Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal forklare dette, men har et spørsmål med tanke på dumpentil.

Selv har jeg dump på min E92 335i med twin turbo.

Men hva er det som avgjør lyden på en dumpventil? Min bil blåser ut luften en gang som et stort "ptshuuu".
(Noe som: 

)

Mens andre biler har en lyd som høres ut som den plystrer flere ganger etter hverandre.

(f.eks: 

)

Hva avgjør dette? Er det størrelse på turboen?

Skrevet

Det er selve dumpventilen som avgjør lyden. Utformingen er forskjellig og noen er laget nettopp for å gi annerledes lyd.

Skrevet

Lyden du hører på sistnevnte høres ut som "surge". Dvs tenker jeg at trykkfallet er så stort gjennom en relativt liten åpning av flowen bryter sammen og bygger seg opp igjen. Derav den periodiske lyden til trykket blir utjevnet. Lyden avgjøres av størrelse på ventil, rørdiameter og trykk/trykkfall. Hva fordelen med den periodiske lyden istedetfor lyden i nummer en video er klarer jeg ikke helt se. Vil tro den mest effektive måten å gjøre det på er som video i nummer en, men litt periodisk lyd kommer en nok ikke helt utenom vil jeg tro. Av og til høres M4n ut som siste video men utjevner seg meget raskt. Og da kun ved maks ladetrykk,

Skrevet

Takker for svar!

Selv kunne jeg tenkt meg en lyd mer som video nummer 2, selv om det høres logisk ut at den mest effektive måten ville vært som på video 1.

Men er det noe fare forbundet med å sette på en for stor dumpventil på bilen?

Skrevet (endret)

Det vitkigste med din bil er vel at du har en ventil som resirkulerer all den tid du har luftmassemåler.

Surge, i en sentrifugalkompressor (turbo) er forøvrig en tilstand der du har et høyere trykkforhold (PR/ladetrykk) enn du har flow til å matche. Dette sender kompressoren i surge som vil si at kompressoren "glipper" lufta og den går feil veg.

Surge under last (altså pådrag) er derfor svært skadelig. Det oppstår relativt ekstreme belastninger på lagrene dine når dette skjer (observeres relatvt enkelt ved å se inn på induceren på turbo, og så sette den i surge), samt ekstrem overspooling og en like ekstrem oppbremsing når den "tar" lufta igjen. Surge under motorbrems (av gass) har derimot ikke like alvorlige konsekvenser.

Endret av TRF-Racing
Skrevet (endret)

Nå skal det sies at jeg fikk noe av denne lyden etter jeg satt på åpent luffilter her om dagen.

Det er to filtre ettersom det er dobbel turbo på denne bilen. Vil dette si at det ikke er bra for motoren?

Merket i hvert fall bedre respons, det skal sies!

Endret av dbekken
Skrevet

bilen på film nr 2 har mest sannsynligt ikkje dumpventil.

den får tilbakeslag i turboen.   viss du tar av din dumpventil så kan du jo kjøre en tur og prøve den. .

folk sier det sliter mer på turboene men eg har hatt 3 stk 200sx så eg har kjørt uten på og e2 golf gti med turbo..  aldri hatt noe problem. å lyden blir rå! :D

Skrevet

bilen på film nr 2 har mest sannsynligt ikkje dumpventil.

den får tilbakeslag i turboen.   viss du tar av din dumpventil så kan du jo kjøre en tur og prøve den. .

folk sier det sliter mer på turboene men eg har hatt 3 stk 200sx så eg har kjørt uten på og e2 golf gti med turbo..  aldri hatt noe problem. å lyden blir rå! :D

Hmm ja :-) Men når jeg søker etter blow off eller dump valve på youtube så kommer det flere slike videoer opp (som video nummer 2). 

Flere videoer hvor de viser installasjon av dump og senere demonstrerer med akkurat denne lyden. Får den fortsatt tilbakeslag i turboen til tross for dump?

Skrevet (endret)

Noen av disse, dumper nok kun øvre del av ladetrykket før den stenger. Veldig stram fjær f.eks som krever høyt vakum for å åpne.

Dvs at du har lavt trykk igjen i systemet som lager turbo flutter / chutter. si den stenger igjen når du fortsatt har 0,5 igjen i ladetrykk.

Eller at ventilen ikke åpner nok (eller ikke har nok flow) til å slippe ut alt trykket. som skaper trykkbølger.

Endret av Tyggern
Skrevet

kjøp deg en hks ssqv den dumpventilen vil gi deg ca den lyden du vil ha.  kjøp ekte og ikkje kina kopi, du får og kjøpt forskejllige deler og innmat til den for og endre lyden.

Skrevet (endret)

Hvorfor er det folk som sier det at turbo surge skader turboen er en myte?

Her er SR20DET med turbo surge, tror ikke den evoen mangler bov eller noe sånt.

Noe sånn du er ute etter?

Endret av DanielStance
Skrevet (endret)

Det vitkigste med din bil er vel at du har en ventil som resirkulerer all den tid du har luftmassemåler.

Surge, i en sentrifugalkompressor (turbo) er forøvrig en tilstand der du har et høyere trykkforhold (PR/ladetrykk) enn du har flow til å matche. Dette sender kompressoren i surge som vil si at kompressoren "glipper" lufta og den går feil veg.

Surge under last (altså pådrag) er derfor svært skadelig. Det oppstår relativt ekstreme belastninger på lagrene dine når dette skjer (observeres relatvt enkelt ved å se inn på induceren på turbo, og så sette den i surge), samt ekstrem overspooling og en like ekstrem oppbremsing når den "tar" lufta igjen. Surge under motorbrems (av gass) har derimot ikke like alvorlige konsekvenser.

Endret av TRF-Racing
Skrevet

Noe sånn du er ute etter?

Er akkurat dette jeg er ute etter, men hvordan får jeg denne lyden?

Er det fordi turboen i Skylinen er mye større enn mine to twin?

Jeg vet ikke helt om jeg forstår hva konklusjonen er her. Er det slik dette er skadelig for skylinen at trykket blir som dette?

Skal sjekke ut Hks ssqv i hvert fall.

Skrevet

kjøp deg en hks ssqv den dumpventilen vil gi deg ca den lyden du vil ha.  kjøp ekte og ikkje kina kopi, du får og kjøpt forskejllige deler og innmat til den for og endre lyden.

Sjekket ut flere videoer på Youtube nå og denne ventilen er jo helt motsatt av hva jeg mener :-)?

Den gir jo kun en singel *blås" og nesten en alt for skarp og lite fin lyd etter hva jeg kan høre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...