Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Har nettop fått byttet skivene og bremsene mine på en Bmw 1 serie 118d m-sport foran

Men skjønner ikke hvordan man skal få av skivene bak, er altså ikke den lille skruen på skiven bak som foran så den detter ikke rett av, må være en annen måte.

Noen som vet?

Takker for svar :)

Endret av Christian 654
Skrevet (endret)

Velkommen til Bimmers! [emoji2]

På E46'n så ligg håndbrekket og klemmer på innsiden av skiven. Kan det være likt?

Eg måtte iallefall fram med ein liten klubbe då dei var eit par år

gamle og hadde satt seg[emoji14]

(Brekket og skruen var av)

Sent from USS Enterprise

Endret av Sammyen
Skrevet

Prøvd det brekket er av også prøvd når den ikke står i gir. Prøvd og slå skiven bakkfra med hammer rører seg ikke. Er som sagt ikke skrue for og løsne skiven. Hvis ikke det er gjemt noe annet sted?

Men takk for svar uansett! :)

Skrevet (endret)

Ah, var ikkje skrue ja [emoji15] Årsmod? Lurer på om det er forskjell på E87, E81 og F20 feks

Kan det være du må skru "ned" håndbrekket? Det gjørest iallefall gjennom eine hjulbolthullet med lite skrujern

Bilder! [emoji14]

Sent from USS Enterprise

Endret av Sammyen
Skrevet (endret)

Det er en "ankerplate" som holder skivene på plass, det er to bolter på baksiden som holder denne.

 

Edit: det ser ut til å skulle være en vanlig skrue på framsiden av skivene, jeg regner med du har demontert kaliperne helt.

 

Link til illustrasjon og fremgangsmåte.

Endret av Christian S
Skrevet

Den skiva kan sitte noe helt jæ**lig fast på navet. På min E87 måtte jeg dra skikkelig til med en liten slegge for at skiven skulle løsne. Men ha du slakket håndbrekket helt ut på den justeringen som er inni skiven? Du ser den via det ene hullet til hjulbolten. Du kan også slakke wieren med å bruke et skrugjern og trykke tilbake fjøra som sitter under håndbrekket inni bilen. Skal egentlig bruke et spesial verktøy der, men går fint med et skrugjern.

Skrevet (endret)

her ser dere skiven, sitter helt fast. prøvd og løsne brekket men får det ikke til. men skal vel ikke ha noe og si så lenge brekket er av og den ikke står i gir? må man bare slå enda harde på skiven? noen forslag? 

post-86451-0-27111200-1440158998_thumb.j

Endret av Christian 654
Skrevet

Etter å ha banket og slått på mine skiver foran kjøpte jeg ei billig blåselampe på Biltema. Etter en stund med varming sa det pling og så var skiva løs. Regner med at du kan gjøre det samme bak.

Skrevet (endret)

Prøv igjen å skru "ned/løst" håndbrekket. Du skal kunne sjå justeringen inni ein av hullene

Sent from USS Enterprise

Endret av Sammyen
Skrevet

Om det ikke er håndbrekk sko som holder den fast, så er det skitt/rust imellom nav og skive som holder den fast.

Om det er håndbrekk sko som holde den fast, skal du fremdeles kunne bevege den litt.

 

Sitter den helt fast er det skitt og rust. 

Da kan du sette på caliper igjen, jekke opp bilen på begge sider og starte motor og kjøre i første gir. Så bremser du, da vil skiven løsne.

 

Ellers er det jo banking  hele veien rundt skiva som er tingen, så hardt du kan. Slettes ikke uvanlig at skiven setter seg fast.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...