04530dat Skrevet Desember 11, 2015 Skrevet Desember 11, 2015 Skulle sette på lading med ny lader men luringen vil jeg skal angi batteritype først. Så er spørsmålet, har jeg AGM, GEL eller vanlig våtbatteri i min E61?
04530dat Skrevet Desember 11, 2015 Forfatter Skrevet Desember 11, 2015 Ok, takker! Ser i manualen for (intelligent-)laderen at det ikke anbefales høyere ladestrøm enn 1/20 av kapasitet i Ah for GEL batterier. Skulle bli bare 5.5A det.. For vanlig våtbatteri kan man stille inn på max som er 15A (1/8 av Ah). Så er det mulig å se på bildet om det er GEL eller våt?
Thundercoil Skrevet Desember 11, 2015 Skrevet Desember 11, 2015 Under plusskabelen din ser jeg en liten p, antar det står Pb som er bly på den periodiske tabellen.
Reef89 Skrevet Desember 12, 2015 Skrevet Desember 12, 2015 Det er vanlig bly batteri ja. E60/61 kom aldri med noe annet originalt.
ogee1 Skrevet Desember 12, 2015 Skrevet Desember 12, 2015 Pass på å lade gjennom terminalen i motorrommet og ikke rett på batteriet.
vegard89 Skrevet Desember 12, 2015 Skrevet Desember 12, 2015 (endret) Gjennom motorommet så vil det aldri bli 100%. Gjorde dette på en e61 530d vi hadde. Og der ble det aldri helt bra. Ta det heller ut og lad direkte på batteriet. Endret Desember 12, 2015 av vegard89
ogee1 Skrevet Desember 12, 2015 Skrevet Desember 12, 2015 Gjennom motorommet så vil det aldri bli 100%. Gjorde dette på en e61 530d vi hadde. Og der ble det aldri helt bra. Ta det heller ut og lad direkte på batteriet. Ok for topplading en gang i blant, men tungvint for vedlikeholdslading. Men det jeg egentlig ville si var at han ikke skal lade rett på batteriet hvis det sitter koblet til i bilen.En annen sak er om IBS klarer å jobbe optimalt hvis batteriet stadig tas ut for lading. Da mister den i alle fall oversikt over hvor mange amperetimer som har gått ut og inn av batteriet.
Teigland Skrevet Desember 12, 2015 Skrevet Desember 12, 2015 Det er vanlig bly batteri ja. E60/61 kom aldri med noe annet originalt. Har sett E6x med AGM batteri orginalt, men de er svarte, ikke grå.
04530dat Skrevet Desember 12, 2015 Forfatter Skrevet Desember 12, 2015 Takker for hjelp, alltid like hjelpsomme folk her på forumet Jeg stilte laderen inn på "wet" og 6A, og ladet gjennom terminal i motorrommet. Kun 4-5t til det var fulladet, så da er det kanskje ikke det som gjør at bilen i det siste har en tendens til å gå i full unntakstilstand en stund etter oppstart? Virker som den ikke lader fra start, lav spenning, vindusviskere går f eks tregt. Av og til raser feilmeldingene inn etter en stund (pga spenning synker videre til under kritisk grense, regner jeg med), andre ganger virker det som bilen starter å lade (spenningen stiger, vindusviskere går normalt) og jeg kan kjøre så langt jeg vil. Skal sies at bilen har stått mye i ro siste halve året. Opp til 2-3 uker i slengen, og så bare et par <30min turer. Uansett, har hatt bilen i 7,5 år og ikke skiftet batteriet. Regner med det var originalt når jeg kjøpte bilen, 4 år gammel. Mon tro om et standard Biltema blybatteri hadde vært still going etter 11,5år..
Teigland Skrevet Desember 12, 2015 Skrevet Desember 12, 2015 Både jeg og en kompis bruker batterier bmw har bytta på garanti i privatbilene våre, over 5 år de batteriene også.Mitt har stått veldig mye uten å vert kobla til men funker helt fint fortsatt.
ogee1 Skrevet Desember 12, 2015 Skrevet Desember 12, 2015 Virker som holdbarhet på batteriene varierer veldig. Uansett vil som regel noen få timer lading ikke gjøre at batteriet er fulladet. Det tar mye lenger tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå