Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det hele startet for 1-1,5 uke siden da 16:9 skjermen ikke slo seg av når nøkkelen ble tatt ut av tenningen og bilen ble låst, slik den skal gjøre. Skjermen forble på til den ble slått av manuelt. Idag da bilen skulle startes var batteriet flatt. Etter at bilen er blitt prøvd startet noen ganger lyser bremselysene bak, selv når nøkkelen er ute, men disse slukte når tenningen ble slått på og av igjen. 

 

Etter noen timer lading av bil og lesing i manualer begynte vi og prøve oss fram med å fjerne og skifte ut diverse ting. Alle reléene i bagasjerommet blei nappet ut uten resultat (leste at K3 hadde noe med alt av radio, nav modul og skjerm), nav modulen og skjermen framme er fortsatt på, uten nøkkel i tenningen. I tillegg til at nav modulen og skjermen ikke skrur seg av så blinker bremselysene bak når nøkkelen vris fra posisjon 1 til 0 på tenninga. Blinket kommer etter 1-2 sekund etter tenninga er slått av. Eneste måten å få slått av nav og skjerm er å ta sikring 56 i bagasjerommet.

Dette er prøvd uten resultat:

  • Reléene bak er som sakt tatt ut uten resultat
  • LCM er byttet med en vi vet fungerer (siden bremselyset blinket)
  • Radio modul i bagasjerom koblet fra
  • Nav modul MK4 koblet fra (skjerm lyste fortsatt opp, men uten bilde, kun svart)
  • Alle sikringer som har med radio, nav og skjerm tatt ut (nav og skjerm sluttet å funke, men bremselys blinket fortsatt)
  • GM3 er skiftet

Vi har no kommet til ett punkt der vi står fast og ikke lenger vet hva vi kan prøve..

Er det noen her som har vært borti eller hørt om lignendes problem før???

Endret av Wiigern
Skrevet

Ledningsbrudd i hengslene?

Hvilke hengsler tenker du på? Og kordan kan ledningsbrudd i hengslene føre til at alle tre bremselys bak på bilen blinker når tenninga slås av?

Med unntak av nav og skjerm som ikke slår seg av og bremselysene bak som blinker en gang når tenninga slås av så fungerer alt annet som det skal  :-k

Skrevet

Man kan jo alltids spekulere i elektriske delen på tenningslåsen, men da bruker det vanligvis og være

mange andre symptomer samtidig.

Som:
Aribag lampe

Radio funker av og til

Servotronic kan fuske

Lys i kupeen kommer på under kjøring osv osv.

Har du fått sjekket om det ligger inne feilkoder på noen av modulene i bilen?
Det er en viktig ting og sjekke.

Skrevet

Hm, et viste jeg ikke. Men det var da enda godt!
Har hatt det i bakhodet hele tiden, om jeg skulle komme ut for det samme med min.. :)

Men da slipper jeg og tenke på det hvertfall. Hehe :)

Skrevet (endret)

Man kan jo alltids spekulere i elektriske delen på tenningslåsen, men da bruker det vanligvis og være

mange andre symptomer samtidig.

Som:

Aribag lampe

Radio funker av og til

Servotronic kan fuske

Lys i kupeen kommer på under kjøring osv osv.

Har du fått sjekket om det ligger inne feilkoder på noen av modulene i bilen?

Det er en viktig ting og sjekke.

Far, som eier og bruker av bilen, har ikke sett noe av de symptomene der.

Sjekket etter feilkoder da problemet oppsto og fikk noen som kanskje kan være relatert til dette:

  • RAD - Error power-supply for antenna
  • BMBT - Radio status telegram timout
  • IKE - Tank sensor 2, right
  • IKE - Voltage supply, Terminal R, faulty
  • LCM - Level control system
  • LCM - Engine failsafe program
  • ZKE - Power up from the passanger's door module
  • ZKE - BC has activated DWA-horn
  • + en feilkode på nav modulen som ikke hadde noe beskrivelse

Usikker på dinna siste der da bilen ikke har alarm. Jeg får dessverre ikke sjekket bilen for feilkoder for øyeblikket da overgangen fra kontakten i motorrommet til OBD2 må fikses for at jeg skal få lest ut noe.

 

 

Bakstykke er ikke et problem på facelift, om TS har det.

Ser nå at jeg har glemt å nevne at bilen er pre-facelift, nærmere bestemt en 1999 modell.

Endret av Wiigern
Skrevet

Da har jeg fått tid til å se nærmere på bakstykket til tenningslåsen. Etter å ha målt slik huldra66 beskrev i den tråden jeg fant, ser det ut som om bakstykket skal være i orden. noen flere tanker om hva som kan være problemet? Er helt tom for idéer selv nå  :sad:

Skrevet

Det MÅ jo være bakstykket, da det er GM som kontrollerer alt av strøm ellers.

Du har noen store relè framme under hanskerommet, feks K72, men den skal egentlig bare styre seter,ratt og speil....

 

Ellers kan jeg ikke se noen sammenheng med noe her egentlig, dette høres helt umulig ut, basert på hva du har skiftet!

Det er ingen punkter mellom GM3 og batteri, det er kun via sikringer. GM3 styrer alt!

Skrevet

Og er det en 540 eller en 525 vi snakker om?

Kan godt få rammenummer for å være helt sikker på at jeg ser på korrekt chassis.

Skrevet

540 touring, sju siste på chassinummer er BX96177. Takk for at du tar deg tid til å hjelpe! Settes veldig stor pris på!

Skrevet

Har en tredje GM3 liggendes også, kan teste med den imorgen bare for å utelukke GM3en en gang for alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...