Gå til innhold

Bytting av veivhusventilasjon - m54b22


vegard89
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Fant ut idag at jeg hadde lekkasje på toppdekselpakning på venstre side over eksosmanifold sett forfra.

Da må vel den byttes regner jeg med. Men etter det jeg har skjønt så burde vel hele veivhusventilasjonen byttes når man først driver på? Prøvd å se litt på koed men finner ikke noe kit til dette? Så er litt usikker på hva jeg trenger. Hadde satt stor pris på om noen kunne gidd meg tips om hva jeg trenger av nye pakninger osv.

Kan jeg gå for alternativ vare eller er det best med orignalt? 

 

Mvh. Vegard

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bytta veivhusventilasjon på M52TU'n til Gabz her inne. Veldig lik som M54 motoren. Vi bytta alle slanger på dette bildet. Untatt nr 6.

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_3_serie-e46-coupe-320cim54/etk_delekatalog-motor-11_2194

Anbefaler også å kjøpe noen oringer til dysene og klips til dysene da disse lett blir borte. 

Kjøp orginalt og kald klima varianten.

De selger vistnok komplette kit, altså med alle slanger og slikt på GS, kan jo ta en telefon å høre med dem.

 

Er fort en jobb som tar noen timer, men med ett par ekstra hender og to hoder så fikk jeg og Gabz det til i løpet av en  5-6 timer. 

Vi fulgte denne DIY'en.

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke gjør det. Finn frem litt mot og baller, følg videoen step by step. Er ganske rett frem altså. Litt knot med skulte skruer og trangt men det går. Personlig hadde jeg aldri trodd at jeg kom til å demontere en halv motor og få det sammen igjen, men det gikk med litt banning og sværting. Koster nok 5-6000,- for deler og arbeid på verksted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mulighet til å gjøre det selv.. Har verken verktøy eller noe sted og stå.

Setter det ikke bort på verksted. Er en som gjør dette privat for meg.

Har lest litt andre tråder på bimmers og utifra det som står der så er det vist ikke nødvendig og ta av innsuget som det er vist på den videoen du la ut?

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en annen ting. 

Leste noe om at hvis du tar av oljelokket på påfylling mens bilen går. Og du kjenner at bilen suger når du legger handa over feks. Så er vel det tegn på at veivhusventilasjonen er i orden? Og hvis den blåser altså omvendt så er den deffekt, Eller tar jeg helt feil nå?

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Ja er vakum der værtfall.

Men tok av den ene slangen som var til åndinga på motoren omtrent ved vanos der og så godt at det var oljedrit inni der som hadde kladda seg litt på en måte. Tok opp peilepinnen mens bilen sto på tomgang og da hørte jeg sånn slags surkling. Det er vel et tegn på at veivhusventilasjonen begynner å bli dårlig kanskje?

Takk for svar så langt ☺

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere hører godt etter så kommer det en sånn rar lyd når jeg tar opp peilepinnen.

https://youtu.be/z2_76ZHUONA

 

Legger også med et bilde av det ene røret og et innpå der den skal sitte.

Men som nevnt tidligere så er det et svakt vakum når jeg legger håndflaten over der du fyller på motorolje.
 

post-45157-0-11326000-1448745085_thumb.j

post-45157-0-57714000-1448745319_thumb.j

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Så det med at det lekker litt ifra toppdekselpakning har ingenting med veivhus å gjøre?

Men den lyden som kom ifra peilepinnen mens bilen sto på tomgang, er det normalt?

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...