B. Sveigdalen Skrevet August 29, 2015 Skrevet August 29, 2015 (endret) Hei Da ble det endelig en ny BMW, da den gamle E39'n rundet 400 000km og trer inn i pensjonistenes rekker. E39 må det være, så dro til Sverige for å få tak i en manuellgiret 523i M-Sport. Alt vel så langt, men noen småting dukker opp, og da trenger jeg litt input fra ekspertisen. Da jeg kom hjem, oppdaget jeg at når lysbryteren står i parkposisjon, så lyser blinklysene foran svakt. Dette får man jo ikke godkjent her, jeg husker jeg styret med å koble ut slike markeringslys da jeg importerte bil fra USA for noen år siden. Så jeg ble litt irritert da jeg så dette. Jeg trodde det var klippet og rotet i ledningsnettet slik vi gjorde i ungdommen da vi ville ha US-look på bilene våre, og satte inn 5/21W pærer i blinklysene foran. Men jeg så fort at det var ikke tilfellet på E39'n min. Her lyser selve blinklystråden, men får tydeligvis lavere voltstyrke enn når den blinker. Så da må dette nesten være en funksjon som er aktivert i LCM eller noe som er plassert mellom pæra og LCM. Er dette rett og slett en 'US-position lights' funksjon som er aktivert? Håper det er tilfellet, og at dette kan skrues av enkelt. Noen som vet, og kan forklare metoden? Ellers: Bestilte time for visning på det lokale Biltilsynet, men fikk ikke time før den 29. september.. Ble imidlertid tipset om at Biltilsynet på Risløkka har såkalt drop-in. Noen som har prøvd dette og vet om det er vits å dra nedover for å prøve lykken? Må vel gå dersom man står der en time før åpningstid, eller hvordan virker kø-systemet der? Jeg må i så fall dra fra Lillehammer 05.00, så gjør selvfølgelig ikke det dersom turen vil bli bortkastet. På forhånd takk! Endret August 29, 2015 av B. Sveigdalen
janerik171187 Skrevet August 29, 2015 Skrevet August 29, 2015 Er vell sånn at om parklyspærer er røket så lyser blink svakt. Sjekka det?
Reef89 Skrevet August 29, 2015 Skrevet August 29, 2015 På E46 og E39 er det kjent og vanlig sak at blinklyset lyser svakt hvis ett parklys er gåent. Slik at man fremdeles har to parklys der fremme. Men hvis du har både to parklys og to blinklys lys så er det nok US light som er kodet til aktiv ja.
B. Sveigdalen Skrevet August 29, 2015 Forfatter Skrevet August 29, 2015 Hei Takker for tipset. Forrige eier har satt inn små diodepærer i parklysene som bare såvidt glimter, så det kan være mulig et modulen detekterer disse som defekte glødepærer, ja. Dro til Mekonomen i dag og kjøpte pærer, men kjøpte da typen med innstikksokkel som passer i den gamle 523'n, og disse passer så klart ikke i den nye 523'n. Så jeg skal prøve å få tak i de riktige pærene i kveld og teste dette. Var forøvrig ikke klar over dette. Denne funksjonen finnes definitivt ikke på 96'n modellen, så den kom nok senere.
Espen Aass Skrevet August 29, 2015 Skrevet August 29, 2015 Det kan også være dårlig gods forbindelse til lyset som gjør at strømmen går "igjennom" blinklyspæra (som da lyser) og til gods.
B. Sveigdalen Skrevet August 29, 2015 Forfatter Skrevet August 29, 2015 Og da var feilen fikset. På vei hjem fra en tilstelning på jobb nå i natt fikk jeg endelig tak i riktige pærer. Og da disse ble satt i slukket blinklyset på den aktuelle siden etter 3-4 sekunder. Takker for inputen! Dette er forøvrig en tidlig 2000 modell, så den er ikke facelift. Vel å merke dersom facelift er det jeg innbiller meg. Større grillrammer, angel eyes, LED baklykter, etc. (?) vegard89 og Espen Aass reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå