smaug Skrevet Juli 6, 2015 Forfatter Share Skrevet Juli 6, 2015 Feilkoder kan være gamle og ikke bety så mye. Så det er en fordel å få dem slettet så kjøre litt for så å sjekke på nytt. Men koster jo litt å få lest ut feilkoder??? Årsmodell??? Er ofte i harstad og har leser... Ja, det blir fort 600-700 for å få lest av/sletta.. Har en 2002 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Indregaard Skrevet Juli 6, 2015 Share Skrevet Juli 6, 2015 Si fra om du trenger å få avlest feilkoder. Bor på evenskjer men er ofte i harstad å kan ta med utstyr å lese av feilkoder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå