Otis Skrevet Oktober 7, 2015 Share Skrevet Oktober 7, 2015 Ja, du har jo rett i det trf. Lik effekt betyr ikke like ytelser eller kjørbarhet. Testet 520d med 177 hk mot min egen og r6 føles helt annerledes. Vet at det er 50nm og 20 hk. Men det var ikke ytelsen jeg synes var størst forskjell på, men hvor i registeret det er effekt og hvor brått ting skjer. Om det gir en fornuftig mening... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
modus Skrevet Oktober 17, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 17, 2015 Fikk nå vite at 25d motoren er helt ny for 2016 modeller med 231 hk og 500nm...Da er det vel ingen som har prøvet denne enda..Samt at den skulle være mye støysvakere og vibrasjons fri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 17, 2015 Share Skrevet Oktober 17, 2015 (endret) Gå for 30d, en bil i denne prisklassen bør og kler best en rekkesekser. Jeg vil også tro at 30d vil være lettere å få solgt en gang i fremtiden, mye mer riktig motor for denne type bil Endret Oktober 17, 2015 av Fredrik 90 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
modus Skrevet Oktober 17, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 17, 2015 Men 170t dyrere Sent from my iPhone using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 17, 2015 Share Skrevet Oktober 17, 2015 Men 170t dyrere Sent from my iPhone using Tapatalk Ja det er den nok, det hele handler om hva man vil ha. Nå er sikkert ikke alle like nøye på at en dyr BMW bør ha lyd som matcher utseende og prislapp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 17, 2015 Share Skrevet Oktober 17, 2015 Om man ser på mercedes sin 250cdi som også er 4 sylinder, så er jo den rimelig fri for vibrasjoner. Så man kan jo lage 4 sylinder og bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
modus Skrevet Oktober 17, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 17, 2015 Er det ikke 500nm i 3l e70? Sent from my iPhone using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 17, 2015 Share Skrevet Oktober 17, 2015 Om man ser på mercedes sin 250cdi som også er 4 sylinder, så er jo den rimelig fri for vibrasjoner. Så man kan jo lage 4 sylinder og bra. Men så har 250 CDI motoren til Mercedes fått skryt for å være veldig kultivert i diverse tester også, det har ikke N47 motorene. Jeg har ikke kjørt X5 25d men jeg har hørt den og det knattrer en del. Da hadde jeg nesten spurt meg selv om jeg trenger de siste to setene og heller ventet på 40e, eventuelt gått for en 1 år gammel 30d som tross alt forsatt har nybil garanti. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 17, 2015 Share Skrevet Oktober 17, 2015 Jeg er ikke uenig i det. Men utifra TS sin påstand om nye motor er vel det b serien? De er vel bra? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
modus Skrevet Oktober 31, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 31, 2015 Si ifra når noen prøver denne nye motoren ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet November 2, 2015 Share Skrevet November 2, 2015 Ja det er den nok, det hele handler om hva man vil ha. Nå er sikkert ikke alle like nøye på at en dyr BMW bør ha lyd som matcher utseende og prislapp 170lapper begynner å bli en god del penger for å si det mildt, Så hvis man føler at 25d gir nok ytelser så skjønner jeg veldig godt at man lar være. 170 000 er ca 3000 kroner ekstra i måneden hvis du skal låne det på fem år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 2, 2015 Share Skrevet November 2, 2015 170lapper begynner å bli en god del penger for å si det mildt, Så hvis man føler at 25d gir nok ytelser så skjønner jeg veldig godt at man lar være. 170 000 er ca 3000 kroner ekstra i måneden hvis du skal låne det på fem år. For det første så skiller det 106 000 kr mellom 25d 231 hester og 30d i følge prislistene til BMW.no. Ellers så må jeg minne om at 40e med 279 hester, lavere forbruk, bedre ytelser og en "sikrere" fremtid begynner på rimelige 823 000 kr (25d 231 hk 818 000,-). Da skulle de to siste baksetene være jævla viktig spør du meg... 25d fremstår i motsettning til denne som ett svært dårlig kjøp. Du får en bil som støyer mer, er dyrere å kjøre rundt med, går dårligere, risikerer økte avgifter og kjøreforbud i storbyer men som sagt så får man jo to ekstra bakseter. Ett par ekstra seter som så si er ubrukelige med tanke på tilgjengelighet, sittekomfort og plass... Skal man ha 30d så koster det ekstra ja, men så må man spør seg selv om de ekstra kronene kanskje er verd det så man slipper å gå rundt å irritere seg over at man ikke valgte 30d i stede. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
modus Skrevet November 2, 2015 Forfatter Share Skrevet November 2, 2015 Hadde det ikke vært for at jeg HAR behov for 7 seter hadde jeg ikke vært i tvil om å kjøpe 40e. Nå har vel 3d 540nm og 2l 500nm og det skiller på ca 30hk..samt det sies at lyden er helt annen en det var i den forrige 2l..Sakt fra selger da vel å merke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 2, 2015 Share Skrevet November 2, 2015 Hadde det ikke vært for at jeg HAR behov for 7 seter hadde jeg ikke vært i tvil om å kjøpe 40e. Nå har vel 3d 540nm og 2l 500nm og det skiller på ca 30hk..samt det sies at lyden er helt annen en det var i den forrige 2l..Sakt fra selger da vel å merke. Det stiller selvsagt saken i ett annet lys, likevel så håper jeg ikke at du har konstant bruk for de to bakerste setene. I såfall ville jeg virkelig ha vurdert andre bedre egnede modeller I følge tallene til BMW.no så har 25d 450 nm, mulig dette er for den gamle N47 motoren men i såfall så er tallene for 30d også ifra den gamle N57 motoren. Regn med at 30d også har fått ett løft i antall nm med den nye B serien (ser at F10 530d har 560 nm og dette skal være samme motor). Det er greit nok at det ikke skiller så allverdens i ren effekt på 25d og 30d, men det har også litt med hvordan motoren leverer disse kreftene. For å si det enkelt, en sekssylidret 3 liter har litt "flere strenger" å spille på enn en firesylindret to liter. Opplevelsen av kraftleveransen er en helt annen, momentet begynner på forskjellige steder og elastiteten på motorene er vidt forskjellig. Dette fikk jeg erfare da jeg rett etterhverandre testkjørte F10 525d med den gamle 204 hesters 3 litern mot den nye F10 525d med 218 hesters 2 liter. Sistnevnte var sprekere på papiret men den gamle treliteren føltes hakket sprekere ut på veien, virket som om den hadde mer å gå på der toliteren ofte bytta til ett høyere gir eller begynte å bruke opp momentkurven. Det finnes grenser for hvor mye BMW kan klare å tyne ut av en 2 liters diesel motor, ett sted går grensen og da må en treliters rekkesekser overta for å ivareta en kultivert gange og en fornuftig fordeling av motorens ytelser over turtalsregisteret Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet November 3, 2015 Share Skrevet November 3, 2015 Så med andre ord så ser du totalt bort i fra de offisielle dataene på akselerasjon og tar det på magefølelsen hvem som faktisk er sprekest? Modus, jeg tipper at 2.5d er omtrent like sprek som din e70 er i dag hvis du har 3.0d. Så er spørsmålet om den ekstra ytelsen man får ved å gå for 3.0d kontra 2.5d pluss lydbildet er hvert kostnaden. Jeg vet at entusiasten i meg gjerne vil forsvare, men den økonomisk ansvarlige ville prøvd en 2.5d for å se om den holder. I mitt bruk som stort sett er kø eller kjøring på motorvei med firefelter så blir det vanskelig å forsvare de ekstra kreftene uten å blande inn entusiasten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå