Gå til innhold

Tett veivhusventilasjon

André Sundal
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte ein ny BMW 5-serie e39 her for omlag ei veke sida, med ein aldri so liten oljelekkasje. Hadde med bil-kyndige folk som konstaterte at det er veivhusventilasjon som er tett.
Hadde den på verksted for å få dette fikset, men blei då ringt av verkstedet som sa at slangen var tett/hull på og de ville bytte denne først for å deretter gi det nokon dager for å sjekke om dette løyste problemet. Reparasjonen kom på 2600kr.

Løftet opp bilen på bukk og kiket under etter nytt oljesøl/lekkasje og til min skuffelse var det plenty med olje i og rundt. Den må nok då tilbake på verksted å få byttet heile veivhusventilasjon(minus røret)

Noen som har peiling på hva som evt er en reel pris for slikt arbeid? Er fryktelig lite bil-kyndig og føler eg lett kan bli lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er tett kan du jo enkelt sjekke selv:

For å sjekke om syklonfilteret er tett (veivhusventilasjon) - start motoren når den er varm nok til å ha jevn gange, skru av oljepåfyllingslokket - om motoren tydelig endrer turtall, er veivhusventilasjonen i orden. Er det ingen forandring i lyd/motorgange, er filteret tett. Da må det skiftes før toppakningen ryker, noe som skjer ganske snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er tett kan du jo enkelt sjekke selv:

For å sjekke om syklonfilteret er tett (veivhusventilasjon) - start motoren når den er varm nok til å ha jevn gange, skru av oljepåfyllingslokket - om motoren tydelig endrer turtall, er veivhusventilasjonen i orden. Er det ingen forandring i lyd/motorgange, er filteret tett. Da må det skiftes før toppakningen ryker, noe som skjer ganske snart.

Hei!

Takker for rask tilbakemelding!

Topppakningen på veivhusventilasjon eller sjølve motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen aning. Er veldig enkel jobb egentlig. 

Ok, takker for hjelpen! 

Sjekket forresten trikset ditt no nettopp. Startet bilen, ventet til den var varm og skrudde opp påfyllings-lokket og det var ingen endring i turtall i det heile. Like stabil med og uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så uvanlig pris det, nei. Jeg gjorde det selv og betalte ca 2600-3000 bare i deler, og med tanke på at det fint er 2-3 timer arbeid for noen erfarne. Selv brukte jeg 5 timer med et ekstra sett med hender, og da hadde jeg aldri gjort det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...