Gå til innhold

BMW 225xe Active Tourer - status/bestilling/erfaringstråd


jcnorway
 Share

Anbefalte innlegg

Da man skulle få satt på vinterskoene på bilen i dag så fikk man seg en overraskelse.

Da bilen ble bestilt la forhandler inn vinterdekk/felg-pakke med piggdekk da piggfri-pakken ikke var lagt opp i systemet enda. Men i følge forhandler var prisen lik så de skulle endre til piggfrie dekk når det nærmet seg låsing av konfig. Dette ble også spurt om på nytt ca 2 uker før konfigurasjonen ble låst og fikk bekreftet at dette var ok.

Fikk bilen levert i juni og da ble vinterdekk/felger levert direkte til dekkhotell. I dag skulle jeg få på vinterdekkene og da jeg skulle sette seg i bilen for å kjøre avgårde oppdaget jeg at det satt piggdekk på bilen.

Viser seg at bilen har blitt levert med piggdekk. En telefon til forhandler resulterte i at piggdekkene ble tatt av, sommerdekkene satt på igjen. Så skulle selger sjekke litt rundt for å se hvor lett det var å få tak i et komplett sett piggfrie dekk m/felg på kort varsel. 

EDIT: De hadde heldigvis komplett sett på lager så da løste saken seg :)

Endret av jcnorway
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant også fram "vinterskoene" nå da det er meldt noe hvite greier i morra. Har garasjejekk, men ser det er noen "fancy" jekkfester under der, så jeg tenkte det var best å bruke originaljekken...  Men den gang ei. Ingen jekk å finne der i gården nei..
Hva bruker folket? (Er vel noen som skifter sjøl her eller? :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7.10.2016 at 9.57, Jandyb skrev:

Fikk tlf i går. Grønt lys for å skifte KLE, men første ledige time om tre uker..  

Og der gikk den timen. KLE er tydeligvis vanskelig å få tak i eller VELDIG etterspurt. Prøver igjen om tre uker til.

En kollega til kona var å henta en maken for et par uker siden, og samme problemet med lading på den. Barnesykdom tydeligvis.. :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Jandyb skrev:

Fant også fram "vinterskoene" nå da det er meldt noe hvite greier i morra. Har garasjejekk, men ser det er noen "fancy" jekkfester under der, så jeg tenkte det var best å bruke originaljekken...  Men den gang ei. Ingen jekk å finne der i gården nei..
Hva bruker folket? (Er vel noen som skifter sjøl her eller? :-) )

Nå har jeg riktignok en 5-serie, og bruker garasjejekk på de jekkfestene (avlang plast klons) som er under bilen, og det funker fint. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, E.H.D skrev:

Nå har jeg riktignok en 5-serie, og bruker garasjejekk på de jekkfestene (avlang plast klons) som er under bilen, og det funker fint. :-)

Høres ut som at det samme greiene. Da tester jeg med garasjejekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Gorg skrev:

Kjøpte den fra burgertuning (artig navn) og wheel pin til min bil. Den er veldig kjekk ved hjulskifte. Sparer mange minutt med fikling pr hjul med en slik

 

Wheel-Pin-Step-by-Step_BMW.jpg

Nåja... Bytta hjul i går kveld, og vil vel ikke si jeg hadde spart mange minutter med en Wheel Pin akkurat... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jandyb skrev:

Nåja... Bytta hjul i går kveld, og vil vel ikke si jeg hadde spart mange minutter med en Wheel Pin akkurat... :-)

Kjøpte en til fattern, og han sier hjulskift går mye fortere nå. Han har en M550D med store hjul og det kan være et styr å få på hjul foran når man må treffe hullene til boltene.

Er ikke bare med tanke på spacere, men hjulene henger ikke akkurat på en lille leppa på skiva av seg selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On Tuesday, October 11, 2016 at 12.56, Kokkopelli skrev:

Takker jamahe

Snakket med Jæger i Bergen og de kan fortelle det samme; bilen må ha 17 tommer. Jeg kunne tenke meg originale BMW felger og fikk derfor et tilbud fra dem, men dekktypen de leverer er Nokian Hakkapeliitta R2 som er et "runflat" dekk. Er det noen av dere som har erfaringer med dette dekket? Bråker det like mye som sommer-runflatdekkene som jeg allerede har? 

Vennlig hilsen Anders

Ikke kjøp runflat. Enkelt og greit.

Disse bilene har originaldim 205/55-17". Noe som er ganske smalt til å være bmw med 17". Det er kun for å spare noen gram co2 og gi mindre hjulstøy. Siden dette er en 4x4 og med ganske høy egenvekt (1785kg inkl fører), ville jeg valgt 215/55-17" piggfrie dekk. På sommer, ville jeg valgt 225/50-18" 

Men av piggfrie dekk står det mellom: Nokian R2 som er et hardcore vinterdekk for is og snø. Kam føles for mykt og svevende på asfalt.

Goodyear Ultra grip2, vinner de fleste tester nå, men de har visst dårlig holdbarhet.

Dunlop winter sport 5, som er det dekket jeg skal kjøpe neste gang. Et nytt dekk i år med veldig gode test resultater. Godt allround dekk.

Pirelli ice zero fr. Mye samme egenskapene som Dunlop dekket. Disse har lavt støynivå også.

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lizzyen skrev:

Noen som aner om det er muligå bruke dim 225/50 R17 på BMW 225xe Active Tourer?

Ja dette skal gå fint. Det er 3,79% større dim enn originalt (maks avvik er 5%) og diameteren på hjulet er bare 2,4 cm større. Bredden øker jo da 2cm som er helt innafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...