Gå til innhold

GPS'en fusket - E87 CCC Navi Pro

Share

Anbefalte innlegg

På torsdag kveld opplevde jeg noe rart. GPS'en klarte ikke å finne posisjonen, så kartet ble styrt kun av treghetsnavigasjonen. I tillegg så bevegde kartbildet seg motsatt vei av det det pleier, det vil si at bilen bevegde seg mot meg i stedet for vekk fra meg, som den vanligvis gjør. Dette skjedde både i perspektiv- og kjøreretning opp-visningene.

På fredag fungerte det normalt igjen.

Noen som har opplevd det samme? Er dette et tegn på at jeg har fått vannlekkasje i antenna på taket?

Bilen er en 2005 E87 med CCC og Navi Pro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Nå er det en stund siden denne episoden. GPS'en virker helt normalt igjen, men jeg har dårligere signal på radioen. Før hadde jeg mer eller mindre perfekt mottak hele veien til jobben, men nå kommer og går radiokanalene underveis.

Jeg føler meg litt blank på hvor jeg skal begynne. Noen som har E87 med diversity som har sjekket hvordan radioen oppfører seg hvis du skrur av antennepisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til E87 så veldig godt men mye er likt som på E9X. Kan jo sikkert være fukt, må bare åpne og se. Men jeg vil og tippe jordingsbånd mellom bakluke og karosseriet. http://bmwetk.info/teile/prd/BMW/VT/P/E87/SH/120d/ECE/L/N/2003/12/48925/61/61_1861/61126946427

En av funksjonene til disse er å lede vekk strøm som kan skape støy for antenner, blant annet GPS da det i grunnen er et svakt signal. Om disse er brutt (var tilfelle hos meg), så kan mye merkelige ting skje. Det kan hende det kunne vært en enkel fiks å sjekke hvertfall.  Delenummer er 61126946427 men dobbelsjekk en gang hos GS selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Funnet noe løsning? 

Jeg har eksakt det samme problemet på min 2005 E87 med professional navigasjon. Har ikke signal i det hele tatt, og klarer ikke å finne ut hvor feilen ligger. 

To ting jeg tenkte å sjekke, det første er en boks som sitter under antennen som skal forsterke signalet. Det andre er noe som sitter i CCC enheten som heter HIP module, denne som mottar GPS signal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sandalius skrev:

Funnet noe løsning? 

Jeg har eksakt det samme problemet på min 2005 E87 med professional navigasjon. Har ikke signal i det hele tatt, og klarer ikke å finne ut hvor feilen ligger. 

To ting jeg tenkte å sjekke, det første er en boks som sitter under antennen som skal forsterke signalet. Det andre er noe som sitter i CCC enheten som heter HIP module, denne som mottar GPS signal. 

Har ikke fått gjort noe mer ennå. HIP-modulen ser ut til å fungere hos meg, den klarer fint å holde styr på hvor jeg er inne i tunneller når GPS-signalet forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil flytter seg rundt på kartet så noe får den med seg, men dette er vel mer basert på bevegelse? 

Har sett litt på denne delen 65206958900. Denne sitter et sted under antennen, og skal være en antenne forsterker. Det jeg lurer på er om det bare gjelder FM signal, eller om denne også påvirker GPS signal? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...