Gå til innhold

E61 525d med høy KM stand

Ceekaay
 Share

Anbefalte innlegg

Argh.. At jeg gang på gang lar meg dra med på de latterlige berg og dalbane turene du lager for å kunne vri det hele i en retning der du kan påberope deg å "forstå noe vi andre ikke forstår". ](*,)

Det er helt rett at det ikke bør bli personlig eller gå prestisje i det, så da kan du begynne med å rydde opp i egne innlegg. Jeg skal begynne med å ta selvkritikk for at jeg skrev "byttes eller _aller helst_ fjernes". Mulig dette satte i gang noe hos deg. Nå er det dog slik at han spurte om motor og km stand, og dpf er ikke designet for å leve så lenge. Det er desverre bare slik det er. Dersom man har tilgang til datalogging bør man måle mottrykket på dpf under full last og høyr turtall.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå at kommunikasjon krever minst to parter (sender og mottaker). Jeg sier noe (som er mer eller mindre bra formulert). Du oppfatter noe (som er mer eller mindre i tråd med hva jeg forsøker å formidle). Du svarer meg (som er mer eller mindre bra formulert). Jeg oppfatter noe (som er mer eller mindre i tråd med hva du forsøker å formidle)... osv. Når dette i tillegg er kun skriftlig og vi ikke kjenner hverandre kan svært mye gå galt og det gjør det dessverre ofte når vi diskuterer. Hvis feil dette evt. er er mindre interessant. Det viktige er at vi respekterer hverandres meninger. Du sier hva du mener og det samme gjør jeg. Mer hverken er det eller bør det være i dette. Husk også at det ikke er om å gjøre å "vinne" diskusjonene. Vi "snakker" bare her inne.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Fredrik, jeg er helt enig, vi snakker bare her inne. Og ja, det at det kun er skriftlig er et gankse kratig "filter". Men det gjør det ikke ok å spre feilinformasjon. Så istedet for å gå til krig mot det jeg forklarer deg vedr pkk, hva med å være åpen for at det kanskje finne en annen virkelighet enn den man oppfatter når man ikke har bakgrunnskunnskapen som er nødvendig for å forstå linken menllom intensjon i et dokument, og hva dette faktisk vil si i praksis. :)

Det er mulig du ikke ser det selv, men du drar ofte ganske krafige konklusjoner basert på en lang rekke oppfattelser som ofte ikke er ritkig. Jeg er på ingen måte ute etter å ta hver og en av disse, jeg prøve istedetfor å kjapt og grovt vise hvorfor det ikke er sånn (ref hva en avgasstest er, forståelsen for krav til avgass, hva man får opp via OBD og hva man evt ikke får opp etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skriver du ganske enkelt at du ikke er enig med meg og argumenterer for dette. Du behøver ikke å komme med subjektive meninger som at jeg kommer med feilinformasjon eller må rydde opp i egne innlegg. Vi er uenige og mer er det ikke i dette. Hvis det du skriver virker fornuftig nok vil folk helt sikkert trekke sine egne konklusjoner ut fra det og visa versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du må rydde i egne innelgg er fordi du alltid prater fint om ha å han ryddig og objektiv debatt, men ofte er den første til å være noe annet enn det. "hjulene ramler av vogna for deg" kom ganske tidlig. "kommersielle interesser". Dette er alt annet en god teknikk om man skal han en saklig debatt, og det vet du.

Gjort riktig, så består en e61 525d m57n en avgasstest (pkk) uten problemer, uten dpf med gjeldende (og da også de du mener er nye, som egentlig bare er utsatt) pkk sett. Stikk i strid med dine påstander, som tross alt ikke har bunn i virkeligheten. Husk at du svarte meg på dette.

Dine innlegg når du mener noe om faktiske fysiske målbare dimmensjoner er heldigvis ikke fritatt fra kritikk noe mer enn alle andres all den tid vi velger å svare i tråder på forumet.

"Gresenverdiene" på en avgasskontroll som du prater om er ganske slappe. Disse har ikke blitt strammet inn til et nivå hvor man ikke består uten dpf på en e61 525d m57n.

Dette er de enkle fakta, og det er svaret på den initielle diskusjonen.

Du kan naturlgivis være uenig og påstå noe annet. På samme måte som jeg må kunne svare for meg "hvordan dette går an", så må du kunne svare for deg på "hvorfor det ikke går an". Argumentene dine her holdt ikke mål, og det påpekte jeg. Husk at dette ikke er en diskusjon om "hva som teoretisk" skjer. Jeg tror jeg har noe sånt som 200 kundebiler uten dpf som har vært gjennom pkk uten problemer. En test som jeg tross alt har tatt selv flere ganger, så jeg faktisk vet hva den innebærer. 

At du i tillegg føler behov for å lære meg opp i OBD blir jeg faktisk litt provosert av. Du skal ikke lese frytelig mye på forumet (eller ha frytkelig mye selvinnsikt) for å komme til en konklusjon at "kanskje TRF kan mer om akkurat dette enn meg, og hvis jeg nå spør så kanskje jeg lærer noe.". Akkurat som jeg spurte hvilke nye retningslinjer du prata om, da jeg helt oppriktig mente at du som leser deg opp på mye bilnyheter kanskje hadde fått med deg noe jeg ikke hadde fått med meg. Nå viste det seg at det var et testsett som mange er kjent med, som kun delvis er utsatt, du prata om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du føler at jeg belærer deg i bl.a OBD (og dette er nok ikke den eneste gangen at du har følt tilsvarende) er etter min mening en viktig årsak til at vi kommer heller dårlig ut med hverandre i diskusjonene og det er trist. Jeg prøver på ingen måte å belære deg i OBD. Jeg har faktisk kun nevnt at OBD'en i bilene nå også kan brukes i forbindelse med EU kontroll og avgasstesting. Hvorvidt dette er relevant rent teknisk har jeg ingen mening om utover at jeg vil tro at myndighetene sånn nogenlunde vet hva de gjør (jeg tror iallefall det). Dette er også mitt poeng i relasjon til at akkurat dette nevnes som et av de nye punktene på listen over ting som evt. skal undersøkes i forbindelse med EU kontrollen.

Jeg har i tillegg forklart litt av bakgrunnen for hvorfor det er slik iom. at nettopp dette har vært relativt mye omtalt i danske medier. Årsaken til dette er fenomenet med at de helt små bilene (type: C1, Up! og tilsvarende) er veldig populære i Danmark, men at teknikken på disse bilene er såpass billig at de ofte ikke klarer den første EU kontrollen pga. feil med avgassene. Dette er kritisk fordi lave verdier i forbindelse med avgasser er en viktig komponent i forbindelse med avgiftene på bilene som er temmelig lave (både engangsavgiften og veiavgiften). Tilsvarende også når det gjelder drivstofforbruk, men dette er en annen sak for seg. I begge tilfellene gjelder imidlertid at bilene i virkeligheten slipper ut mer avgasser og bruker mer drivstoff enn bilprodusentene påstår. At disse (og mange andre biler) slipper ut mer avgasser enn påstått er derfor noe myndighetene ønsker å rette fokuset mot på EU kontrollene. Bilene skal klare avgasskravet hvis avgiftssystemet skal ha troverdighet og være nogenlunde rettferdig.

Jeg respeketerer absolutt dine kompetenser når det gjelder motorer og biler TRF, men du har ikke enerett på å mene noe i denne sammenhengen selv om du jobber profesjonelt med disse tingene. Du har brukt dette som argument flere ganger i denne diskusjonen, men det endrer ikke på at andre har rett til å ha en helt annen mening enn deg. Du kan argumentere for dine synspunkter, men du har ingen rett til å nedgjøre andre og/eller deres meninger... også selv om du er profesjonell og jobber med disse tingene hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har naturligvis ikke enerett på å mene noe. Ei heller har jeg fritak for kritikk når jeg ytrer meningene mine. For min del blir dog ikke 2+2=5 om noen mener det aldri så mye. Matematikken tilsier nemlig noe helt annet.

At vi prater litt forbihverandre relativt ofte? Ja. Synd. Men du må være åpen for at det kan være fakta du har oversett (og beint fram bare ikke har tilgang til). Det jeg tar med inn i diskusjonene er ofte noe du ikke finner i media, du vil ikke finne biljournalister som prater om det eller forstår det.

I Norge (hva som skjer i danmark kan vi nok være enige om at ikke er relevant for trådstarter) så er det slik jeg poengterer ved fjerning av dpf, enn så lenge. e6x 525d består avgasstesten. Og har en tuner gjort jobben (om så bare dpf), består den en evt obd test også ved behov.

