Gå til innhold

Defekt hovedlys høyre side- e60,2004 mod.

dejavu
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Etter to dager med fuktig og kaldt vær,oppdaget jeg ved oppstart i går, at varmeapparat kun gikk på halv styrke. Noe senere sluttet også hovedlyset på høyre side å virke. Dvs. idet jeg vrir om tenningsnøkkel, så er det litt liv i den, den blinker litt svakt ,men slutter så å lyse. Deretter får jeg feilmelding i instrumentpanel om "defekt high beam, right side". Så satt jeg batteriet på lading i natt,og det førte til at varmeapparat virket som det skulle i dag. Men ikke hovedlyset.

Jeg er ikke sikker, men tror dette er en xenon pære. Og da er det vel hakket verre for en hobbymekaniker å skifte, enn om det var h4?? Jeg kjenner ikke til xenon systemet i det hele tatt. Er det vanlige pærer som kan skrus ut,og erstattes med nye?Eller er dette en verkstedsjobb?

Takknemlig for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 100% sikker, men mener at alle E60 med Xenon originalt har bi-xenon. Dvs at samme xenonpære brukes for nær og fjernlys, og at lykten vris (eller et skjold justeres) slik at lysbildet endrer seg. Så hvis xenonpæren virker, så virker den for begge modus. Mulig de tidligste E60-modellene har en halogenpære i innerste "ring" i tillegg, og at det er denne som er defekt hos deg. Hvis ikke er det det nevnte skjoldet som ikke henger med.

Men slik du beskriver problemene dine, høres det heller ut som du har fukt og dårlig kontakt et sted. Gå over ledninger og kontakter bakpå lykten. En slik feil vil mest sannsynlig være der.Er en god tommelfingerregel å alltid sjekke det enkleste/billigste først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift tenner og pære du :)

Husk også å skift på begge sider så du ikke får farge forskjell.

å bytte pære + tenner er like enkelt som å sette opp et telt med bruksanvisning. Og bruksanvisninger finner du tusenvis av på google, youtube etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du ikke har adaptive lys, og dermed langlys i innerste pæra.

Dermed er det jo kanskje defekt xenon pære, eller tenner.

Du kan kryssbytte pæra fra venstre-høyre for å se om feilen flyttes eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du ikke har adaptive lys, og dermed langlys i innerste pæra.

Dermed er det jo kanskje defekt xenon pære, eller tenner.

Du kan kryssbytte pæra fra venstre-høyre for å se om feilen flyttes eller ikke.

Jo,det er adaptive lys,iflg utstyrslista som er å finne på nett. Fjernlyset er i innerste lykt ja...

522 Xenon Light Xenon-licht

524 Adaptive Headlights Adaptives Kurvenlicht

Endret av dejavu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...