hanzhe Skrevet September 27, 2015 Share Skrevet September 27, 2015 Er nå ikke de store forskjellene i drivstoffmengde mellom klikkene. Uansett vil det være tilstrekkelig nøyaktig for de aller fleste. Personlig bryr jeg meg ikke stort om minimale forskjeller i forbruk, men vil heller se den helhetlige tendensen i forbruk der det er perioder med langkjøring kontra bykjøring, vinter eller sommer o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 27, 2015 Share Skrevet September 27, 2015 Jeg kan si meg veldig enig i krapp sitt innlegg. Dekk har utrolig mye å si, det samme med temperatur utvendig? Tenker da på at kald luft gir mer energi enn varm luft. Vet ikke hvor mye det betyr egentlig. Men har registrert forskjell fra sommer, riktignok med 245 bredde i 18", mot 225 i 17" og bar vei i -10 grader på 0,1 liter per mil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 28, 2015 Share Skrevet September 28, 2015 (endret) Krapp: Det er den presenterte tabellen som er ECUs grunnlag for "alle" drivstoffberegninger. Skulle man brukt tank måtte man også tatt høyde for temp i tank, det gjør man ikke. Folk skriver nok ikke av "forventa rekkevidde", men forbruk fra kjørecomputer (hvorfor skulle de gjøre noe annet?) når man prater om forbruk, og det er som nevnt, den presenterte tabellen som styrer dette. Edit: Når det er sagt så vil nok "forventa rekkevidde" påvirkes av tankmåler, men det er jo ikke det som diskuteres i tråden. Endret September 28, 2015 av TRF-Racing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet September 28, 2015 Share Skrevet September 28, 2015 Krapp: Det er den presenterte tabellen som er ECUs grunnlag for "alle" drivstoffberegninger. Skulle man brukt tank måtte man også tatt høyde for temp i tank, det gjør man ikke. Folk skriver nok ikke av "forventa rekkevidde", men forbruk fra kjørecomputer (hvorfor skulle de gjøre noe annet?) når man prater om forbruk, og det er som nevnt, den presenterte tabellen som styrer dette. Edit: Når det er sagt så vil nok "forventa rekkevidde" påvirkes av tankmåler, men det er jo ikke det som diskuteres i tråden. Ja jeg skjønnte senere etter at jeg la inn innlegget at også flowen er med i forbruksberegningen så da er tabellene du viste veldig relevante. En enkel test på det er å nullstille forbruksmåler mens man kjører så vil den oppføre seg som en live flowmengdemåler til man har kjørt noen kilometer og forbruket blir fordelt på antall kjørte km også. Men liten digresjon, går dysene bare til 85% åpen? Går den an å justere den til mer åpning eller er det maks 85% fordi noe av overskuddsmengden går tilbake til pumpen som på høyeffektsutgaven av N47? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 28, 2015 Share Skrevet September 28, 2015 Men kan ikke bilen ta hensyn til det som står i tabellen og dermed vise korrekt forbruk? Eller er det slik at de som tuner ikke orker å forandre på "rett" tabell? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 28, 2015 Share Skrevet September 28, 2015 Det er mye mer arbeid om man skal få ønsket resultat uten å røre denne tabellen. Det krever også en del mer utviklingsarbeid (og dette er grunnen til at de fleste tunere kan tune "alle" biler, "dra litt i" standard funksjonene). X aksen er innsprøytningsmengde, angitt i mm3/per slag eller mg/per slag avhengig av type. Dette er altså den eneste måten bilen kan vite hvor mye diesel som går inn, og er da en helt essensiell tabell for "det meste". Hvor langt "opp" det er kalibrert er litt avhengig av hvilken bil det er snakk om, men på den aktuelle bilen går tabellen unormalt langt opp i forhold til hva den trenger (lengre enn eks 525d 197hk). Ser at jeg svarte litt kronglete, men for å svare på ditt første spørmsål Otis: Dette er tabellen ecu bruker til å beregne hvor mye fuel som faktisk går inn. Dersom du endrer på denne har du da endret på grunnlaget ecu har for å forstå hvor mye fuel som går inn. Derfor vil du "forskyve" fuel beregning. Otis og quandt1960 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå