Galro Skrevet Oktober 17, 2015 Share Skrevet Oktober 17, 2015 (endret) En ting er å ønske å få mye av trafikken over på kollektivt eller sykler (selv om jeg ikke vet hvor positiv jeg er til det siste), noe annet er å faktisk forby biler. Det er den hyppige bruken av bil som er problemet, ikke bilen i seg selv. Endret Oktober 17, 2015 av Galro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 17, 2015 Share Skrevet Oktober 17, 2015 Det er vel ikke helt riktig å si iom. at hver bil faktisk slipper ut farlige avgasser, men jeg tror at jeg forstår hva du mener. Hvis alle reduserte bilbruken med la oss si 25% (spesielt på hverdager) ville mye være gjort i relasjon til miljøet. Problemet er at uansett hvordan man gjennomfører en slik reduksjon vil det være massive klager. Såvidt jeg vet har ingen større byer hatt hell med å begrense trafikken varig. Det finnes imidlertid mindre byer som f.eks Freiburg im Breisgau som har et sentrum uten biltrafikk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krika Skrevet Oktober 17, 2015 Share Skrevet Oktober 17, 2015 Har mdg sagt hva de mener med "Oslo sentrum"? Om det vil si innenfor ring 1 har jeg faktisk ingenting i mot forslaget, det er ytterst sjelden man faktisk har behov for biler innenfor der. Om de mener innenfor ring 2 derimot begynne ting å bli håpløst med tanke på hvor mange som faktisk bor i det berørte området, som sikkert har behov for bil gjennom uka. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Oktober 17, 2015 Share Skrevet Oktober 17, 2015 (endret) Det er vel ikke helt riktig å si iom. at hver bil faktisk slipper ut farlige avgasser, men jeg tror at jeg forstår hva du mener. Hvis alle reduserte bilbruken med la oss si 25% (spesielt på hverdager) ville mye være gjort i relasjon til miljøet. Problemet er at uansett hvordan man gjennomfører en slik reduksjon vil det være massive klager. Såvidt jeg vet har ingen større byer hatt hell med å begrense trafikken varig. Det finnes imidlertid mindre byer som f.eks Freiburg im Breisgau som har et sentrum uten biltrafikk. Biler slipper ikke ut farlige gasser når de står i ro. Poenget er at om faktisk ønsker at folk skal bo tett og sentralt, noe som er uttalt ønsket fra svært mange politkere i Norge, må man også tolerere at folk har både ulike behov og ønsker får hva man ønsker å eie og å bruke og legge til rette for at dette innen rimelige grenser også kan gjøres i sentrale strøk. Jeg mener biler hører til under noe svært mange har ønsket om å eie, både fordi enkelte faktisk har et genuint behov for det og for det en del har det som hobby. Det er f.eks. uaktuelt for meg å bo et sted jeg ikke kan ha mulighet til å eie en bil. Bor jeg sentralt vil jeg stort sett benytte meg av kollektivt og kun ha bilen som en fritidssyssel som blir kjørt noen få kilometer i året. Blir jeg "tvunget" til å flytte ut av sentrale strøk pg.a. hobbyen må jeg sannsynligvis bruke bilen til og fra jobb hver dag isteden. Det er ikke spesielt miljøvennlig. Endret Oktober 17, 2015 av Galro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 17, 2015 Share Skrevet Oktober 17, 2015 Sant nok Galro... og det er også et relevant perspektiv på saken. Jeg mener ikke at et totalforbud mot biler i sentrum av Oslo (f.eks innenfor Ring 1) er veien å gå, men et eller annet må gjøres på de dagene når smogen ligger som et lokk over byen. I København er det mest svevestøv som er problemet (lokalt langs de store veiene), men dette gjelder 24/7 alle årets dager. Hvordan dette skal løses innenfor rimelig tid vet jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mkj Skrevet Oktober 17, 2015 Share Skrevet Oktober 17, 2015 Jeg håper virkelig at det blir lagt ut noen gulrøtter, og ikke bare forbud og pisk. Skal veiene delvis gjøres om til gang- og sykkelveier nå da mon tro? Leste forresten om noe smogspisende byggematerialer nylig Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Oktober 19, 2015 Share Skrevet Oktober 19, 2015 Jeg tipper at forbudet ender opp med å gjelde utenbysfolk. Det blir sikkert som med parkering gatelangs der man en del steder har beboerparkering 09-17, mens resten må betale. Derfor ender man fort opp med et ineffektivt forbud fordi det vil bli altfor mange unntak fra regelen - beboere, varetransport, offentlig transport, taxi og sikkert håndverkere og annen industri som har oppdrag. Og da er man tilbake til start. Det er jo ikke slik at mesteparten av trafikken innenfor Ring 2 er folk fra landet som kjører rundt på måfå. Det er jo også slik at det bor over snittet mange rike mennesker i byen, og flesteparten av disse har bil og betaler enormt mye mer skatt en MDG-velgere. Skal man da gjennomføre et tvangsvedtak slik at mange fellesgarasjer blir stående tomme og leiligheter taper seg i verdi fordi folk ikke vil bo i en kommunistisk landsby full av sosialister og innvandrere? Hvor skal da kommunen få skatteinntekter fra? Det er ikke mye å hente fra sosialister som jobber i det offentlige (ergo betaler de ikke skatt da lønna deres er andres skattepenger) og en haug med NAVere...Skal bli interessant å se løsningen de kommer frem til, men jeg tipper den blir som i dag. Velstående mennesker innenfor bomringen slipper billig unna, mens alle arbeiderne som pendler (pga boligpriser som har skutt i været siden kommunen overbyr alle i budrunder fordi innvandrere og rusmisbrukere skal ha fine leiligheter i sentrum...) må lide enda mer gjennom et enda høyere avgiftsnivå. Privat sektor (varetransport/industri) vil sikkert få en økt regning, slik at enda mer av verdiskapningen i samfunnet går rett tilbake i lomma på staten... Fredrik 90 og mkj reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krika Skrevet Oktober 20, 2015 Share Skrevet Oktober 20, 2015 Blir visst bestemt i går at det skal bli bilfritt innenfor ring 1 innen 2019. Det syns jeg egentlig er helt greit, det er ytterst få som har behov for å kjøre bil der uansett. Og det blir helt sikkert lagt opp slik at beboere får en eller annen måte å komme seg inn og ut med bilen. Store deler av parkeringsmulighetene i dette området er allerede under bakken, kanskje disse anleggene etter hvert kan kobles inn på veinettet via tunnelene? Blir nok dyrt men... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Oktober 20, 2015 Share Skrevet Oktober 20, 2015 Kontorbygget som det i dag graves ut til ved siden av operaen bygges etter hva jeg har forstått med garasjeanlegg i kjelleren. Om stedet blir bilfritt så vil jo dette bli ubrukelig ett år etter innflyttning til tross for at alt har vært godkjent med kommunen på forhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krika Skrevet Oktober 20, 2015 Share Skrevet Oktober 20, 2015 Eneste måten jeg ser for meg at dette er gjennomførbart på er å beholde noen av de større veiene åpne, som f.eks Dronning Eufemias gate foran Barcode. Denne gir tilgang til de kontorbyggene i området, hoteller, operaen og Oslo s. Her er det også p-hus allerede. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Oktober 20, 2015 Share Skrevet Oktober 20, 2015 (endret) Eneste måten jeg ser for meg at dette er gjennomførbart på er å beholde noen av de større veiene åpne, som f.eks Dronning Eufemias gate foran Barcode. Denne gir tilgang til de kontorbyggene i området, hoteller, operaen og Oslo s. Her er det også p-hus allerede. På kartet VG viste for et par dager siden så var i hvert fall Dronning Eufemias gate og området rundt merket av som forbudt for privatbiler. Det var da basert på MPGs partiprogram, men jeg vet ikke hva de bestemte seg for i går som du nevnte. Om gater som Dronning Eufemias gate holdes åpne vil denne stengningen av sentrum ha svært lite å si. Mye av resten av sentrum er planlagt bilfritt uansett: - Prinsens gate blir allerede bygget om til å bli en ren kollektivtrasé - Biler fra Kongens Gate ved Akershus festning ser ut til å være planlagt fjernet der i forbindelse med utvillingen av renseanlegget. - Både Grubbegata og Møllergata ønskes å permanent stenges i forbindelse med utviklingen av regjeringskvartalet. Den delen av Møllergata ved Stortorvet vil og bli stengt for traffik i forbindelse med utviklingen av eiendommen der. - Biler fra Akersgata bak Stortinget ønskes å fjernes permanent i forbindelse med sikringstiltak der. - Deler av Skippergata er planlagt stengt i forbindelse med utbygningen av Clarion Hotel Christiania. - Deler av Nedre Slottsgate er planlagt stengt i forbindelse med utviklingen av Telegrafbygningen. - Både vei og parkering er planlagt fjernet fra VIppetangen i forbindelse med utviklingen der. - Universitetsgata er planlagt ombygget med svært begrenset kjøring og "shared space", Og dette er kun planene som foreligger i dag. Har du rett betyr Oslos nye, store miljøsatsning nærmest kun en vidreføring av politikken som allerede føres i dag, bare med litt større ord om miljø og lignende. Endret Oktober 20, 2015 av Galro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krika Skrevet Oktober 20, 2015 Share Skrevet Oktober 20, 2015 Tror du har satt deg litt bedre inn i dette en hva jeg har. Blir uansett spennende å se hva det blir til. Må innrømme at jeg ikke blir særlig berørt av dette personlig, selv om jeg bor i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Oktober 20, 2015 Share Skrevet Oktober 20, 2015 Så lenge man holder seg til innenfor Ring 1 så vil det ikke ha mye å si for min del heller. Eneste er om man stenger Dronning Eufemias gate så vil det gjøre det vanskeligere å komme seg til andre steder i byen. I tillegg så foretrekker jeg generelt de gatene med biler parkert gatelangs så har jeg noe å se på mens jeg går der, så det vil nok være mindre sannsynligvis at jeg besøker sentrum i fremtiden. Men jeg er uansett ikke så ofte innenfor Ring 1 selv i dag. Det synes blir litt spennende å følge med er hvordan man gjør det med alle kontor- og leilighetsbyggene som akkurat har blitt godkjent med parkeringskjellere i Bjørvika. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Oktober 21, 2015 Share Skrevet Oktober 21, 2015 http://www.dagbladet.no/2015/10/21/nyheter/okonomi/hegnarno/oslo/bilfritt/41600169/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå