Gå til innhold

Beskjedne baklys! Kan man kode eller kable, eller må man bytte lykter?

SveNor
 Share

Anbefalte innlegg

Min 2010 BMW X1 har så beskjedne baklys ved vanlig nærlys. Små lys og heller ikke særlig lyssterke.  Det er kun lys i lyktene på utsiden av bagasjelokket (se bilde). Jeg kjøpte bilen brukt, og vet ikke om den har hatt annet eller mer lys bak tidligere. Er det standard det som jeg har?

Lyktene på innsiden (bagasjelokket) er kun virksomme når man tenner tåkebaklyset.

Kan man kode lysene annerledes eller har noen andre erfaringer? Er takknemlig for tips og svar.

Jeg fotograferte en annen bil i trafikken i dag (se bilde). Der var det mer sånn som jeg vil ha det!

Tusen takk for hjelp!

post-65990-0-89991800-1444059459_thumb.j

post-65990-0-54853400-1444059537_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori er enten defekte lykter, da BMW sine LED-baklykter er dessverre ikke av den beste kvaliteten (jeg har byttet tilsvarende lykter på begge mine biler), eller at det er kabelbrudd i hengslen til bakluken.

Jeg har ikke hørt at kabelbrudd er så utbredt på X1, så jeg tviler på det er det, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E.H.D. jeg hadde tenningen på og nærlysene tent. Svarene her peker i retning at innerlyktene mine skulle ha vært tent.  Det er jo bare én pære (i hver lykt) der, jeg må vel da anta at den pæra både skal betjene vanlig kjørelys og tåkebaklys forøvrig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har xenonlys foran, så har du heller ikke LED-lys bak. Vaskelig å se, men på profilbildet ditt ser det ut som om du har halogen foran, og ikke xenon. I halogenbaklyktene på X1 er det kun lys i ytterste del av lykten. Den andre X1'en som du har tatt bilde av har LED baklys. 

Basert på bildet du har lagt ut ser det ut som du bare har halogenbaklykter. Mine foreldre har det samme på sin X1, og da skal det være slik. Den innerste delen av lykten er ment for tåkebaklys. Ingenting å gjøre med dessverre, foruten å bytte selve lyktene da (pluss koding og styr).

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walkabout, du gjør nok helt riktige antagelser. Den har vanlig halogen-lys foran, og alt det øvrige du sier ser også ut til å stemme. Jeg har kunnet se lyspærer i baklyktene (to i ytre lykter, en i indre lykter) og jeg trodde vel feilaktig at det var LED-bånd innimellom. Jeg bestiller da LED-lykter, vil ha hele "lysorgelet"!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å få klarhet i det, men til mitt "forsvar" må jeg si de ytterste lyktene var mistenkelig like til at det er forskjellige versjoner. :)

Normalt på BMW er det jo ganske tydelig forskjell på de to typene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er veldig like - hvertfall når lysene er av er det så og si umulig å se forskjell :)

Hvis du bestiller nye lykter, så sjekk hvordan det er med koding og eventuell lysmodul og slikt da - er ikke bare plug and play på BMW, men baklyktene er heldigvis som regel langt lettere å skifte ut enn frontlyktene.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det ser ut kan man ikke få kjøpt LED-lys til baklyktene på en BMW X1 2010-modell. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil.

Hyggelige svar her inne i rommet tyder på at man bør kunne få vanlig kjørelys i de indre baklyktene også. Når det ikke er slik nå så bestiller jeg vel et par nye lykter. Rett nok er det altså en pære i hver lykt i dag, og den lyser med tåkebaklyset på. Da må nye lykter enten ha et to-pære prinsipp eller en kabling som gjør at den ene pæra både lyser ved kjørelys og tåkelys. Jeg føler meg usikker på om kjøp av nye lykter bringer meg til mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...