Gå til innhold

Kan jeg gå ned i dekk bredde Bwm F10 18"


Torkild
 Share

Anbefalte innlegg

Først av alt, jeg er 110% nooob når det kommer til fleger/dekk på bil. 
Hva passer til hva osv. 

Ønsker å bytte dekkene på min nye F10, da jeg ikke er noe fornøyd med de dunlop dekkene som sitter på.
(hadde dunlop max sport på min f30 og da jeg byttet til pirelli cinturato p7, ble det en helt ny verden) 

Jeg ønsker å gå ned på bredden bak, i dag er det 275. Kunne tenke meg 245 eller 255 .
Felgene er 18" m-sport
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt er mulig, F11 er levert med samme størrelse bak og foran. 245/?/19 rundt om. 

 

De som er levert med 275 bak har vel hakket bredere felger bak, så hvis man setter på smalere dekk så får man dekkstrekk. Jeg ville nok ha holdt meg til standard størrelse, selv om det helt sikkert hadde gått bra og gå litt ned. Dekkforhandleren pleier å kunne svare på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunlop Sport Maxx er da et fantastisk dekk i "performance-klassen". Helt på topp, sammen med bla Michelin Pilot. Flott grep, støysvake og dønn retningsstabile. Har disse selv i 225/35-19 og 255/30-19. Cinturato P7 er et mer "ordinært" dekk, og er muligens noen hakk mer stillegående. Jeg har hatt disse også, riktignok i langt middre dimensjon (205/55-16). Det finnes stort sett i mer moderate dimensjoner enn Sport Maxx. Gode dekk. For all del, men de konkurrerer i et annet segment..

 

Har du runflat nå? Da er det mye å tjene på å bytte disse, da runflat jevnt over er temmelig triste greier kjøremessig. Forøvrig kan du nok gå ned på bredden, men da må du muligens kompensere med større profil. Hva er felgbredden din?

Endret av *BB79*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunlop Sport Maxx er da et fantastisk dekk i "performance-klassen". Helt på topp, sammen med bla Michelin Pilot. Flott grep, støysvake og dønn retningsstabile. Har disse selv i 225/35-19 og 255/30-19. Cinturato P7 er et mer "ordinært" dekk, og er muligens noen hakk mer stillegående. Jeg har hatt disse også, riktignok i langt middre dimensjon (205/55-16). Det finnes stort sett i mer moderate dimensjoner enn Sport Maxx. Gode dekk. For all del, men de konkurrerer i et annet segment..

 

Har du runflat nå? Da er det mye å tjene på å bytte disse, da runflat jevnt over er temmelig triste greier kjøremessig. Forøvrig kan du nok gå ned på bredden, men da må du muligens kompensere med større profil. Hva er felgbredden din?

Setter pris på så raske svar folkens :) 

Når det gjelder felgbredde, hvordan sjekker jeg det ? Må jeg av med felgen .. som sagt noob når det kommer til felg .. :(

Og ja, pr.nå er det runflat . F30'n hadde jeg ikke runflat på, alikevel var pirelli dekkene en flott oppgradering, følgte at bilen svingte lettere, mer presis, lå bedre i svingene og 110 ganger så bra på ujevnheter i veien.  Ganske ening i hva som er beskrevet under.

 

http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Dunlop/SP-Sport-Maxx.htm

http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Pirelli/CINTURATO-P7.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takker :D 

Det er de som har styling 350 "M Doppelspeiche"  

Forran: 245/45R18 Reifenpreis bei ReifenDirekt.de anzeigen ET 30

Bak:      275/40R18 Reifenpreis bei ReifenDirekt.de anzeigen ET 44

Men det sier meg fremdeles ikke noe om hvorvidt jeg kan "døtte" på smalere dekker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde prøvd uten run flat jeg, run flat er "the devil"  er egentlig kun brukbrart som  veldig forrurensende bål matriale.

He he, virker som det er noe de fleste er enig om ja :) 

 

Endret av Torkild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

350 M felgene er 8" breie foran og 9" breie bak

Så... det betyr at jeg ikke kan redusere dekk bredde bak ? Er det noe tabell noe sted jeg kan se hva som går på felgene ? 

Eller noen som kan gi meg en forkalring på ET/ bredde ECT så jeg kan bli lur på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

275 på 9" felg er egentlig ganske mye. Du kan fint bruke 245 på den felgbredden, men da må du passe på så du ikke kommer utenfor avviksgrensen på rulleomkrets. (Altså: Har du 275/40-18 på bakhjulene, så kan du skifte til 245/45-18, og bare få en endring i 0,1% = helt ok. Det er jo den dim du allerede har foran, så skulle bare mangle).

 

Foran blir det litt verre om du vil redusere. Du kan selvsagt prøve 235/45-18, men det forandrer veldig lite. (Evt 225/45-18, som også er innenfor godkjent avvik). Smalere dekk enn det blir veldig ukurante (dyrt/skjeldent) saker som 215/50-18, og 205-55-18.

225/50-18 er en veldig "riktig" dim i forhold til rulleomkrets, men ikke superkurant dim det heller.

 

Mye tall her, men jeg håper du er med.

 

Jeg ville gjort ett av 2:

1. Bytt alle 4 dekk til nytt merke (ikke-runflat) i samme dimensjon som du har.

 

2. Bytt alle 4 dekk til nytt merke (ikke -runflat) i 245-45-18 på alle 4 hjul. (Husk at de breie felgene fortsatt skal bak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så... det betyr at jeg ikke kan redusere dekk bredde bak ? Er det noe tabell noe sted jeg kan se hva som går på felgene ? 

Eller noen som kan gi meg en forkalring på ET/ bredde ECT så jeg kan bli lur på det.

 

ET er innpress, målt i offset fra felgsenter. Svært få felger har negativt innpress. Det varierer stort sett fra +10 til +50. Jo lavere innpress, jo lenger ut stikker felgen.

tech-offset-image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

275 på 9" felg er egentlig ganske mye. Du kan fint bruke 245 på den felgbredden, men da må du passe på så du ikke kommer utenfor avviksgrensen på rulleomkrets. (Altså: Har du 275/40-18 på bakhjulene, så kan du skifte til 245/45-18, og bare få en endring i 0,1% = helt ok. Det er jo den dim du allerede har foran, så skulle bare mangle).

 

Foran blir det litt verre om du vil redusere. Du kan selvsagt prøve 235/45-18, men det forandrer veldig lite. (Evt 225/45-18, som også er innenfor godkjent avvik). Smalere dekk enn det blir veldig ukurante (dyrt/skjeldent) saker som 215/50-18, og 205-55-18.

225/50-18 er en veldig "riktig" dim i forhold til rulleomkrets, men ikke superkurant dim det heller.

 

Mye tall her, men jeg håper du er med.

 

Jeg ville gjort ett av 2:

1. Bytt alle 4 dekk til nytt merke (ikke-runflat) i samme dimensjon som du har.

 

2. Bytt alle 4 dekk til nytt merke (ikke -runflat) i 245-45-18 på alle 4 hjul. (Husk at de breie felgene fortsatt skal bak).

 

275 er det som er orginalt bak  later det til.

Så det er fint mulig å gå ned  litt bak :)  (selvom det høres mye og gå fra 275 - 245)

Det vil ikke se "rart" ut med 245 , dekket vil ikke forsvine in under hjulbuen for mye?  Så det ser ut som framhjula står lengre ut en bakhjula? 

Ellers supert at du tok deg tid til og forklare legge med bilde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så... det betyr at jeg ikke kan redusere dekk bredde bak ? Er det noe tabell noe sted jeg kan se hva som går på felgene ? 

Eller noen som kan gi meg en forkalring på ET/ bredde ECT så jeg kan bli lur på det.

Jeg har de orginale 19" 351 M felgene som vinterfelger med 245/40/19 både foran og bak.

Disse har også egentlig 275 dekk bak. Men på disse er framfelgen 8,5" og bakfelgen som på dine 9", så forskjellen i felgbredde er bare 0,5" slik at forskjellen på dekkstrekken blir liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...