michaelskare Skrevet September 11, 2015 Skrevet September 11, 2015 Hei, håper noen her inne har noen tips til hva som kan være feilen på bimmern min. For en måned siden, røyk multireima, dermed gikk motoren varm fordi den driver vannpumpe osv. Igår gikk den varm og kokte sånn halvveis igjen, fikk heldigvis stoppet før den kokte skikkelig da jeg så den gikk varm. Jeg kjørte den ikke hardt på noen som helst måte. Når jeg starter den opp å lar den gå på tomgang går den ikke varm, og hvis jeg fyller etter absolutt hele tiden så blåser det varmt i varmeapparatet. Alt vannet renner ut igjen under bilen på høyresiden når du står mot motorrommet/førersiden.. Når jeg fyllte på vann så var det akkurat som det bobla litt opp av radiator også, legger ved et bilde av det. Kom også røyk fra radiator, men det kan vel være damp fordi vannet er varmt? Har noen noe tips hva det kan være, og hva jeg kan gjøre for å sjekke ut hva det kan være? Takk for all hjelp
bmwmann24 Skrevet September 11, 2015 Skrevet September 11, 2015 Er det ikke disse modellene som sliter med at radiator sprekker!? Man ser hvertfall klart at det bobler rundt radiatoren på et av bildene, dette er i såfall grunnen til at du får overkok.
michaelskare Skrevet September 11, 2015 Forfatter Skrevet September 11, 2015 Er det ikke disse modellene som sliter med at radiator sprekker!? Man ser hvertfall klart at det bobler rundt radiatoren på et av bildene, dette er i såfall grunnen til at du får overkok. Jo, ganske vanlig at radiatorene sprekker. Denne må vel da evt bare tykktestes... Mye jobb å bytte radiator, hvis det er den som må byttes?
CrZyWiz Skrevet September 11, 2015 Skrevet September 11, 2015 Er vell ikke radiator de er kjent for, men ekspansjonstanken i plast. bmwmann24 reagerte på dette 1
michaelskare Skrevet September 11, 2015 Forfatter Skrevet September 11, 2015 Er vell ikke radiator de er kjent for, men ekspansjonstanken i plast. Sånn det var
MrBrum Skrevet September 11, 2015 Skrevet September 11, 2015 (endret) Er vell ikke radiator de er kjent for, men ekspansjonstanken i plast. Sånn det var Det er vanlig at radiator sprekker i skjøten mellom metallet og sidestykket i plast. Det kan være vanskelig å se akkurat hvor dette har skjedd. Men ikke uten videre. Du skriver at det kommer vann, og da vil den lettere koke/gå varm. Dette må fikses. Tar hele listen, så kan du vurdere selv hvor du må sette inn tiltak. Vannpumpen skal byttes etter et visst antall km på service på disse bilene, ikke kjør til du får symptomer. Men jeg er ikke sikker på eksakt service intervall. Skovelhjulene i vannpumpen er av plast og disse spises med tiden opp av kjølevæsken. Hvis du ikke vet hvor gammel vannpumpen er, så bytt den. Kan være at den er gåen og er synderen til dine problemer. Det er også viktig at viskosekoblingen på kjølevifta er i orden. Det vil si at viften skal være med rundt når motoren er varm. Dette kan du lett kjenne etter. Bytt den hvis den ikke er i orden. Hvis det først er blitt slik at motoren din er veldig varm, så får også radiatoren ekstra påkjenning i varmen. Og da er det nettopp skjøten mellom metall og plast som er utsatt. For der er den limt. Billigere å produsere i plast enn i helmetall. Sjekk om den er hel. Bytt med en gang om den er lekk. Ved lekkasje spruter det ofte utover ganske mye, så det kan være vanskelig å se akkurat hvor det er hull. Sjekk at det ikke er lekkasje andre steder også. Det kan være sprekk i ekspansjonstanken også. Hvis motoren har blitt fryktelig varm, vent med å åpne påfyllingsløkket til motoren har blitt litt kaldere. Ved påfylling av kjølesystemet etter tømming (bytting av deler etc) ha tenningen på. På e39 er det en elektrisk hjelpepumpe på kjølesystemet. Når tenningen er på går denne. Samt skru opp de to lufteskruene og ha varmeapparatet på.. Da vil påfyllingen av kjølevæske gå glatt og du slipper trøbbel med luft.. Du vil høre during når du settter på tenningen. Endret September 11, 2015 av MrBrum
