GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

KjÞpte ein ny BMW 5-serie e39 her for omlag ei veke sida, med ein aldri so liten oljelekkasje. Hadde med bil-kyndige folk som konstaterte at det er veivhusventilasjon som er tett.
Hadde den pÄ verksted for Ä fÄ dette fikset, men blei dÄ ringt av verkstedet som sa at slangen var tett/hull pÄ og de ville bytte denne fÞrst for Ä deretter gi det nokon dager for Ä sjekke om dette lÞyste problemet. Reparasjonen kom pÄ 2600kr.

 

LÞftet opp bilen pÄ bukk og kiket under etter nytt oljesÞl/lekkasje og til min skuffelse var det plenty med olje i og rundt. Den mÄ nok dÄ tilbake pÄ verksted Ä fÄ byttet heile veivhusventilasjon(minus rÞret)

Noen som har peiling pÄ hva som evt er en reel pris for slikt arbeid? Er fryktelig lite bil-kyndig og fÞler eg lett kan bli lurt.

Skrevet

Om det er tett kan du jo enkelt sjekke selv:

 

For Ä sjekke om syklonfilteret er tett (veivhusventilasjon) - start motoren nÄr den er varm nok til Ä ha jevn gange, skru av oljepÄfyllingslokket - om motoren tydelig endrer turtall, er veivhusventilasjonen i orden. Er det ingen forandring i lyd/motorgange, er filteret tett. Da mÄ det skiftes fÞr toppakningen ryker, noe som skjer ganske snart.

Skrevet

Om det er tett kan du jo enkelt sjekke selv:

 

For Ä sjekke om syklonfilteret er tett (veivhusventilasjon) - start motoren nÄr den er varm nok til Ä ha jevn gange, skru av oljepÄfyllingslokket - om motoren tydelig endrer turtall, er veivhusventilasjonen i orden. Er det ingen forandring i lyd/motorgange, er filteret tett. Da mÄ det skiftes fÞr toppakningen ryker, noe som skjer ganske snart.

 

Hei!

Takker for rask tilbakemelding!

Topppakningen pÄ veivhusventilasjon eller sjÞlve motoren?

Skrevet (endret)

Hei!

Takker for rask tilbakemelding!

Topppakningen pÄ veivhusventilasjon eller sjÞlve motoren?

 

Det finnes bare en toppakning, motor.

Endret av Reef89
Skrevet

Der ser du min kunnskap om bil.

Noen anelse om kva ein reprasjon av veivhusventilasjon evt kan koste?

 

Har ingen aning. Er veldig enkel jobb egentlig. 

Skrevet

Har ingen aning. Er veldig enkel jobb egentlig. 

 

Ok, takker for hjelpen! 

Sjekket forresten trikset ditt no nettopp. Startet bilen, ventet til den var varm og skrudde opp pÄfyllings-lokket og det var ingen endring i turtall i det heile. Like stabil med og uten. 

Skrevet

Er ikke sÄ uvanlig pris det, nei. Jeg gjorde det selv og betalte ca 2600-3000 bare i deler, og med tanke pÄ at det fint er 2-3 timer arbeid for noen erfarne. Selv brukte jeg 5 timer med et ekstra sett med hender, og da hadde jeg aldri gjort det fÞr.

Skrevet

StÄr ikke hvilken motor du har, men pÄ M47d20 (520d/320d) mÄ man ha av dysene for Ä bytte toppdekselpakning,sÄ hvis det ble dyrt er det ikke sÄ rart. Mener Ä huske det bare kosta en tusenlapp eller sÄ i rep pÄ m43b19 (3-serien).

Skrevet

Han snakket om VHV, ikke toppdekselpakning :) VHV mÄ man jo av med hele innsuget (med mindre du vil ha det veldig kronglete) for Ä bytte, derfor det tar tid. Regner med at det er M52 eller M54, de har samme prosedyre.

Skrevet

Han snakket om VHV, ikke toppdekselpakning :) VHV mÄ man jo av med hele innsuget (med mindre du vil ha det veldig kronglete) for Ä bytte, derfor det tar tid. Regner med at det er M52 eller M54, de har samme prosedyre.

Refererte til Vegard89 sitt svar ;)
Skrevet (endret)

Ja utifra m54 sÄ anbefales det Ä ta av innsug pga dÄrlig plass. Men er vel noen som klarer det uten og ta det av.

Men da blir det vel sÄnn passe trangt :P

Endret av vegard89

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...