Gå til innhold

BMW X3 E83 - PDC feil

Jarkko
 Share

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått meg (enda en) BMW X3 E83 i hus.
Veldig OK bil, men en av de tidligere eierne hadde gjort "noe" med PDC-en for å deaktivere den.
Vil ikke kalle det deaktivering, for den klager sin nød med et piiiiip og blinking på LED-indikatoren hver gang bilen startes.
Det er bare det ene pipet, og blinkingen på knappen kan en få vekk bare ved å trykke på den.

Spørsmålet er hva kan denne MacGyveren ha gjort?
Kan det være så enkelt som at han har koblet bort selve PDC styringsenheten som ligger i bagasjerommet under teppet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om PDC-knappen blinker indikerer dette feil på systemet (defekt modul, sensor etc.). Trykker du på knappen slår du av systemet, og da er det ikke rart knappen slutter å blinke. 

Poenget er at han som hadde bilen før siste eier, hadde formidlet til neste eier at dette hadde han gjort bevisst, men ikke HVORDAN det var gjort - bare at dette kunne bli satt tilbake.

Så en MacGyver wanna-be kan vel ikke gjøre noe mer komplisert enn å plugge ut ting :)  Snakker selvfølgelig om alle andre, ikke vi som er her i forumet :D Vi kan alt! Og det vi ikke kan finner vi ut av!

Endret av Jarkko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fester dessverre ikke min lit til at noen bevisst foretar en MacGyver og ødelegger systemet i bilen. Ta en diagnose, så finner du ut av hva feilen er med en gang..

Dette er egentlig ikke noe å "krangle" om.

Jeg var faktisk mentalt tilstede da da bilen ble kjøpt.

Jeg kjenner til historien.

Dette gjort som en bevisst handling fra en tidligere eier, og enheten er "deaktivert".

Kjørte mye med sykkelstativ på hengerfestet, og det var vel for mye jobb å bare trykke varslingen av med knappen :)

Ikke alle er like smarte når det kommer til slik, og det mer enn sannsynlig at plugger er rett og slett dradd ut.

Uansett så er dette ikke en feil eller defekt - men en kreativ løsning - om en kan kalle utplugging kreativt.

Jeg er helt sikker på at dette lar seg kodes og en kan deaktivere PDC helt eller kanskje også delvis (aktiv kun foran), men dette er for viderekommende brukere.

Får bare åpne opp bak og sjekke hva som eventuelt er plugget fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt du var tilstede og kjenner historien, men i så måte burde jo dette være en smal sak for deg og tidligere eier å finne ut av i fellesskap (vi kan nemlig ikke vite eller rettlede deg for hva tidligere eier har gjort med systemet). Jeg går utifra at du allerede har sjekket at modulen er koblet i og at du ikke har funnet noen feil der, og da er eneste løsning å koble til en PC/diagnoseapparat for å finne ut av hva som er gjort. Har tidligere eier "deaktivert" systemet ville ikke knappen blinket, da blinkende knapp indikerer feil på systemet (defekt modul, frakoblet modul, lednignsbrudd, defekt sensor og så videre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis modulen var koblet fra tror jeg det ville vært helt dødt, så hvis det er noe som er koblet ut så tror jeg det må være sensorene bak.

Det rimer.

Det kan se ut som det ligger en "dims" inne på høyre side bak sidedekselet - og en annen "dims" under teppet i fremkant av bagasjerommet.

Det er den bak side dekselet jeg er nesten 100% sikker på er frakoblet.

Link til relevant side i workshop manualen:

http://workshop-manuals.com/bmw/x_series_e83/x3_2.0d_m47t2_offrd/2_repair_instructions/66__distance_systems_cruise_control/20__park_distance_control/4_ra__removing_and_installing_replacing_rear_signal_sensor_(park_distance_control)/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...