Gå til innhold

Ettermontere DAB+


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny eier av en X3, 2.0D, 2013. VIN long: WBAWY310500A78583. også helt ny her på forumet.

Er det noen som kan gi meg et tips til hvordan jeg kan få ettermontert DAB+ fult intergret med originalradio? Kjenner til at det finnes noen 3.parts løsninger. Selger kjøpte en løsning som allikevel ikke passet til bilen. Derfor et forsøk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste måten å få det fullt integrert på (slik at det er som om bilen kom med dette fra fabrikk) er å bytte hele radio-/navigasjonsenheten, noe som er relativt kostbart.

 

Det nærmeste man kommer en akseptabel løsning er Kufatec Fistune etter min mening. Denne kommer opp som et eget valg i likhet med CD, USB osv., men om det er godt nok er jo saken grei. Pass på å kjøpe riktig type med tanke på hvilket navigasjonssystem bilen har (CIC/NBT).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste måten å få det fullt integrert på (slik at det er som om bilen kom med dette fra fabrikk) er å bytte hele radio-/navigasjonsenheten, noe som er relativt kostbart.

 

Det nærmeste man kommer en akseptabel løsning er Kufatec Fistune etter min mening. Denne kommer opp som et eget valg i likhet med CD, USB osv., men om det er godt nok er jo saken grei. Pass på å kjøpe riktig type med tanke på hvilket navigasjonssystem bilen har (CIC/NBT).

Hei, hadde samme spørsmål ang min 2012 e-70 da denne er levert uten Dab. Kontakt Bilradiospesialisten på Forus utenfor Stavanger, der ble jeg presantert en helt ny løsning som er helt lik den originale. Bavaria sender sine biler til dette firmaet for ettermontering av Dab.

Prisen for min bil lå på ca 6000,- ferdig montert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall meg gjerne skeptisk, men jeg tror ikke det er snakk om noen annen løsning enn den fra Kufatec. Monterer man denne i biler med CCC (gammel iDrive) fungerer det som om bilen ble levert med DAB fra fabrikk, men har man nyere iDrive gjør det ikke det.

 

Forhandlere har gjerne en litt annen mening ang. hva som "er lik den originale" enn sære forbrukere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først - tusen takk for svar!

 

Ut i fra den info jeg leser på forumet, så tror jeg at bilen har en CIC-mid. Dersom jeg skulle ønske å oppgradere til Navi, så ser jeg at det finnes noen alternativer på ebay, f.eks http://www.ebay.com/itm/BMW-F25-X3-F26-X4-NBT-Navi-System-Retrofit-with-touch-/262019409462?hash=item3d0192e636&vxp=mtr.

 

Hva ville dere anbefale å gjøre? Hva er det tryggeste å gjøre med hensyn på at det vil passe inn i bilen? DAB+ er en ting, men jeg vil gjerne også kunne styre iPhone6 (eller eldre model) for å kunne spille musikk fra Spotify. Takker igjen for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går med litt tanker/ønsker om å få ettermontert navigasjon vil nok det beste være å finne en slik du har linket til med DAB+. De er nok litt sjeldnere, men ikke så sjeldne. Det kan være verdt å nevne at det har vært litt utfordringer med ettermontering av NBT på "F-biler", men godt mulig det hører historien til nå, det er også mulig at bilen din er ny nok til at dette ikke er et tema.

 

Utover det bør det være mulig å spille av musikk via iPhone på det systemet du har nå også, men det avhenger litt av ekstrautstyr (jeg fikk ikke opp noe på VIN-nummeret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall meg gjerne skeptisk, men jeg tror ikke det er snakk om noen annen løsning enn den fra Kufatec. Monterer man denne i biler med CCC (gammel iDrive) fungerer det som om bilen ble levert med DAB fra fabrikk, men har man nyere iDrive gjør det ikke det.

 

Forhandlere har gjerne en litt annen mening ang. hva som "er lik den originale" enn sære forbrukere. :)

Muligens du har rett men på direkte spørsmål til forhandler om dette ble styrt som om det var en orginal dab radio, fikk jeg det bekreftet. Vil og nevne at denne dab modulen var nylig kommet i handel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk igjen for gode svar. Spesielt til Sersjant som har kontaktet forhandler.

 

Jeg kontakter Bilradiospesialisten for å undersøke hva som kan passe til bilen. Når det gjelder iPhone tilkobling så har jeg bestilt denne: http://www.ebay.com/itm/171699863030.    Håper den fungerer...

Endret av Pitbull_Nittedal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen, kan noen fortelle med hvilken type radio som jeg har i bilen? Bilens VIN nr er: 0A78583.

 

Bilradiospesialitsen har to DAB+ adaptere til F25, og selv sier de at kun den siste modellen er for F25. Hva velger jeg?

 

Kufatec FISTUNE® DAB-integrering 40150

http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=16147&katid=1124&id=

Som er kompatiblet med følgende radio systemer:

CiC Professional
CiC Business
CiC Radio

 

Kufatec FISTUNE® DAB-integrering 401501

http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=18464&katid=1124&id=

Kompatiblet med følgende radio systemer:
NBT
NBT Touch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste fra Bilradiospesialisten:

 

Kufatec FISTUNE® DAB-integrering 40150
http://bilradiospes....&katid=1124&id=
Som er kompatiblet med følgende radio systemer:
CiC Professional
CiC Business
CiC Radio

 

Denne kun vil virke dersom bilen har optisk kabel. Og det har vist ikke bilen min. Så hvilke alternativer har jeg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva "business"-systemet heter på disse, men jeg tror det er den til CIC som er riktig (uten at jeg tar ansvar om dette er feil). Hvorvidt dette systemet har optisk tilkobling ble jeg usikker på nå, men jeg trodde de hadde det. Enkleste her er å ta ut spilleren og sjekke fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...