Hpi Skrevet August 30, 2015 Skrevet August 30, 2015 Hei, Har i den senere tid hatt problemer med noe jaging på tomgang. Har bytta regulator i HT pumpe uten at dette hjalp. Har nye El-stikk liggende til railtrykk sensor og til HT pumpe men de ser bra ut så jeg tror ikke disse feiler noe. Har vært på en lengre tur siste uka og igår kjørte jeg ca 120 mil Stockholm/Strømstad/Haugesund og da jeg var på vei over Haukeli så ble bilen veldig rykkete ved lav last og stoppet et par ganger da jeg bremset og den falt ned på tomgang. Idag testa jeg litt mer og problemet kommer når jeg har kjørt ei stund og sannsynligvis når dieselen blir varm. Tok og sjekka dieselradiatoren som står ved filteret og denne var ganske tett og røret opp fra støtfanger var tett av diverse insekter og lauv. Fikk renska opp dette og da virker det som bilen er ganske frisk men hvis jeg kjører hardt så kommer denne svake jaginga på tomgang ei lita stund for så å forsvinne. Så med andre ord så klarer pumpa å holde jevn tomgang når dieselen ikke er for varm (tror jeg) Så spørsmålet mitt er da: Er dette symptomer på ei HT pumpe som er i ferd med å bli utslitt eller er det noe annet som gjør at den sliter ved varm diesel eller som gjør at dieselen blir for varm?
Hpi Skrevet September 19, 2015 Forfatter Skrevet September 19, 2015 Hei, dette problemet ble etterhvert verre og verre og den stoppet nesten i hvert kryss så jeg hadde en god dialog med DP Filterteknikk som er Bosch forhandler og kjøpte etterhvert ei overhalt høytrykkspumpe etter å ha utført forskjellige tester som de foreslo. Bilen ble da frisk igjen bortsett fra noe periodevis veldig svak jaging når AC kompressor er innkoblet. Det er +/- 50rpm og det skjer ikke alltid. Når AC er utkoblet så er tomgang helt stabil på 750rpm. Noen som har en ide hva som forårsaker svak jaging ved innkoblet AC kompressor? TRF reagerte på dette 1
Otis Skrevet September 19, 2015 Skrevet September 19, 2015 DDE skal øke tomgangen stabilt ved innkobling av AC. Var problemet der før?
Hpi Skrevet September 19, 2015 Forfatter Skrevet September 19, 2015 Jagingen har vart noen måneder og har blitt gradvis verre helt til bilen begynte å stoppe i kryss men dette problemet forsvant med pumpebytte så jeg er ikke sikker på hvor lenge det har vært. Det var først idag jeg tilfeldigvis slo av AC kompressor, den har vel aldri vært slått av før i mitt eie. Kan det være f.eks dårlig reim eller lite gass?
Alpejohn Skrevet September 22, 2015 Skrevet September 22, 2015 Har du prøvd og snurre på kompressoren? For og se om den går tregt? Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
Hpi Skrevet September 22, 2015 Forfatter Skrevet September 22, 2015 Hei, Jeg var nok litt for rask med å konkludere etter pumpebytta dessverre. Jaginga er der fremdeles både med og uten AC. Har foreløpig bare vært ca mellom 700-800 rpm så tror vel enn så lenge at den gamle pumpa var utslitt siden bilen da stoppet i enkelte kryss og jaget fra 500-1000rpm men jeg er ikke helt sikker på noe lenger. Skal prøve å skifte railtrykksensor men da er det ikke flere deler å skifte for å få bort jaginga. Begynner å få mer og mer mistanke om at jeg har ei problemdyse. Har hatt dysene opp og ned flere ganger og bytta strekkbolter, kobberskiver, muttere, o-ring klaver, jeg har prøvd både med og uten gløding på kobberskive. Jeg har prøvd med korrekt moment og jeg har prøvd å overtrekke opptil 30%, jeg har korrigert nede i anleggsflaten og på tuppen på dysemutter. Uansett har den ene dysa høye korreksjonsverdier. Da snakker jeg 5mg + og jeg hører at det lekker kompresjon. Jeg målte indre lekkasje tidligere og der så den bra ut. Denne dysa stod først i sylinder 1 og den gang visste jeg ikke hva som var galt før bilen bare gikk på 5 sylindre. Det ble da rengjort, nye kobberskiver og dysene på sylinder 1 & 2 bytta plass. Problemet fortsatte da på sylinder 2 med lekkasje og veldig høy korreksjon. Jeg har kjørt med det helt til igår, da bytta jeg plass på dyse 2 & 3 og nå er sylinder 2 helt fin og nr.3 har høye verdier så nå har den altså stått 3 forskjellige steder og den samme dysa har vært like håpløst å få det tett på alle 3 stedene. Det er kanskje bra fra noen timer til noen dager etter montering men det har aldri vart lenge. Bestilte ei ekstradyse av TRF for ei tid tilbake så får håpe den dukker opp snart slik at jeg kan få teste uten denne krangledysa. Er ellers stort sett tom for ideer. Snakket med Bosch verksted og de hadde opplevd sprekk i mutter som holder dysespiss men jeg kan ikke finne noe slik på denne. Om jaginga har sammenheng med denne eventuelle problemdysa vet jeg heller ikke
Alpejohn Skrevet September 22, 2015 Skrevet September 22, 2015 Da holder jeg en knapp på dysa.. Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå