oslo_e61 Skrevet Oktober 4, 2015 Share Skrevet Oktober 4, 2015 Godtfolk, Jeg er på høstferie med familien, og til fjells. Kjørte godt lastet 525d touring 2012 modell oppover lange bakker, og bilen har stått stille noen dager. Startet bilen for å kjøre hjemover, og den kvitterer med "Top off coolant" og meldinger om alt som kan gå galt hvis jeg ikke gjør det. Problemet er altså at det er søndag morgen, jeg er mange mil unna nærmeste BMW-forhandler og ganske langt unna nærmeste bensinstasjon for den saks skyld. What to do?? Skal jeg bare late som ingenting og håpe på det beste? Fylle vann på tanken? Forslag mottas med takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Oktober 4, 2015 Share Skrevet Oktober 4, 2015 Åpne påfyllingslokket til kjølevæske beholderen når motoren er kald og se etter hvor lavt nivået egentlig er. For det er det meldingen varsler. Nivået på kjølevæsken. Hvis nivået ikke er så veldig lavt kan du kjøre. Kan det være at bilen din har stått parkert på veldig skrått underlag? Ettersom du er på fjellet? For da kan det hende sensoren blir lurt. Se etter kjølevæske lekkasje hvis det nivået er lavt. Hvis du må fylle kjølevæske, så går det an å fylle rent vann og bytte ut med kjølevæske da du kommer hjem igjen. Men følg da nøye med på nivået under kjøreturen. I tilfelle begynnende lekkasje. Otis og oslo_e61 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oslo_e61 Skrevet Oktober 4, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2015 Takk for svar! Der var det ganske lite væske så vidt jeg kunne se. Skimter noe flytende litt nedi der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Oktober 4, 2015 Share Skrevet Oktober 4, 2015 (endret) Hei Så lenge det er litt kjølevæske i reservoaret (det er der nivåmålingen foregår) så er det ingen fare. Når bilen blir varm vil også nivået stige. Når du har fått varme i den kan du stoppe og starte på ny, da forsvinner alarmen(hvis du ikke har veldig lite), da vi du få ny alarm om du på ny kommer under nivået. Du må også få sjekket lekkasje i anlegget ditt når du får muligheten. Endret Oktober 4, 2015 av Kjell 645ci (tidl. Z3) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oslo_e61 Skrevet Oktober 4, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2015 Hei Så lenge det er litt kjølevæske i reservoaret (det er der nivåmålingen foregår) så er det ingen fare. Når bilen blir varm vil også nivået stige. Når du har fått varme i den kan du stoppe og starte på ny, da forsvinner alarmen(hvis du ikke har veldig lite), da vi du få ny alarm om du på ny kommer under nivået. Du må også få sjekket lekkasje i anlegget ditt når du får muligheten. Takk for det! Jeg har fylt på ca 8 dl rent vann, kjører stille og rolig hjem igjen og ringer Havaria i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet Oktober 4, 2015 Share Skrevet Oktober 4, 2015 (endret) Må bare spørre, du mener ikke F11? E61 gikk ut av produksjon i 10 eller tidlig 11? Uansett, har fått den meldinga der på min E60 rett etter at jeg kjøpte den, dro strikken litt på motorveien, poppa opp, snudde, kjøpte ferdig blanda kjøleveske på statoil, var vel den blå typen, fylte opp og har ikke hørt et kvekk siden Endret Oktober 4, 2015 av Clevion Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 4, 2015 Share Skrevet Oktober 4, 2015 Jeg etterfylte også nesten en liter for vel 1 åt siden. Stabilt siden da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oslo_e61 Skrevet Oktober 4, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2015 Hei igjen, Clevion - du har helt rett, er F11. Gammel vane som gjør at jeg skriver E60. Burde kanskje oppdatere nick også. Uansett, gikk greit og stabilt hjemover i dag (ca 2:45 kjøretid), lå på pluss/minus 100 grader hele veien etter at den ble varm. Er ikke blitt kald nok ennå til å sjekke om beholdningen væske er den samme. Mistenker at grunnen er litt for hissig kjøring oppover med tyngre bil enn vanlig. Men nå har jeg fylt på vann og ikke kjølevæske, så den må uansett flushes. Og da kan jeg like greit bruke muligheten til å sjekke for lekkasjer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Oktober 5, 2015 Share Skrevet Oktober 5, 2015 Er jo ingen grunn til at vannet skal forsvinne ved hissig kjøring?Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 5, 2015 Share Skrevet Oktober 5, 2015 I teorien så kan jo vannet bli så varmt at det går over sine bredder og dermed blir det mindre i tanken. Men ikke SÅÅÅ mye mindre. Som sagt, så måtte jeg etterfylle vel 1 liter for 1,5 år siden. Men det har vært stabilt siden da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Oktober 5, 2015 Share Skrevet Oktober 5, 2015 Jeg også må etterfylle en gang i blandt.. Fikk varsel jeg også for ikke lenge siden, men ser det er grønt rundt den tynne slangen fra beholderen til radiatoren, så tror det lekker litt der med meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå