CaptainSexy Skrevet November 4, 2015 Share Skrevet November 4, 2015 Halloen. Da har jeg hatt bilen på diagnose og fikk feilmelding på Veivakselposisjonssensor og turtallsgiver. Veivsensoren er grei, den har jeg byttet før, men hvor i all verden sitter turtallsgiveren? Sitter ikke den på girkassen? Får man bestilt den fra Schmeidmann? Og hvordan er det å bytte den? Møkka jobb? Takk for all hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 4, 2015 Share Skrevet November 4, 2015 Det må vel være kam aksel og veiv aksel sensor, det menes. quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CaptainSexy Skrevet November 4, 2015 Forfatter Share Skrevet November 4, 2015 Legger ved bilde av utskriften.. Har jo problem at den stopper på tomgang og at turtallet faller ved pådrag.. Og en sjelden gang kan bilen gjøre ett rykk i det turtallet faller.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 4, 2015 Share Skrevet November 4, 2015 Ja, som sagt, det må være veiv og kam giver. Det er absolutt et kjent problem. Bruk originale givere! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CaptainSexy Skrevet November 4, 2015 Forfatter Share Skrevet November 4, 2015 Ok. Da bytter jeg de Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet November 4, 2015 Share Skrevet November 4, 2015 Du har fått bare én kode og det er på veivsensoren. Veivsensoren overvåker nettopp turtallet på M52 og da er det forståelig at noen har kalt det for både veiv- og turtallsgiver. De tidlige M52-modellene har veivsensor pekende på vibrasjonsdemperen (harmonic balancer på engelsk) som sitter rett bak reimskiva for multireimen (samme sted hvor radiatorvifta kobles på). Dette "hjulet" har tenner hele veien rundt, utenom ett sted: der mangler det en tann. Det er den tanna som mangler som sensoren registrerer og følgelig "teller" en omdreining av veivakselen hver gang "hullet" passerer sensoren. På de litt senere modellene (fra 09/1998) peker sensoren inn i blokka, like ved starteren. Da leser den av fra svinghjulet etter "samme ish" prinsipp. Symptomene som du beskriver stemmer godt overens med gåen veivsensor. Den styrer gnisten, så hvis den feiler å lese av riktig får du fort motorstopp og alt det andre du beskriver. Dette er som regel verre når motoren er varm eller at du skal starte bilen på varm motor. Skal du få noe orden på problemet må du som nevnt kjøpe original sensor. Disse er laget av Siemens. Prisen ligger vel på 1300-ish kroner i Norge. Vil du kjøpe det billigere så er det egentlig bare ett alternativ som jeg ser det. VDO-sensor fra Ebay som har riktig delenummer. Disse koster betydelig mer enn de billigste og havner da på rundt 5-600kr. VDO og Siemens har lenge vært samme selskap, så jeg vil tippe at den holder originalkvalitet, men mangler BMW-stempeler. Ellers så kan de sensorene som sitter foran på blokka sitte veldig godt fast, så det er bare å beregne god tid. Lykke til! CaptainSexy og quandt1960 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CaptainSexy Skrevet November 4, 2015 Forfatter Share Skrevet November 4, 2015 Takker for ett detaljrikt innlegg! Da ble jeg brått mye klokere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå