Gå til innhold

Coilovermontering - hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal snart få bestilt coilovers til E36'en min, og tenker å montere selv.

Men er det noe jeg trenger utenom grunnleggende verktøy som skrallesett (har ikke torx-bits), skrutrekkere, tenger, hammer osv.? Og er det noen sånne typiske småting som du plutselig trenger eller som er greit å ha, slik at jeg ikke sitter der uten understell og må på butikken for å handle verktøy?

Eneste jeg har da har er som sagt grunnleggende verktøy, og hva enn som følger med i coilover-settet.

Skrevet

Hvis det er med ferdigmonterte tårnlagere så trenger du vel ikke så mye. Nye bolter kan være kjekt. Jeg brukte en brytegaffel mellom nav og demper for å få gamle dempere løs, brekkjern funker sikkert også. Litt lang arm for å få løs boltene hjelper på. Den som går gjennom navet er vel 18mm både på bolten og mutteren, så du må ha 2 piper, evt en fastnøkkel i samme størrelse.

Husk å ta av brekket når du skal ta ut fjærene bak.

Skrevet

Tenkte på de som fester demperen til navet. Kan være greit å slippe å bruke de gamle rustne om igjen.

Skrevet

Åja, ja, greit å kjøpe en pose med sånne og ha. 

Hørte med leverandøren nå, tårnlagere følger ikke med. Hvilke bør jeg kjøpe og er det bare å klaffe dem på?

Skrevet

Koster rundt 40 spenn per stykk tenker jeg, så pose blir kanskje i overkant ;)

Du kan jo kjøpe originale tårnlagere om de passer. Problemet blir da demontering av gamle fjærbein for å få brukt skålene, da trenger du fjærverktøy. De billige fjærklemmene fra Biltema er ikke noe å satse på. Det går, men jeg hadde aldri gjort det igjen for å si det sånn.

Skrevet (endret)

Tenkte på de som fester demperen til navet. Kan være greit å slippe å bruke de gamle rustne om igjen.

Dette tipset er gull verdt :)

Knekker veldig lett og med gjengene i behold. Da er det bare å kansellere planene for helgen og bore driten ut :P

Hvis de er laget til din bil, så kan du kjøpe originale tårnlagre. De anbefales byttet ved demontering, uansett. Bak kan det være greit å kjøpe nye papirpakninger mellom tårnlager og karosseri.

Så må du ha klikkestag, dersom det ikke følger med (husker ikke om E36 hadde slike..hmm.) Disse er forresten kortere enn de originale.

Endret av Thundercoil
Skrevet (endret)

Er disse jeg tenker å gå for:

http://nordicautoimport.no/nb-NO/produkter/velg-bil/bmw/e36-91-98/tuningart-justerbart-senkesett-e36.aspx

Originale tårnlagere koster vel rundt 75 spenn per hjørne? Ser at TA Technix/Streetstar og andre koster 200-300 per hjørne.. Vil spare så mye som mulig, så funker originale, bruker jeg originale :)

Klikkestag? Wat.

Og hvis det er så mye jobb, da er det kanskje greit å få byttet over hos noen som har et verksted? Ellers må jeg kjøpe fjærverktøy og ditt og datt.

Endret av Gabz
Skrevet

350kr per hjørne foran tenker jeg med skiver og diverse. 150kr per stykk bak.

Blir nok fort mer investering enn du tror. Tårnlagere, bolter, fjærverktøy - evt få verksted til å gjøre det for deg, så hjulstillingskontroll... Blir fort 4-5000 i tillegg til coilovere.

Skrevet

Folka som selger coiloverne jeg linket til sier de kan montere for meg for 1900+mva. Tenkte egentlig å vente med hjulstilling og godkjenning en stund. Hjulstillinga blir vel ikke heelt på jordet når jeg monterer det?

Skrevet

1900 + moms er da ~2400kr. Alle tårnlagere rundt en 1000-lapp, nye bolter og diverse = et par hundrelapper. Da er du farlig nære 4000 før hjulstilling. Den i seg selv koster rundt 1500, jeg betalte 2000 nå i vår. Godkjenning er 5-600, så er det fort litt ventetid. Jeg måtte vente i rundt 1 måned, men nå er det ekstra treigt her i Bergen etter det jeg har skjønt. Trenger ikke å ta hjulstilling med en gang, men er jo anbefalt så du ikke sliter dekka unødig. Er kun spissing foran, den greier du å justere noelunde selv for å ha en midlertidig løsning. Hadde dog tatt justering rimelig kjapt etter bytte.

Mange som blir fristet med coilovere til billig pris, men du ender fort opp med det trippelte, så er muligens greit å vurdere alle kostnadene litt på forhånd.

Skrevet

Var klar over hjulstillingspriser og det, men visste ikke at jeg måtte ha tårnlagre og alt det andre i tillegg. Ble fort litt dyrere da, ja.. Hmm.

• 1 month later...
Skrevet

Har bestilt et brukt senkesett nå. Ikke coilovers, men skal være komplett med tårnlager og alt, og klart til å bare smokke inn. Noe jeg må huske/ha før jeg setter igang?

Litt dumt om jeg plutselig står der med pikken i hånda og bil uten understell, så vil ha alt sikkert og klart på forhånd ;)

Skrevet

Nye skruer er som sagt greit. Ellers er det ganske rett fram. To piper på 18mm eller en pipe + fastnøkkel for å montere/demontere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...