Gå til innhold

'04 E61 - Hvilken batteritype har jeg (bilde)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle sette på lading med ny lader men luringen vil jeg skal angi batteritype først.

Så er spørsmålet, har jeg AGM, GEL eller vanlig våtbatteri i min E61?

bmw_batt.jpg

Skrevet

Ok, takker!

Ser i manualen for (intelligent-)laderen at det ikke anbefales høyere ladestrøm enn 1/20 av kapasitet i Ah for GEL batterier. Skulle bli bare 5.5A det..

For vanlig våtbatteri kan man stille inn på max som er 15A (1/8 av Ah).

Så er det mulig å se på bildet om det er GEL eller våt?

Skrevet (endret)

Gjennom motorommet så vil det aldri bli 100%. Gjorde dette på en e61 530d vi hadde.

Og der ble det aldri helt bra. Ta det heller ut og lad direkte på batteriet.

Endret av vegard89
Skrevet

Gjennom motorommet så vil det aldri bli 100%. Gjorde dette på en e61 530d vi hadde.

Og der ble det aldri helt bra. Ta det heller ut og lad direkte på batteriet.

Ok for topplading en gang i blant, men tungvint for vedlikeholdslading. Men det jeg egentlig ville si var at han ikke skal lade rett på batteriet hvis det sitter koblet til i bilen.

En annen sak er om IBS klarer å jobbe optimalt hvis batteriet stadig tas ut for lading. Da mister den i alle fall oversikt over hvor mange amperetimer som har gått ut og inn av batteriet.

Skrevet

Takker for hjelp, alltid like hjelpsomme folk her på forumet  :santa:

Jeg stilte laderen inn på "wet" og 6A, og ladet gjennom terminal i motorrommet. Kun 4-5t til det var fulladet, så da er det kanskje ikke det som gjør at bilen i det siste har en tendens til å gå i full unntakstilstand en stund etter oppstart? Virker som den ikke lader fra start, lav spenning, vindusviskere går f eks tregt. Av og til raser feilmeldingene inn etter en stund (pga spenning synker videre til under kritisk grense, regner jeg med), andre ganger virker det som bilen starter å lade (spenningen stiger, vindusviskere går normalt) og jeg kan kjøre så langt jeg vil.

Skal sies at bilen har stått mye i ro siste halve året. Opp  til 2-3 uker i slengen, og så bare et par <30min turer.

Uansett, har hatt bilen i 7,5 år og ikke skiftet batteriet. Regner med det var originalt når jeg kjøpte bilen, 4 år gammel.

Mon tro om et standard Biltema blybatteri hadde vært still going etter 11,5år..

Skrevet

Både jeg og en kompis bruker batterier bmw har bytta på garanti i privatbilene våre, over 5 år de batteriene også.
Mitt har stått veldig mye uten å vert kobla til men funker helt fint fortsatt.

Skrevet

Virker som holdbarhet på batteriene varierer veldig. Uansett vil som regel noen få timer lading ikke gjøre at batteriet er fulladet. Det tar mye lenger tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...