Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kjedelig sak. Håper det ordner seg for din del. 

"Normale" mennesker tar innover seg at det å kjøpe en gammel luksusbil (dette er vel en E38?), med over 200k km på telleren, er forbundet med en viss risiko, selv om ting virker greit ved besiktigelse. Ting kan ryke. Det er tross alt en grunn til at bilen koster 100k, og ikke 1 mill.... I verste fall tar man dialogen med selger, og ser om man kan komme frem til en middelvei

 

Men i praksis har kjøper gode muligheter dersom han vil lage trøbbel i etterkant av en handel, og det kan i verste fall koke ned til finjus, og tolkning av lovverket i forliksråd. 

Endret av *BB79*
Skrevet

enkelte kjøpere er noen ordentlige rasshøl.

 

selv kjøpte jeg min e38 billigere enn prisforlangt, fant ødelagt tank og slark i paralellstaget, gadd jeg å klage? nei, gammal bil, har feil. kunne klaget om jeg ville, men gadd faktisk ikke. får man avslag i pris, og det er en del avslag, så ser jeg ikke vitsen med å klage.

 

er som dem sier her, gammal, tung bil, ting skjer,

kan ikke selge bil her i landet lengre

Skrevet

Det står vel i alle kontrakter "bilen kjøpes som den er" og "bilen er besiktiget av kjøper".

Det dekker nok det meste. Vet om flere som har solgt biler som har vært kondemnert, men da ikke opplyst om dette.

Selger har ett ansvar for å informere kjøper om det har vært større reparasjoner på bilen. Ny motor, større kollisjonsskader osv. Om selger ikke gjør det, kan kjøper kreve at salget heves.

Skrevet

står selvsagt besiktiget og prøvekjørt av kjøper. selges slik den er uten garanti står det. 

 

kan legge til at han prutet ned 10.000 før han kom og hentet bilen. 

 

har ikke funnet noe om det, men kan jeg kreve og heve kjøpet?   

Skrevet

Det står vel i alle kontrakter "bilen kjøpes som den er" og "bilen er besiktiget av kjøper".

Det dekker nok det meste. Vet om flere som har solgt biler som har vært kondemnert, men da ikke opplyst om dette.

Selger har ett ansvar for å informere kjøper om det har vært større reparasjoner på bilen. Ny motor, større kollisjonsskader osv. Om selger ikke gjør det, kan kjøper kreve at salget heves.

 

Nei, nei og nei.

 

[...] har ikke funnet noe om det, men kan jeg kreve og heve kjøpet?   

 

Du står naturligvis fritt til å tilby kjøper å kjøpe tilbake bilen om du ønsker dette.

Skrevet

sett at jeg tilbyr og ta den tilbake.  hvordan stiller det seg da med krav om kompensasjon? 

 

og hva må jeg gi tilbake?  han har jo strengt tatt brukt den i noen måneder nå.   noe bruksfratrekk er det vell? 

Skrevet

sett at jeg tilbyr og ta den tilbake.  hvordan stiller det seg da med krav om kompensasjon? 

 

og hva må jeg gi tilbake?  han har jo strengt tatt brukt den i noen måneder nå.   noe bruksfratrekk er det vell? 

 

I første omgang ville jeg krevet at kjøper skal ta en kontroll av bilen hos nøytral part, NAF, og tatt problemstillingen ut fra dette.

 

Dersom det er heving etter loven (noe disse feilene ikke vil kvalifiseres som), så kan kjøper stå ansvarlig for bruksfratrekk og selger ansvarlig for kjøpers renter, men det er ikke alltid gitt at det er utfallet.

 

RG-1998-537: Kjøperen fikk heve kjøpet av en bruktimportert Mercedes, hvor registeret røk og turtelleren stanset fordi retten fant det sannsynlig at bilen hadde gått minst 106.000 km lengre enn telleren viste. Det ble ikke gitt bruksfradrag, selv om kjøperen hadde kjørt bilen i 17000 km, fordi kjøperen ikke hadde hatt vesentlig nytte av bilen

Skrevet

kom brev fra kjøper i dag.   det var medlagt et tilbud fra et bilverksted. 

 

 

-begge toppdekselpakninger  4500

 

-oljebytte girkasse 5000,- + evt åpne for å sjekke lekasje.  giret lekker

 

-defekte støtdempere fram.  svetter olje.  slakk i høyre demper.  11.000,-   

 

-starter fusker  5000,-

 

-evt overhaling av gir. 

 

 

nr 1: burde man klare se ved å titte inn i motorrommet at det svetter rundt toppdekslene, så kommer ingen vei der

 

nr 2: de som har titta rundt på nett vet at gammel bmw og automatgir = risiko for å måtte bytte da det er såkalt livstidsolje på de. lekkasje burde han sett når han sjekka bilen,

nr 3: støtdempere burdem an klare se lekkasje, men det kan jo og være grease'n som du sier. men var ikke så gamle så garanti mot der de ble kjøpt evnt, (slarken spørs jo hva er)

nr 4: starter er vell den ene tingen man kanskje kan vurdere å gi litt etter på om det har blitt et problem, men gammel bil så ting kan skje nårsomhelst,

overhaling av gir = risiko man må ta på gammel bmw med automat

Skrevet

Eneste måten mann kan slippe reklamasjonsretten er og selge bilen som delebil eller rep objekt fikk jeg høre av forbrukerrådet.

Så alle gamle biler som jeg selger, selges uten noen form for garantier og selges kun som delebil eller repobjekt.

Spiller ikke noe rolle om hvor bra bilen er eller hvor mye penger jeg har putta inn i den.

Er den gammel så er den gammel og da vet mann aldri hva som kan skje etter at ny eier har overtatt den.

Men det er min måte og løse det på da[emoji12]

Sent from my iPad using Tapatalk

Skrevet

Eneste måten mann kan slippe reklamasjonsretten er og selge bilen som delebil eller rep objekt fikk jeg høre av forbrukerrådet.

Så alle gamle biler som jeg selger, selges uten noen form for garantier og selges kun som delebil eller repobjekt. [...]

Det er faktisk ikke riktig. Et reparasjonsobjekt kan fortsatt etter kjøps- og forbrukerkjøpsloven ha en mangel, for eksempel ved at selger har forsømt å opplyse om ting som ikke er uvesentlig. Velger man å annonsere bilen som reparasjonsobjekt eller delebil, skal fortsatt kjente feil opplyses om, det samme med klausuler som "sold as is" og tilsvarende. En delebil er heller ikke å anse som deler før den er plukket fra hverandre, jf. FR 14/2164.

Selges bilen under forbrukerkjøpsloven (næringsdrivende til privatperson), så kan man ikke avtale dårligere vilkår enn det loven selv angir.

Selges bilen under kjøpsloven (privat til privat), så kan man avtale seg vekk fra kjøpsloven, men det er samtidig verdt å merke seg at en slik avtale kan settes helt eller delvis til side jf. avtaleloven § 36 "En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.". 

Skrevet

Det er faktisk ikke riktig. Et reparasjonsobjekt kan fortsatt etter kjøps- og forbrukerkjøpsloven ha en mangel, for eksempel ved at selger har forsømt å opplyse om ting som ikke er uvesentlig. Velger man å annonsere bilen som reparasjonsobjekt eller delebil, skal fortsatt kjente feil opplyses om, det samme med klausuler som "sold as is" og tilsvarende. En delebil er heller ikke å anse som deler før den er plukket fra hverandre, jf. FR 14/2164.

Selges bilen under forbrukerkjøpsloven (næringsdrivende til privatperson), så kan man ikke avtale dårligere vilkår enn det loven selv angir.

Selges bilen under kjøpsloven (privat til privat), så kan man avtale seg vekk fra kjøpsloven, men det er samtidig verdt å merke seg at en slik avtale kan settes helt eller delvis til side jf. avtaleloven § 36 "En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.".

Aha[emoji106][emoji4] da lærte jeg noe nytt idag også[emoji1]

Takker[emoji106][emoji4]

Sent from my iPad using Tapatalk

Skrevet

Det er faktisk ikke riktig. Et reparasjonsobjekt kan fortsatt etter kjøps- og forbrukerkjøpsloven ha en mangel, for eksempel ved at selger har forsømt å opplyse om ting som ikke er uvesentlig. Velger man å annonsere bilen som reparasjonsobjekt eller delebil, skal fortsatt kjente feil opplyses om, det samme med klausuler som "sold as is" og tilsvarende. En delebil er heller ikke å anse som deler før den er plukket fra hverandre, jf. FR 14/2164.

Selges bilen under forbrukerkjøpsloven (næringsdrivende til privatperson), så kan man ikke avtale dårligere vilkår enn det loven selv angir.

Selges bilen under kjøpsloven (privat til privat), så kan man avtale seg vekk fra kjøpsloven, men det er samtidig verdt å merke seg at en slik avtale kan settes helt eller delvis til side jf. avtaleloven § 36 "En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.". 

 

 

dagens visdomsord:

kjøp en bil, kjøre den til den er klar for høggern, høgg den, kjøp ny.

tilslutt så ende vi vell opp med at høggern kan klage på biler og :lol:

Skrevet

hadde jeg vist dette så hadde jeg aldri solgt bilen ass.   skal skrive "reppobjekt/ delebil uten noe form for garanti/reklamasjonsrett" den dagen jeg skal selge 525/730n iallefall... 

Skrevet

Skal du selge den som reparasjonsobjekt, må det gjenspeiles i prisen også. 

 

Man kan bli mørkeredd av bilsalg. Det går jo stort sett bra, men så har man disse kjøperne fra helvete, og de er ikke alltid like lett å luke ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...