Ougendal Skrevet September 26, 2015 Share Skrevet September 26, 2015 Hei folkens. Lurer litt på hva dere har i gjennomsnitt forbruk på bilen deres? E mest interessert i Diesel men post bensin og Har selv klart Bergen-Voss på 0,44 ved bruk av cruise kontroll. Ellers ligger eg på 0,6 ved vanlig kjøring. Bil BMW 325D 3,0 med ESS chip som skal gi 260hk. Sent fra min SM-G900F via Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 26, 2015 Share Skrevet September 26, 2015 Jeg velger å ikke skrive mitt forbruk da gjeonnmsnittshastighet teller MYE. Sålenge det ikke blir nevnt så er det litt poengløst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 26, 2015 Share Skrevet September 26, 2015 Vil også nevne at på trimmede dieselbiler så er det å poste resultat fra kjørecomputer omtrent meningsløst. E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 26, 2015 Share Skrevet September 26, 2015 Hvorfor ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 26, 2015 Share Skrevet September 26, 2015 Er vel fordi enkelte biler som er trimmet med f.eks powerbox manipulerer signalene til diverse sensorer og ender opp med å ha kunstig lavt forbruk på kjørecomputer kontra en skikkelig re-mapping. Det regner jeg med at TRF har en relativt god oversikt over, så han kan sikkert utdype mye mer enn jeg kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olsenhower Skrevet September 26, 2015 Share Skrevet September 26, 2015 (endret) Kjørte fra Stavanger til Drangedal via E39 og E18 i dag, og nullstilte for anledningen journey computer. Gjennomsnittsforbruk på 0.67, kjørte stort sett fartsgrenser (husker ikke gjennomsnittshastighet fra comp. akkurat nå). Har 2005 E61 530d, ingen chip eller powerbox. Endret September 26, 2015 av Olsenhower Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 26, 2015 Share Skrevet September 26, 2015 Er vel fordi enkelte biler som er trimmet med f.eks powerbox manipulerer signalene til diverse sensorer og ender opp med å ha kunstig lavt forbruk på kjørecomputer kontra en skikkelig re-mapping. Det regner jeg med at TRF har en relativt god oversikt over, så han kan sikkert utdype mye mer enn jeg kan.Joda, power boxer kan jeg forstå. Men ikke software tuning. Men satser på at trf svarer /utdyper det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet September 26, 2015 Share Skrevet September 26, 2015 Har kjørt Oslo-Rjukan-Arendal på en dag, forbruket var på overaskende 0.65 med en M54b22. Nesten som å kjøre diesel detta. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 26, 2015 Share Skrevet September 26, 2015 Stort sett all softwaretuning er gjort på en relativt grov måte. Uten å skrive en bok om tuning, så er kjernen til resultatet av det ECU beregner en tabell som angir eksakt hvor mye diesel som sprøytes inn per tid (vs trykk). Det er veldig vanlig å modifisere denne selv om man bare skal ha ut typisk "basic remap" effekt. Ofte helt unødvendig. Vedlagt er et bilde med dette. Bilen er en e6x 525d 177hk. Den er trimmet av en av de store kjente aktørene. Den er oppgitt til ca 230hk og 500Nm (tallene endret noe for å skjule identiteten til den aktuelle leverandøren). Nederste tabell er helt original, nummer to fra bunn er endring gjort i prosent, og på toppen er resultatet. Alle endringer er merket i rødt. Dette er bare et eksempel (og for de som driver med tuning, ikke det beste, men det første jeg fant). Poenget er at når du dekalibrer denne tabellen så vil du også tulle til forbrukstallene i kjørecomputer. Hver gang du gir litt ekstra gass så vil bilen tro at den bruker mindre enn den gjør, og det er jo i disse tilfellene at man på en original bil vil se kjørecomputeren legge på betydelig på forbruket. Derfor;) uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 27, 2015 Share Skrevet September 27, 2015 Er det vanlig å justere såå grovt? Man ser jo en plutselig endring på 6-7% helt plutselig! Antar man opplever den overgangen ganske bra, men er det sunt? Jeg kan ikke dette derfor spør jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 27, 2015 Share Skrevet September 27, 2015 Det er desverre ikke uvanlig med slike, og større, endringer. Ironien blir total når man ikke justerer "røykbegrenseren" i frykt for å "lage røyk", men at man istedetfor justerer rett på dysene... Nei jeg synes ikke det er riktig måte å gjøre det på i det hele tatt. Ved å lure denne tabellen, så lurer man også alle andre fuel relaterte funksjoner i ecu. Det er også helt unødvendig da man ikke trenger mer fuel enn denne tabellen er kalibrert for (oppimot 300hk). I enkelte tilfeller kan det være fornuftig å gjøre noe som kan minne litt om dette, men da er det vanligvis fordi man allerede har maxet denne tabelllen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet September 27, 2015 Share Skrevet September 27, 2015 (endret) Skyt meg om jeg er på vidden men tror det noen folk nevner her er kjørecomp sin kalkulasjonen av rekkevidden og det vil jo sikkert endre seg med re-map da algoritmen for det er kalibrert med standard tune. Etter en tuning vil jeg tro den kan være useless. . BMW sin kjøredata har flere måter å regne på men......det gjennomsnittlige forbruket beregnes enkelt med forbrukt drivstoff per kjørte km. Denne er jo uavhengig av bilen er trimmet eller ikke. Signalet for mengde drivstoff er en råverdi som hentes fra tankmålerne og sammenlignes med kjørte km ift siste reset, kjørte km vil jeg tro er verre å manipulere. Som otis skriver kan det jo være interessant å vite gjennomsnittshastighet da det har å si en del indirekte. Har du høy gjennomsnittshastighet fra Voss til Bergen kan det bety du har hatt få stopp og bilen har bevegd seg jevnt. Det er under positiv fartsendring en forbruker mest og jo flere slike jo mer saft ryker det fra tanken. Dekk har meget mye å si også inkl lufttrykk. Har selv testet litt forskjellig med 320d 2009 mod med N47D20C motoren standard tune og kjørt med laptop og live avlesning overtid som har gitt meg en del grafer å sammenligne med. Med vinterdekk Hakka R piggfri 17'' kommer den ned i 0,45 og 45 km/t snitthastighet. Da Bergen - Haugesund. Med sommerdekk Pirelli PZero standard M dimensjon og 17'' ligger den på ca. 0,62, kommer ned i 0,59 om klimakompressoren er av konstant en hel uke. Vær og vind har en del å si og men så avansert har jeg ikke målt. Tallene har jeg og verifisert ved å måle forbruket over tid ved å lese ut råverdiene fra de to målerne tanken har. (venstre høyre side). Kan ikke helt se hvorfor de to inputverdiene skulle bli manipulert, de måler jo bare tankens innhold. Min oppfatning er egentlig at BMW sine offisielle tall stemmer ganske greit +/- 5% som er sikkert innenfor målefeilmarginen. Endret September 27, 2015 av KRapp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanzhe Skrevet September 27, 2015 Share Skrevet September 27, 2015 Synes det er like greit å fylle full tank, kjøre, fylle fullt igjen og måle forbruket på den måten.. quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet September 27, 2015 Share Skrevet September 27, 2015 Synes det er like greit å fylle full tank, kjøre, fylle fullt igjen og måle forbruket på den måten.. Ja det blir jo the hard but right way. Om ikke saften lekker fra tank så er den metoden den beste Den gode old school analoge metoden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 27, 2015 Share Skrevet September 27, 2015 Full tank til full tank høres kanskje ikke så dumt ut i teorien, men når fyllepistolen "klikker ut" på forskjellige tidspunkt så er det ikke sikkert det blir så nøyaktig heller. Da bør man kjøre en god del slik at mengden man fyller på blir høy og usikkerheten om hvor full tanken egentlig er spiller mindre rolle. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå