Mistermister Skrevet Juli 21, 2015 Skrevet Juli 21, 2015 Hva anbefales med tanke på type avfetting? Og hvilken såpe? Kan nada om dette men vil gjerne bruke noe som ikke skader lakken og som fungerer bra.
Espen Aass Skrevet Juli 21, 2015 Skrevet Juli 21, 2015 Avfetting. Uten tvil Prickbort. Såpe så er det mange typer så..... Polering. Autoglym som er lett og jobbe med, eller Meguiar's som trenger litt mer jobb. Begge har mange produkter. Biltema har også produkter som er bra, men ingen erfaring selv. Nå skal det sies at jeg er på hobbyplan.
Mistermister Skrevet Juli 21, 2015 Forfatter Skrevet Juli 21, 2015 Kommer nok ikke til å polere... Er det slik at det er fy fy å bruke svamp?
Espen Aass Skrevet Juli 21, 2015 Skrevet Juli 21, 2015 Hmmmm. Svamp og mye vann, men hvis du avfetter bør man polere. Lakk trenger beskyttelse. Avfetting fjerner det.
Mjukas Skrevet Juli 21, 2015 Skrevet Juli 21, 2015 Hva anbefales med tanke på type avfetting? Og hvilken såpe? Kan nada om dette men vil gjerne bruke noe som ikke skader lakken og som fungerer bra. Gjengen på http://www.detailersclub.no/ har masse tips om vask, polering og mye annet. De fleste anbefaler prickbort og surfex HD som avfetting. Prickbort er spesielt god på asfaltflekker og trenger ikke nødvendigvis brukes ved hver vask. Surfex kjøpes som konsentrat og blandes med vann til ønsket styrke. Brukes som forvask for å få bort den værste skiten før berøringsvask. Bruk gjerne en microfibervått til vasken, da skal sjansen for å lage riper være mindre fordi småstein og andre skumle ting trekker inn i våtten. Mange ulike såper som anbefales, men tror biltema sin også funker greit. Hvis du ikke skal polere eller vokse kan en quick wax eller quick detailer være en ide. Spray på og tørk av med mikrofiberklut etter du har vasket og lakken får beskyttelse som skal vare en del uker. Produktene kan f.eks. kjøpes på http://www.bilnerden.no. Espen Aass reagerte på dette 1
Clevion Skrevet Juli 23, 2015 Skrevet Juli 23, 2015 Avfetting bruker folk flest Prickbort og Surfex HD, blanda ut mest 1:20 for å ikke ta altfor mye av voks, mens 1:10 er mer effektiv for å løse opp skitt som sitter på lakken. Prickbort funker bra på asfaltflekker osv, du har også Iron X/S som tar metalpartikler i lakken, men da bør bilen vaskes nøye, clayes, så vokses igjen etter vask. Trenger ikke polere bilen etter avfettning, men og holde voks der er nødvendig for optimal beskyttelse. Du kan også bruke en quick wax fra flere merker, og disse holder en stund, Scholl sin Neo f.eks holder veldig lenge og er veldig bra. Fåes hos Scandicshine.no Av såper funker det meste, men jeg har Chemical Guys Mr Pink og Citrus Wash and Gloss, og syns de er morsomme og jobbe med å funker som en såpe skal.
*MrB* Skrevet Juli 23, 2015 Skrevet Juli 23, 2015 Prickbort og Surfex HD her i gården. Som en god outsider liker jeg Turtle sin Pre-Wash gel. Den er fin på den måten at den ikke tørker inn, og derfor kan stå og virke lenge. Meguars sin Ultimate Wash & Wax (Den gule) er en meget god og drøy såpe. Bruk den sammen med en washmitt. Svamp er kun for felger. Chemical Guys har også mye bra såper.
*MrB* Skrevet Juli 23, 2015 Skrevet Juli 23, 2015 Bixtra har Meguars og Auto Glym. Ellers gir jeg tommel opp til Bilnerden. Meget bra butikk, og stort sett billigere enn Scandichine, som også er bra.
pure_stig Skrevet Juli 23, 2015 Skrevet Juli 23, 2015 Prickbort først på tørr bil deretter Nerta (aldri mer surfex hd ) oppå før jeg legger på skum. Svamp utgår med høye kneløft.
CrZyWiz Skrevet Juli 23, 2015 Skrevet Juli 23, 2015 Prickbort først på tørr bil deretter Nerta (aldri mer surfex hd ) oppå før jeg legger på skum. Svamp utgår med høye kneløft. Ingen vits med smør på flesk. Bortkastet med Nerta først, deretter skum. Når du kan bruke Nerta rett i skumkanonen, som steg 2.
pure_stig Skrevet Juli 23, 2015 Skrevet Juli 23, 2015 (endret) Gikk litt fort I svingene her. Bruker selvsagt Nerta i skumkanonen etter prickbort. Har dog enda ikke fått noe svar på om dette er den ultimate løsningen. Endret Juli 23, 2015 av pure_stig
Mistermister Skrevet Juli 23, 2015 Forfatter Skrevet Juli 23, 2015 Så oppsummert: Bruke Prickbort på tørr bil, så spyle bil? Har høytrykksspyler med sånn beholder for såpe. Hva skal jeg ha oppi den? Ja, her må det inn med te-skje...
CrZyWiz Skrevet Juli 23, 2015 Skrevet Juli 23, 2015 Gikk litt fort I svingene her. Bruker selvsagt Nerta i skumkanonen etter prickbort. Har dog enda ikke fått noe svar på om dette er den ultimate løsningen. Da er du tett på den ultimate løsningen. Til vanlig dagligvask på sommeren, uten mye asfaltrester på bilen. Så holder det nok med bare en runde Nerta i skumkanonen. Så oppsummert: Bruke Prickbort på tørr bil, så spyle bil? Har høytrykksspyler med sånn beholder for såpe. Hva skal jeg ha oppi den? Ja, her må det inn med te-skje... Nerta eller Autofoam.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå