Gå til innhold

Vurderer å kjøpe 2012 520dat; hva skal man sjekke?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vurderer å kjøpe typisk 3-4 år gammel 520dat.

Er det noe spesielt man bør sjekke på disse? Noen kjente/typiske feil/problemer?

Kan bli litt skremt når man leser om registerproblemer på N47 motoren; er dette veldig vanlig på biler produsert i 2011 eller senere, eller er det typisk de første produksjonsårene dette var utbredt?

Endret av Fuzzy
Skrevet

Problemet med "den har da garanti enda" er at kjente feil og problemer ofte har en lei tendens til å dukke opp når den tiden er forbi... Med en årlig kjørelengde på 12.000/år er det ikke mye som skjer i garantitiden ;-)

Skrevet

Min F11 -11 har rusla 92000km. Eneste jeg har bytta er luftfjører bak på 75000km.Var lagervare hos forhandler,så ikke ukjent.Webasto også feilfri tross småkjøring.Pass på å få lurt med nye skiver og klosser-$$$$

Skrevet

F1x er jo enda en relativt ny bil, så det er kanskje ikke sånn super god statistikk over de mest kjente feil.

Om det er noen.

Skrevet

Min F11 -11 har rusla 92000km. Eneste jeg har bytta er luftfjører bak på 75000km.Var lagervare hos forhandler,så ikke ukjent.Webasto også feilfri tross småkjøring.Pass på å få lurt med nye skiver og klosser-$$$$

Ramler de helt sammen bak når det ryker ei luftfjær eller blir den bare litt "sigen"?

Spør siden eneste "problem" jeg har hatt med nåværende e91 er fjærknekk (foran) og det er kjipt å vente på veihjelp ;-)

Skrevet

Hjalp en med F10 med 65'km på bare bra vei til å finne ut av ulyd bak. Plukka ut 1 runde spiralfjær der,knekt.Standard bayer, Også en fornøyelse der da fjæra sitter rundt demper.

Skrevet (endret)

Det stemmer at de fleste havariene med N47 er på motorer før 2010. Men det forekommer fortsatt havarier på disse motorene men da på biler som har gått over 200 000 km, gjerne i drosjevirksomhet. Det sikreste valget i F10/11 er N57 dieselsekseren, den er så si feilfri. Litt sterkt ord kanskje men det er ingen kjente feil eller mangler med denne.

Ellers så ville jeg sjekket lykter for dugg, dette er en svakhet. Gå over dørpakkningene da disse er dårlige på de første årgangene, sjekk at alle funksjoner i Idrive fungerer og at skjermbildet ikke "fryser". Ellers så ville jeg hørt etter klunkelyder i forestilling hvis bilen har EDC samt sjekk at keyless og alle kameraer på Surround View virker (hvis bilen har det). Ellers er det ikke noen alvorlige feil med disse bilene, det over her er kun det jeg vil kalle sjekkpunkter. F10/11 er veldig solide og velbyggede biler som går for å være blandt de mest driftsikre i sin klasse. Både tyske ADAC og amerikanske J.D Power gir bilene toppkarakter når det kommer til kvalitet og driftsikkerhet :)

Lykke til :)

Endret av Fredrik 90
Skrevet

Takker; det ble handlet en 2012 520DAT i dag. Norsk bil, gått 44.000 km. ett år igjen med garanti, så regner med de fleste eventuelle feil som skulle dukke opp innen rimelig tid gå på garanti; deretter får motor/drivverksforsikring ta over motorbekymringene :-) Kjører selv ca 12.000km/år så det vil uansett ta sin tid før denne når 200.000km om den forblir lenge i mitt eie. Bilen har M-sportpakke, komfortseter, webasto, dynamisk demperkontroll, etc... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...