Gå til innhold

Ny forhandler av folkelige entusiastbiler: Hvordan skaffer man biler?


noekult
 Share

Anbefalte innlegg

Får andre til å importere utvalgte biler for meg i begynnelsen og lever med at oppdragstakeren spiser kaka med meg?

Ringer private selgere, gir de grenseland "kjøper på dagen" skambud, og selger bilene med forhandlerpris (og dermed forhandlerkjøp-lov og eventuelle garanti) i orden?

Sitter på finn hele dagen og slår til på kupp-biler?

Andre ideer?

Hvordan registrerer småforhandlere biler? Drar på BT som alle andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan aldri se for meg at det kan være noe penger å hente på slikt, markedet i Norge er alt for lite til dette. Spesielt med eldre biler så er det så mye som kan koste, tenker da på garanti ansvar og feil som kan være på biler man kjøper. Dessuten må man ha kontakter både i utlandet/Norge og når det gjelder transport av biler, hvis ikke er det ganske håpløst å forsøke å tjene noe som helst på slik drift. Entusiastbiler er også sesongbetont som betyr at vinterstid kan man risikere å sitte inne med biler og det koster også penger for en forhandler..

Er en grunn til at det er svært få slike bedrifter i Norge, og at de små mer eller mindre kun drives på hobby basis med null profitt. Da ville jeg heller begynt med litt forsiktig kjøp og salg privat, er lettere å tjene en liten slant med penger da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sånn "Drømmebil" ble startet i sinn tid så vidt jeg vet.

 

"Folkelige entusiastbiler" er jo sikkert et vidt begrep, men om jeg skjønner deg riktig så prater du da eks om en ritkig utstyrt 525d M sport, men ikke en kjipt utstyrt 520d uten m pakke?

Og  i så tilfelle så tror jeg markedet er der, men det man skal være veldig dreven for å kunne forsyne et sånt marked med riktige biler til ritkig pris. Videre så kan man ofte blir utfordret av forhanldere som har tatt tilsvarende biler i innbytte, uten å vite at de er verdt noe mer, og dermed også selger de ut uten noe påslag i pris (som man ser fra tid til annen).

Om jeg nå er helt på bærtur med hva du prater om av biler så tror jeg det er lurt at du presiserer bedre, det er trolig flere som har sine egne oppfattelser av hva en "folkelig entusiastbil" er for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sånn "Drømmebil" ble startet i sinn tid så vidt jeg vet.

 

"Folkelige entusiastbiler" er jo sikkert et vidt begrep, men om jeg skjønner deg riktig så prater du da eks om en ritkig utstyrt 525d M sport, men ikke en kjipt utstyrt 520d uten m pakke?

Og  i så tilfelle så tror jeg markedet er der, men det man skal være veldig dreven for å kunne forsyne et sånt marked med riktige biler til ritkig pris. Videre så kan man ofte blir utfordret av forhanldere som har tatt tilsvarende biler i innbytte, uten å vite at de er verdt noe mer, og dermed også selger de ut uten noe påslag i pris (som man ser fra tid til annen).

Om jeg nå er helt på bærtur med hva du prater om av biler så tror jeg det er lurt at du presiserer bedre, det er trolig flere som har sine egne oppfattelser av hva en "folkelig entusiastbil" er for noe.

Takk for svar, TRF.

 

Du har helt rett, jeg var for rask med avtrekkeren. Den beskrivelsen kan oppfattes veldig forskjellig. Jeg tenker ikke på vanlige biler som 5-serier, Qashqaier og Golfer.

 

Jeg tenker på morsomme biler i prisklassen 100-300.000 kr. fra hovedsakelig Japan, Tyskland og Italia. Eksempler;

MR2 Spyder, Prelude, M3 E36, klassisk Impreza "WRX" Coupe, MazdaSpeed MX5 NB, Skyline GT-R R32, Lotus Elise, Honda S2000, Nissan Sunny GTi-R, Toyota Celica GT-Four ST185, Fiesta ST, Focus ST, Integra Type R, Evo VI o.l.