michaelskare Skrevet September 11, 2015 Forfatter Skrevet September 11, 2015 Det er vanlig at radiator sprekker i skjøten mellom metallet og sidestykket i plast. Det kan være vanskelig å se akkurat hvor dette har skjedd. Men ikke uten videre. Du skriver at det kommer vann, og da vil den lettere koke/gå varm. Dette må fikses. Tar hele listen, så kan du vurdere selv hvor du må sette inn tiltak. Vannpumpen skal byttes etter et visst antall km på service på disse bilene, ikke kjør til du får symptomer. Men jeg er ikke sikker på eksakt service intervall. Skovelhjulene i vannpumpen er av plast og disse spises med tiden opp av kjølevæsken. Hvis du ikke vet hvor gammel vannpumpen er, så bytt den. Kan være at den er gåen og er synderen til dine problemer. Det er også viktig at viskosekoblingen på kjølevifta er i orden. Det vil si at viften skal være med rundt når motoren er varm. Dette kan du lett kjenne etter. Bytt den hvis den ikke er i orden. Hvis det først er blitt slik at motoren din er veldig varm, så får også radiatoren ekstra påkjenning i varmen. Og da er det nettopp skjøten mellom metall og plast som er utsatt. For der er den limt. Billigere å produsere i plast enn i helmetall. Sjekk om den er hel. Bytt med en gang om den er lekk. Ved lekkasje spruter det ofte utover ganske mye, så det kan være vanskelig å se akkurat hvor det er hull. Sjekk at det ikke er lekkasje andre steder også. Det kan være sprekk i ekspansjonstanken også. Hvis motoren har blitt fryktelig varm, vent med å åpne påfyllingsløkket til motoren har blitt litt kaldere. Ved påfylling av kjølesystemet etter tømming (bytting av deler etc) ha tenningen på. På e39 er det en elektrisk hjelpepumpe på kjølesystemet. Når tenningen er på går denne. Samt skru opp de to lufteskruene og ha varmeapparatet på.. Da vil påfyllingen av kjølevæske gå glatt og du slipper trøbbel med luft.. Du vil høre during når du settter på tenningen. Tusen takk for et knall svar! Får starte feilsøkinga imorra
michaelskare Skrevet September 17, 2015 Forfatter Skrevet September 17, 2015 Problemet er løst! Grunnen til at den kokte var en sprekk i en av slangene, en veldig liten sprekk, så har nok lekket litt og litt. For jeg har regelmessig sjekket om det var vann på bilen. Og i og med at den kokte (kokte egentlig ikke ordentlig fordi jeg rakk å stoppe bilen før det skjedde). Uansett har den blitt varmere enn den skal, og det tålte ikke ekspansjonstanken. Slangen og ekspansjonstanken er byttet og bilen er lufta. Nå er den oppe å går igjen :)
Mariuse34 Skrevet September 17, 2015 Skrevet September 17, 2015 Digg! Forøvrig null stress å bytte radiator. Veldig kjekk jobb!
warg Skrevet September 18, 2015 Skrevet September 18, 2015 Ja, det er det som er drit med lekasje i kjølesystemet. Grunnen for at det koker over er at det blir introdusert normal atmosfære i kjølesystemet. Viss kjølesystemet er under 1X atmosfære blir kokepunktet mye høyere før kjølevesken vil koke. Ganske genialt egentlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå