Gå til innhold

Sette opp garasje


Marius2002
 Share

Anbefalte innlegg

Noen her som har peiling på garasjebygging?

Vel jeg tenker å sette opp garasje, har sett for meg målene 6,2m dyp og 5m bred, den skulle alltids vært større, men det passer seg ikke på min tomt.

Tidligere skrev jeg at jeg kledde igjen garasjen min, vel det stemmer, men...
Jeg bor i et vertikaldelt hus, det er to slike hus som ligger ved siden av hverandre, altså 4 boenheter. Vi har felles oppkjørsel og garasjeanlegg, altså åpen garasje med hvert sitt "loft" i garasjen. Jeg kledde igjen min del med osb-vegger og garasjeport for å hindre dyregange på bilen samt at bilen står mye bedre innendørs.

 

Jeg har dobbelt så stor tomt som de andre og har god plass i hagen til garasje, dette er også selveie så de andre har ikke noe innvirkning her, annet enn at jeg følger regler for bygging osv..  Jeg vil altså bort fra alt det som er felles (parkeringsområdet) og vil kunne styre selv uten innvirkning fra de andre. . :)

 

VEL så har det seg slik at jeg må da ha ny innkjørsel, er det noen som vet regler osv. for slikt?
Trenger noe konkret slik at jeg kan ha noe å gå ut ifra.
Jeg har klart å lese meg fram til at slikt må søkes om.
Jeg bor i et kryss i et boligfelt, men avkjørselen/innkjørsel blir over 5 meter(er ikke det parkeringsgrensen?) fra krysset og garasjen vil ikke hindre sikt i betydelig grad. Midt framfor tomten er det en lyktestolpe, jeg målte at det var 5 meter fra den til nabotomten, og jeg kan nå bygge 1 meter inntil nabotomten og derfor blir det da 4 meter jeg har å gå på i bredden på innkjørselen, noe som er mer enn bra nok.

 

Jeg har sendt mail til både kommunen og vegvesen for ei stund siden, men det er ikke svar å få samt at det som står på nettsiden deres er paragrafer og faguttrykk som jeg ikke skjønner så mye av. Jeg må nok grave litt ned på plenen og da må jeg finne ut om det er vannrør/ledninger som er under men hvordan finner jeg ut dette?

 

ALTSÅ som nevnt trenger jeg konkrete regler osv. angående innkjørsel og graving, jeg tar også imot tips og råd! :)

 

Legger ved litt bilder for at dere skal skjønne. Første bilde er hvordan det er idag, jeg har da den med port. De to andre bildene er hvordan jeg har tenkt.

post-43083-0-46506900-1450616196_thumb.j

post-43083-0-56928400-1450616435_thumb.j

post-43083-0-59660100-1450616455_thumb.j

 

Ja, mye av plenen ryker, men det er det verdt :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har du regnet på hvor stor tomteutnyttelsesgrad du får?

 

Du bør begynne med å lese reguleringsplanen for området og se om det står noe der som er i veien for prosjektet.

Sjekk også kart for området og se om det er inntegnet noen byggelinjer, f.eks. for å etablere ekstraordinær minsteavstand til vei.  Dette får du ved henvendelse til kommunen, ring eller møt opp på byggesaksavdelingen i åpningstiden.  Reguleringsplan kan også være tatt med i prospektet du fikk da du kjøpte huset.  Send også epost til kommunen din med klage på at du ikke får svar på henvendelser.

 

 

Tenker du ny utkjøring i retning mot den oransje tilhengeren? Ingen konflikt med lyktestolpen på bildet?

 

Så blir det verre: Hvis du ser på generell bygging fram til 1980-1990-tallet, var det ganske vanlig med to innkjørsler til en eiendom, der f.eks. garasjen lå plassert for seg selv.  Jeg bygget ny garasje for få år siden og byggesak var ganske klare på at dersom det skulle etableres ny innkjørsel, var det et krav at den gamle måtte stenges for at ny kunne godkjennes.  Dette er vanskelig å gjennomføre for deg, idet jeg forstår at du deler innkjørsel med tre andre.

 

Selv om man skulle forvente at samme regler gjelder over hele landet, er det selvsagt bare dumt av det å la være å spørre kommunen om du får lov.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har du regnet på hvor stor tomteutnyttelsesgrad du får?

 

Du bør begynne med å lese reguleringsplanen for området og se om det står noe der som er i veien for prosjektet.

Sjekk også kart for området og se om det er inntegnet noen byggelinjer, f.eks. for å etablere ekstraordinær minsteavstand til vei.  Dette får du ved henvendelse til kommunen, ring eller møt opp på byggesaksavdelingen i åpningstiden.  Reguleringsplan kan også være tatt med i prospektet du fikk da du kjøpte huset.  Send også epost til kommunen din med klage på at du ikke får svar på henvendelser.

 

 

Tenker du ny utkjøring i retning mot den oransje tilhengeren? Ingen konflikt med lyktestolpen på bildet?

 

Så blir det verre: Hvis du ser på generell bygging fram til 1980-1990-tallet, var det ganske vanlig med to innkjørsler til en eiendom, der f.eks. garasjen lå plassert for seg selv.  Jeg bygget ny garasje for få år siden og byggesak var ganske klare på at dersom det skulle etableres ny innkjørsel, var det et krav at den gamle måtte stenges for at ny kunne godkjennes.  Dette er vanskelig å gjennomføre for deg, idet jeg forstår at du deler innkjørsel med tre andre.

 

Selv om man skulle forvente at samme regler gjelder over hele landet, er det selvsagt bare dumt av det å la være å spørre kommunen om du får lov.

 

Takk for svar!

Jeg har ikke regnet på noe som helst, jeg er i planleggingsfasen og derfor trenger innspill om konkrete regler osv..

Jeg skal sjekke prospektet så kan jeg se om det står noe vettugt der. Ny utkjøring er mot den oransje hengeren, og ingen konflikt med lyktestolpen.

Jeg kan selvsagt ikke stenge den andre innkjørselen, jeg må forhøre meg med kommunen, men jeg må søke og da trenger jeg håndfaste dokumentasjon fra min side om at dette er gjennomførbart og vil styrke min side av saken. Derfor spør jeg om hjelp til regler osv.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krav til maks tomteutnyttelsesgrad er som regel rundt 25-30%. Du kan omgå dette ved å legge garasjen så dypt at du får plass til plen eller terrasse oppå.

 

Som nevnt ser jeg behovet for ny innkjøring som hovedproblemet i ditt tilfelle. Det finnes ikke noe formelt krav til kun en innkjøring til eiendommer fra privat vei, så vidt jeg vet.  Dette burde derfor være noe som vurderes individuelt fra sak til sak, hvis ikke din kommune har bestemt seg for å statuere et eksempel. Beliggenhet innerst i rolig blindvei kan her være et eksempel på noe som taler til fordel for en sak, mye benyttet skolevei vil være en ulempe. I ditt tilfelle kan den korte avstanden til et kryss være noe byggesaksavdelingen henger seg opp i.

 

Spør gjerne hvis det er mer du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krav til maks tomteutnyttelsesgrad er som regel rundt 25-30%. Du kan omgå dette ved å legge garasjen så dypt at du får plass til plen eller terrasse oppå.

 

Som nevnt ser jeg behovet for ny innkjøring som hovedproblemet i ditt tilfelle. Det finnes ikke noe formelt krav til kun en innkjøring til eiendommer fra privat vei, så vidt jeg vet.  Dette burde derfor være noe som vurderes individuelt fra sak til sak, hvis ikke din kommune har bestemt seg for å statuere et eksempel. Beliggenhet innerst i rolig blindvei kan her være et eksempel på noe som taler til fordel for en sak, mye benyttet skolevei vil være en ulempe. I ditt tilfelle kan den korte avstanden til et kryss være noe byggesaksavdelingen henger seg opp i.

 

Spør gjerne hvis det er mer du lurer på.

 

Jepp, fant ut at det var på 35%! :)

Krysset er stort og oversiktlig, og slik det er nå burde det ikke være noe problem. Min tomt hadde store trær og busker som hindret sikten mer enn en garasje ville gjort ved tanke på krysset, men disse fjernet jeg fordi de ikke var pen, kommer lavere hekk der senere.

Innkjørsel kommer mellom lyktestolpe og nabogrensen som man ser på bildet under.

 

post-43083-0-70963400-1450622806_thumb.p

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35% - noen er heldige...

 

Veldig nyttig med kart.  Jeg ser at naboeiendommen i vest har dobbelgarasje langs veien med samme plassering du tenker, så neppe komflikt med noen byggelinje. Det er ofte også et krav at det skal være plass til en bil foran garasjen uten at trafikken på veien hindres, og det ser det ut som kan gå her.

 

Stemmer det at tomtegrensen din i nord er rett uten for husveggen?

Når det bygges eneboliger, er det ofte et krav til to parkeringsplasser pr. boenhet.  Dette er ofte noe man tar lettere på nå man bygger mer konsentrert, slik som husene rundt tunet ditt.  Klarer man f.eks. fire ekstra parkeringsplasser i tillegg til de fire garasjene uten å stenge for annen trafikk?  Jeg antar at det er vanskelig å basere seg 100% på å gå, sykle eller ta buss der du bor, slik at dette er aktuell argumentasjon for hvorfor det kan være ønskelig å etablere ekstra parkering på eiendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35% - noen er heldige...

Veldig nyttig med kart. Jeg ser at naboeiendommen i vest har dobbelgarasje langs veien med samme plassering du tenker, så neppe komflikt med noen byggelinje. Det er ofte også et krav at det skal være plass til en bil foran garasjen uten at trafikken på veien hindres, og det ser det ut som kan gå her.

Stemmer det at tomtegrensen din i nord er rett uten for husveggen?

Når det bygges eneboliger, er det ofte et krav til to parkeringsplasser pr. boenhet. Dette er ofte noe man tar lettere på nå man bygger mer konsentrert, slik som husene rundt tunet ditt. Klarer man f.eks. fire ekstra parkeringsplasser i tillegg til de fire garasjene uten å stenge for annen trafikk? Jeg antar at det er vanskelig å basere seg 100% på å gå, sykle eller ta buss der du bor, slik at dette er aktuell argumentasjon for hvorfor det kan være ønskelig å etablere ekstra parkering på eiendommen.

Takk igjen! :)

Tomtegrensen i nord er ca 1,5 meter fra husveggen ja. Vi klarer ikke 4 ekstra utenom de garasjene nei og jeg har tenkt at det skal gå en bil foran garasjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være mulig å få et møte med byggesaksavdeligen i kommunen din. Et generelt tips er å ringe. Da er det lettere å få en person og forholde seg til, også sender du heller mail til kontaktpersonen i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møt opp hos byggesaksavdelingen, de jobber med dette hver dag og har følgelig mange nyttige tips og råd. Folk nå til dags sender bare avgåde eposter eller tar til nød en telefon, da får man ikke gitt noe personlig inntrykk. Gjør det på gamlemåten, så får du all den hjelpen du trenger, det er i alle fall min erfaring  :)

 

PS. Nå har jeg ikke satt meg inn i saken din, men det skal normalt være fem meter fra garasjeport til vei (krav om biloppstillingsplass foran garasjen). Hvordan dette blir i ditt tilfelle, som allerede har en garasje, er derfor ikke gitt, men du må antakelig søke om dispenasjon dersom du skal nærmere vei enn dette. Min erfaring er også at enkelte kommuner er litt vrange med å gi flere enn en innkjøring til hver eiendom, men dette er individuelt.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i kontakt med et byggefirma i Molde, de ville hjelpe meg med søknad og alt det som skal til for å få dette til. De kommenterte også krysset der som den faktoren som kanskje blir mest problematisk. Uansett de skulle tegne og ordne papirer og søknad gratis(da det viste seg at jeg "kjenner noen som kjenner noen"), jeg må vel betale kommunen for saksbehandling.... Så får vi se hvordan det går. Nå er det jul og jeg kommer vel ikke lengre i saken før over nyttår! Takker for hjelp :) Kommer tilbake på hvordan det går.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne for å se åssen gangen med kommunen blir :-P

Tenker noe av det samme selv. Bare har problemet med lnf område og må ha innkjørsel til og generell utnyttelsesgrad på lnf område er vell 10% sies det. Om med lille tomta mi har huset mer enn det fra før så må søke disp. Kjekt å se litt erfaringer da selvom det nok er en annen kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...