 

Andre aktuelle biler kan være klassiske ikoner fra 60-80 tallet: Eksempler;

Typ E28 5-serie, Mk3 Supra, Alfa Romeo GT Veloce-serie, Mk1 Celica o.l. Samt andre ikoner som Honda S600/N600 o.l., originale Fiat 500, Mini osv.

 

 

Jeg skal ha kombinasjonslokale for bedriften min (nettbutikk) med både lager, kontor og garasjeport innen kommende år. Jeg ser at de ute på landet (20+ minutter utenfor Oslo, spesielt ved E6 mot Gardemoen) har gode løsninger der både hele nettbutikkdriften min kan få plass, samt plass til en garasje med noen få biler til salgs også. Siden jeg kommer til å sitte der hele dagen å styre, så bør det gå an å ha bilhandel på si også. En slags krysning mellom Hauk Motors/Sportscars AS og Rud Vintage Garage, hvis det sier deg noe. Målet er ikke å bli rik eller å vokse til å bli en stor aktør, til det har jeg andre ideer og planer. Hele tanken er rett og slett "hvorfor ikke?".

 

Min utfordring vil jo bli å finne biler som er i god nok stand til å selges som en forhandler. Viktig da at jeg kjøper etter ordtaket "buy something you like, you might get stucked with it"! I verste fall får jeg kost meg om sommeren og svelge et lite tap eller to, det har hvertfall jeg aldri angret på når det kommer til morsomme biler jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da tror jeg brått at grunnlaget ditt er mye tynnere igjen hehe. Dette er så spesielle biler, med relativt liten kjøpegruppe, kjøpere som kjennere bilene og markedet godt, og som gjerne vet eksakt hva de vil ha. Jeg sier ikke at det er umulig, men det vil være vanskelig å få til noe volum som kan forsvare tiden du bruker på det. Det blir også en enorm fallhøyde om det skulle finnes skjulte feil. For å ta et eksempel: Du selger en "silkestrøken" e28 m535i. Historikk og alt, ser bra ut etc. Så viser det seg etter den er solgt at dette har vært en skadebil som er sveisa opp igjen. Kunden hever kjøpet, du mister fortjenesten, og du sitter med en bil du trolig har betalt 150k for som ingen vil ha om du så kaster den etter dem.

En sånn tabbe, når man selger få biler, vil da kunne gjøre innstatsen det året forgjeves.

 

Skal jeg være ærlig så tror jeg at jeg hadde fokusert energien min på "kjernetjenestene" firmaet tilbyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med TRF. Det er vanskelig å finne en markedsnisje som kan gi et tilstrekkelig overskudd i forhold til bryderiet det ofte er med biler som er mer enn 6-7 år gamle. Jeg tenker også at man reelt må kunne øke verdien på bilene og ikke bare formidle de videre med en liten fortjeneste. Alternativt bør du satse på litt dyrere biler der man like mye selger en drøm som en bil (og akkurat det er noen villig til å betale ganske mye for). Et godt eksempel på å øke verdien på en bil ser man på Wheeler Dealers. Rette opp mindre feil, skvanker, bulker, slitte felger, nye lys, konvertere fra stoff til skinninteriør etc. 

 

Husk også at biler som blir stående lenge før de blir solgt koster penger som ødelegger for et evt. overskudd når de engang blir solgt. Hurtig omløpstid er alfa omega hvis du skal ha biler på lager. Kanskje er det bedre å satse på bestillingsoppdrag, men der er det temmelig mange om benet. Du bør også ha et marked du kan kommunisere med både indirekte og direkte. Det er ikke uten grunn at firmaer og/eller personen/e bak firmaene bruker fora som bimmers til å snakke med kunder og potensielle kunder (primært gjøre oppmerksom på seg selv). I denne sammenhengen kan det kanskje være en forretningsidé å spesialisere seg på pent brukte og prima E30, E28, E36 og E34... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Fredrik. Hva med å holde det i gang med såkalte "trendy" biler? Qashqai, CX5 mm. og andre biler som nordmenn er glad i.