Videre vil jeg påpeke et vedlig viktig aspekt som det later til at mange (og da spesielt journalister og ymse politikere) glemmer. Det er altså ikke sånn at det kreves at en bil skal ha samme avgasser når den er brukt som når den er ny. Og dette er årsaken til at en pkk aldri stiller samme krav til avgasser som det bilen hadde når den var ny.

Jeg er helt enig i det du sier i siste innlegget ditt, og så tror jeg du da vil se at din måte å debatere på lengre opp ikke samsvarer helt. Det er nemlig ingen hjul som faller av, og jeg ser nok "relasjonen OBD/avgass" ganske mye klarere enn det de fleste får ut av en avis/internett/hyggelig lesestoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager den uttalelsen (og som jeg selv påpeker er det å diskutere ikke nødvendigvis enkelt). Jeg er nok ganske påvirket av danske vendinger som ikke nødvendigvis skal tas fullt så bokstavelig og alvorlig. Når du føler at noen prøver å belære deg noe kan det være en god idé å spørre deg selv hva motivet evt. skulle være. I dette tilfellet vet vi alle at dieselmotorer er noe du kan og derfor gir det liten mening for oss andre å diskutere selve teknikken (hvilket jeg heller ikke gjør). Jeg fokuserer derimot på politikken bak kommisjonens nye forskrifter og lite annet. Jeg tror derfor at vi på en måte snakker om det samme, men ut fra to helt forskjellige kontekster... nok engang... dessverre.

Med alle mulige forbehold så er det mulig å oppfatte din uttalelse om at vi andre "novisene" innen dieselmotorer kun leser og/eller kun har tilgang til avis/internett/hyggelig lesestoff som temmelig arrogant. Jeg vet ikke om du ser dette poenget, men det er dette jeg mener med at du ingen rett har til å nedgjøre andre og/eller deres meninger... også selv om du er profesjonell og jobber med disse tingene hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men konteksten her var inititelt ganske klar.

Videre så er det ett dokument som beskriver denne problemstillingen ganske klart. Og det er Funktionrahmen edc16. Jeg blir overrasket om du ærlig kan si at dette er et dokument du i det hele tatt har lest ei side i. Alternativ 2 er å teste på biler, teste med diagnoseutstyr, og teste med avgassmåler. Dette vet vi også svaret på. Forøvrig så er det beste en god komibnasjon av nevnte metoder.

Det er synd at du oppfatta det som arrogant, det var det ikke ment som. Men det endrer jo ikke på det faktum at det stemmer.  De færreste har gjort dette, og de færreste har derfor særlig grunnlag for å kunne fryktelig mye om det, og det viser veldig tydelig i dine svar. Det er ikke noe nedsettende bak å poengtere det.

Akkurat som jeg vet at du er langt bedre oppdatert på bilnyheter enn jeg er, eller fransk bilhistorie for den saks skyld. Akkurat som jeg vet at jeg ikke kan noenting om bilstereo, så da må gutta her inne hjelpe meg. Jeg burde kunne en del om navigasjonssystemene på e6x som jeg tross alt har selv, men fakturm er at flere her inne har måttet forklare de meste banale ting for meg. Det er ikke fordi jeg er dum, men rett og slett fordi jeg ikke har satt meg inn i det, og dermed heller ikke har grunnlaget for å være påståelig i en diskusjon som konkret omhandler hva som skjer om du setter inn CIC i en bil som er for gammel til CIC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng med det siste avsnittet i mitt forrige innlegg var å vise hvor vanskelig kommunikasjon kan være. Du mener ganske sikkert at du kan uttrykke deg med en viss tyngde rent faglig i denne diskusjonen, men jeg tror ikke du ønsker å gjøre diskusjonen mer vanskelig enn den behøver å være. Det gjør jeg heller ikke, men allikevel går det ofte skeis når vi diskuterer. Vi må nok bare erkjenne at vi begge har en form når vi uttrykker oss her inne som den andre lett misforstår og dessverre også lett blir provosert av.

Jeg tror derfor ikke at det gir god mening å fortsette denne diskusjonen. Vi har begge sagt hva vi mener og det er egentlig bra nok når alt kommer til alt (iallefall for min del). Jeg registrerer at vi for flere innlegg siden klarte å skremme bort evt. andre som kunne ha bidratt i diskusjonen på en mer konstruktiv måte enn vi klarte.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...