Gå til innhold

Biltur i Norge.


bmwgrace
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvor lenge du skal være eller hvor langt du/dere vil, men anbefaler nordvest-landet! :)

Bilturer er alltid kjekt! Som jeg leser bor du på Neskollen, da kjører du E6 til du kommer til Otta og tar Riksveg 15 mot Lom og Geiranger. Om turen tillater det anbefaler jeg å stikke innom Lom for en matbit og se litt.

 

standard_lom_stavkirke__e2_80_93_1_1.jpg

 

Stavkirke i Lom.

Galdhøpiggen ligger i Lom kommune om dette skulle være av interesse.

 

Videre i reisen så kjør litt tilbake og inn på veien du kom fra og ta av mot Geiranger.

 

Geiranger er veldig typisk norsk og anbefales om man ikke har vært her, her kan man nyte en god natt på spahotellet Hotel Union som ligger midt i Geiranger med bar og restauranter nært.

Hva skjer på Union i 2015: http://issuu.com/annehagen/docs/hotel_union_geiranger_program_2015

 

Nibberittet_2012_utsikt_over_geiranger.j

 

Der kan man gjøre mye aktiviteter som diverse fjellturer, kajakkpadling osv.

 

Turen kan tas videre opp Ørnesvingene som man ser på bildet til høyre som går sikksakk, herfra får man en fantastisk utsikt og man har mange stoppeplasser oppover om man ønsker å se.

 

Kjør videre til fergen og ta den over til Valldal.

Legger bare ved en link, så sier den seg selv hva man kan gjøre :)

http://www.valldal.no
http://www.valldalaktivitetspark.no

Det sies at Norges beste jordbær komme fra Valldal, jeg vet ikke.

 

Fortsetter man innover fjorden der kommer man Tafjord. Her er det badeanlegg om man har unger, hvis ikke er det en fin fjord og man kan kjøre opp til Zacharias dammen som har en megastor demning, verdt å se. Denne kan man gå ut på.

 

17961662.jpg

 

Tafjord har også et kraftverk man kan innom å se litt på om man ønsker det.
http://www.visitnorway.com/no/product/?pid=188610

 

Kjør så tilbake til Valldal og ta veien som går opp i dalen mot Trollstigen.

Her kjører man forbi Juvet som er ganske kjent.

Funfact: Ken Block var faktisk der i fjor og har skrøtet MYE av det i ettertid.

Juvet Landskapshotell burde man ta ei natt i.

testuser5_jul2009_03_juvet_cabins_RBvfxN10890874_908916605785520_286394413_n.jpg

Nederste bildet er av Ken Block himself ved Juvet... 

Man kan også spasere over fosser og elver på bruer som er lagt opp!

 

Kjører man videre nordover kommer man omsider til Trollstigen som egentlig er rett i nærheten.

Herfra kan man gå på fjellturer i nærheten, fin natur!

 

780_20130731032519a7aa364a7e6883cef4017d

 

Bildet er av hovedsenteret på Trollstigen.

Flott flott bygg!

 

Trollstigen er det vel ikke vits i å ta bilde av, da alle vet hvordan det ser ut. Bruk lavt gir nedover!

Enten sving innom Åndalsnes og ta ei natt der på Grand Hotel Bellevue.

Kjør så mot Molde, ta ferge Åfarnes - Sølsnes og du er på Skåla, kjør så raskt gjennom der og gjennom fannefjordstunnellen og du er i Molde. Bruk dagen i Molde og overnatt på Scandic Seilet Hotell.
 

039.jpg

 

I Molde kan man gå på fjellet, enten Tusenårsvarden og ha utsikt over hele panoramaet eller Varden hvor man kan kjøre opp eller gå opp (gå opp via "den grønne korridor"). 

 

11192981_683150305141724_225888535_n.jpg

 

Dette bildet er fra Varden og du ser Seilet hotell nede ved havet.

 

Når dere er ferdig med Molde kan man kjøre videre og til Bud. GS Bildeler holder til her og BMWer er klart flertall.

Her kan man nyte god mat på lokal restaurant og litt historie fra WW2 på Ergan Kystfort som ligger midt i Bud.

Også her kan man gå tur, det er laget en kyststi i bud hvor storhavet er rett ut. Fin tur!

 

5513541.jpg

 

Derfra kjører du videre forbi Farstad og til Averøya. For å komme dit må du over Atlanterhavsvegen.

Atlanterhavsveien-storm.jpg

 

Vel, for min del er det ikke mer å se mellom Averøya og Nordlandsporten. Men det er subjektiv mening!!!!

 

Herfra(Averøya) kan du snu, kjør tilbake samme vei eller om Eide til du kommer til Molde, ta fergen over til Vestnes.

Kjør derfra ned til Urke. For å komme hit kjører du forbi Stranda. Du kjører også langs Geirangerfjorden et stykke, så det er en fin tur. Så kommer du til et hotell som er meget kjent. Hotell Union Øye. Dette er et gammelt men sjarmerende hotell. Det skal visst spøke her så pass på ...

 

union_760.jpg

 

En times kjøring herfa er man i Stryn.

Stryn byr på mye! Blant annet sommerski-kjøring.

 

http://strynsommerski.com

 

Ricco Vero og Moods of Norway har vel sine hjemmetrakter her :)

 

Etter et døgn eller to her kan man kjøre sørover forbi Skei, Sogndalsfjøra og Lærdal før man er på Beitostølen. Denne kjøreturen tar ca 5 timer. 

 

Beitostølen: http://www.beitostolen.com

 

Og herfra til Neskollen som jeg forstod var ditt hjemsted er det 3,5-4 timer.

 

 

Dette var bare et forslag og deler av ruten kan og såklart tas :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Takk for et veldig bra og utfyllende svar :grin: Skal sjekke ut dette i kveld før jeg tar beina fatt og kjører :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Ja gjør deg kjent med plassene du vil og hvor de ligger og avstander osv. og hva du vil gjøre. Man må selvsagt ta noe på sparket også, det er jo litt av turen, for eksempel om man finner en liten plass og finner ut at "her" var det perfekt at man må stoppe. :)

 

Kan i hvertfall informere om at det er Jazzfestival i Molde hele neste uke, så det blir mye liv og røre med livemusikk i gatene, øltelt osv.. Det er jo verdt å få med seg om turen bringer du/dere hit. Det medfører kanskje noe fulle hotell, men alternativene er mange. Ellers er Geiranger et populært sted om sommeren så om man tenker seg dit kan det være lurt å bestille hotell først, det samme gjelder for Juvet Landskapshotell, Scandic Rica Seilet og Union Øye. Men om telt kan være aktuelt på enkelte plasser finnes det camping like ved de fleste plasser om ikke å bo i sentrum av noe er et must :)

 

God tur!

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. Bor jo på Neskollen :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

ja da er det jo bare velstand da, slipper dyre kjøreutgifter etc etc :-P

 

ja da bor vi like ved hverandre, jeg har vert på Prix`n å mix`n der maaange ganger, så hvis du ser en gammal e28 der, så er "faren" stor for at den er min :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da er det jo bare velstand da, slipper dyre kjøreutgifter etc etc :-P

ja da bor vi like ved hverandre, jeg har vert på Prix`n å mix`n der maaange ganger, så hvis du ser en gammal e28 der, så er "faren" stor for at den er min :-)

Ey kult :) hva kjører du?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...