Jeg vil helst holde meg unna nyere tyske biler pga. enorm konkurranse, og fordi de kommer i så mange konfigurasjoner at jeg ikke gidder gjetteleken om hva neste kjøper trenger/vil ha. Men japanske biler bør være enkelt å satse på pga. enkle utstyrspakker/nivåer.

 

Skal surfe hele tiden på finn og se om jeg kan kartlegge litt mer om hvem som tilbyr hva av nisjebiler, og om jeg har en plass på tilbudssiden.

 

Men ser hva dere mener. Autostrada, Ferdinand, Drømmebil, Konghelle osv. selger mye gromt, men de selger også veldig mye normale biler på si.

Da jeg gikk for å snakke om 4-serien min med selger på Bavaria var det en kollega til min selger som jeg ofte snakket med. Morsomt nok var han plutselig på Shell sitt stand (La Ferrari, MC12 Corsa) under Oslo Motor Show i år og kjente meg igjen. Vi slo av en kort prat og han hadde byttet jobb til Autoxo - som er oppstartet av en av de høyere oppe hos Autostrada Sport tidligere. Hvis man tar en kjapp titt på hva de tilbyr (Ferrari, Maserati, McLaren osv.) så tror man at det er kun det de driver med. Men han sa selv at de selger veldig mye SUV og skikkelige stasjonsvogner. Det var nordmenn skikkelig glad i.

Satser sikkert ikke på det nivået selv, antar at markedet er helt stappmett, men skjønner nå at man må drive med noe normalt bilsalg på si også for å få det til å gå rundt!

Endret av noekult
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... en grei Qashqai II eller CX5 til en fornuftig pris får man alltid solgt og det gjør man vel egentlig også med f.eks en tilsvarende Passat. På den annen side har ting blitt litt usikkert i tiden fremover hvorvidt folk vil ha diesel eller bensinmotor. Dette må du evt. forholde deg til ved å observere hva som blir solgt på finn.no samt hva den generelle tonen i media sier. Noen påstår f.eks at hybridbiler vil ta over markedet på en måte som allerede idag vil føre til et kraftig verdifall på kostbare dieselbiler. Hvorvidt dette er korrekt får tiden vise, men om ikke annet forteller det litt om hva slags tider vi har for tiden i relasjon til VW dieselskandalen.

 

Kanskje bør du legge inn en opsjon på 100 stk. Tesla Model 3. Den kommer såvidt jeg forstår i begynnelsen av 2017 og kan du levere disse bilene i siste halvdel av dette året vil jeg tro at det ligger en pen fortjeneste og venter på deg... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt endel tid på å sjekke ut bilutvalg, nettsider og sosiale medier til mange små og store forhandlere på tvers av pris- og kvalitetsklasser. Fryktelig mye konkurranse der ute på tyske biler og premiumbiler generelt sett, kanskje fordi man kan tjene gode penger per stk, men de skulle jeg i utgangspunktet uansett ikke "røre" selv.

Har etterhvert begynt å få feelingen på hva som kanskje kan fungere for meg: Jeg tror jeg skal satse på kun japansk - nordmenn velger ofte japanske biler fordi de vil ha trygghet og gjennomprøvd kvalitet.

Gjør heller ingenting at jeg brenner for mange japanske modeller selv og er fascinert av japansk kultur og industri.

Ser for meg en morsom salgslokale med historikk om japanske biler på veggene og artig markedsføring med "the rising sun" og sumobrytere hehe

Da blir det mulig å ha flott variasjon av kompakte bybiler, SUVer i alle størrelser, vanlige mellomklassebiler for familien, sportslige biler, varebiler, miljøvennlige biler (Leaf, Prius), klassiske biler og ikke minst premiumbiler (Lexus). Alt etter eget budsjett og egne salgsstatistikker.

Tanker? Har kjøpt domenet japanskebilerdotno hvertfall.

Endret av noekult
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...