Gå til innhold

E91 LCI 2010, problem med LED blinklys bak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Prøvde å søke litt på forumet, men fant lite info.

Tenkte å høre her før jeg begynner å demontere. Problemet er at LED blinklys høyre bak fusker litt. Kan funke fint noen ganger, også blinker den fort.

Er det mulig å skifte kun LED delen til blinklyset?

Eller må hele lampa skiftes?

Er det eventuelt no triks for å fikse dette uten å kjøpe ny lampe?

Jeg prøvde bare kjapt å bøye / stramme opp kontaktene i pæreholderen i tilfelle det var dårlig kontakt der, men det hjalp ikke.

Når blinklyset er på så blinker det svakt i LED pærene, og man kan se at ikke alle diodene lyser. Minner litt om dårlig jording på vanlige pærer.

Asim. :)

Skrevet

Du må nok dessverre bytte lampe. Hadde samme problem på 5-serien i fjor, og dette skjedde med begge lampene med bare noen måneders mellomrom.

Jeg kjøpte alternativ lampe hos Koed som kostet ca. halvparten av den som hadde BMW-logo (begge produsert av Hella). Lampen jeg fikk var identisk med den jeg hadde (nummer og alt) foruten BMW-stempel. Hvorvidt det finnes alternativ til e91 vet jeg ikke, men det er ihvertfall verdt å sjekke.

Jeg åpnet forøvrig den defekte lampen, men det var igrunn ingenting der som tydet på at noe var galt, så er mest sannsynlig en komponent som har feilet.

Skrevet

Du må nok dessverre bytte lampe. Hadde samme problem på 5-serien i fjor, og dette skjedde med begge lampene med bare noen måneders mellomrom.

Jeg kjøpte alternativ lampe hos Koed som kostet ca. halvparten av den som hadde BMW-logo (begge produsert av Hella). Lampen jeg fikk var identisk med den jeg hadde (nummer og alt) foruten BMW-stempel. Hvorvidt det finnes alternativ til e91 vet jeg ikke, men det er ihvertfall verdt å sjekke.

Jeg åpnet forøvrig den defekte lampen, men det var igrunn ingenting der som tydet på at noe var galt, så er mest sannsynlig en komponent som har feilet.

Hei

Jeg regnet med noe sånt ja. Jobber jo for Hellanor, så jeg får supernice pris der. Skal sjekke om de kan skaffe.

Men skal ærlig innrømme at jeg har lyst til å åpne lampa og sjekke. Var det mye jobb å demontere for å komme til LED pærene?

Søkte på nytt nå, men på E90 og fikk opp litt mer info. Ser at det er et kjent problem ja.

Skrevet

Faren min hadde lignende problem på sin bil (e91, 2009) og der var løsningen å bytte hele lykta. Det er meningen at LEDene skal holde bilens levetid så han fikk på garantien, men da var bilen bare 2 år gammel.

Mulig det finnes noen triks man kan bruke når BMW ikke betaler regninga.

Skrevet

Ja, dette er dessverre kjent, og en (tåpelig) svakhet. Har også byttet en lykt på 1-serien, men der var det kjørelysene som ikke fungerte.

Det er nok mulig å få den fra hverandre uten å ødelegge den, men tror du skal ha en god dose tålmodighet da. Min ble åpnet på den harde måten. :)

Skrevet

Faren min hadde lignende problem på sin bil (e91, 2009) og der var løsningen å bytte hele lykta. Det er meningen at LEDene skal holde bilens levetid så han fikk på garantien, men da var bilen bare 2 år gammel.

Mulig det finnes noen triks man kan bruke når BMW ikke betaler regninga.

Ok. Kan jo høre med BMW, men tviler de dekker det på garanti. Bilen er jo en sen  09 mod.

Men forbrukerkjøpsloven sier jo at hvis et produkt er ment å vare lengere så skal det dekkes på garanti.

Ja, dette er dessverre kjent, og en (tåpelig) svakhet. Har også byttet en lykt på 1-serien, men der var det kjørelysene som ikke fungerte.

Det er nok mulig å få den fra hverandre uten å ødelegge den, men tror du skal ha en god dose tålmodighet da. Min ble åpnet på den harde måten. :)

Hehe, får se hva jeg får til. Men ser ut som at det må bli en ny lampe ja...

Skrevet

Det kunne vært interessant å sett hva som er inne i lampa, spesielt om det sitter en LED-driver der som er tilgjengelig på det åpne markedet. Burde være en enkel sak å reparere disse, bortsett fra at man må skjære opp baksida av lykta for å komme til.

Skrevet

Det kunne vært interessant å sett hva som er inne i lampa, spesielt om det sitter en LED-driver der som er tilgjengelig på det åpne markedet. Burde være en enkel sak å reparere disse, bortsett fra at man må skjære opp baksida av lykta for å komme til.

Her er løsningen på problemet:

http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f74/rear-light-cluster-failure-fix-led-type-fitted-2008-lci-t115027/

Ifølge mange i denne tråden er det dårlig kontakt på selve led pærene. Må lodde på nytt så skal det være ok.

Jeg vurderer å prøve dette. Tenker også at det kanskje er ok å bruke pengene på ny lampe. Slipp eventuelt lekkasje og fuktighet i lampa etter å ha limt den sammen igjen.

Hvis jeg gjør det vurderer jeg å ta litt bilder underveis :)

Skrevet

[...] Men forbrukerkjøpsloven sier jo at hvis et produkt er ment å vare lengere så skal det dekkes på garanti.

Forbrukerkjøpsloven sier ikke at "hvis et produkt er ment å vare lengere så skal det dekkes på garanti.", men den sier derimot at den alminnelige reklamasjonsfrist er to - 2 - år, men dersom tingen ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre er fristen for reklamasjon fem - 5 - år. Dersom selger har pådratt seg en bedre garantiordning enn vilkårene i forbrukerkjøpsloven er det de som er gjeldende. Det er verdt å merke seg at forbrukerkjøpsloven ikke tvinger selger til å gi noen form for garanti overhodet, men selger er naturligvis bundet av vilkårene i loven (disse kan ikke avtales bort, da forbrukerkjøpsloven er ufravikelig). Det bør bringes på det rene at en billykt er ment å vare vesentlig lengre enn to år og at reklamasjonsfristen derfor er fem år, men all den tid din bil er produsert/levert sent i 2009 er 1) nybilgarantien for lengst gått ut og 2) reklamasjonsretten borte (bilen er seks år gammel).

Skrevet

Forbrukerkjøpsloven sier ikke at "hvis et produkt er ment å vare lengere så skal det dekkes på garanti.", men den sier derimot at den alminnelige reklamasjonsfrist er to - 2 - år, men dersom tingen ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre er fristen for reklamasjon fem - 5 - år. Dersom selger har pådratt seg en bedre garantiordning enn vilkårene i forbrukerkjøpsloven er det de som er gjeldende. Det er verdt å merke seg at forbrukerkjøpsloven ikke tvinger selger til å gi noen form for garanti overhodet, men selger er naturligvis bundet av vilkårene i loven (disse kan ikke avtales bort, da forbrukerkjøpsloven er ufravikelig). Det bør bringes på det rene at en billykt er ment å vare vesentlig lengre enn to år og at reklamasjonsfristen derfor er fem år, men all den tid din bil er produsert/levert sent i 2009 er 1) nybilgarantien for lengst gått ut og 2) reklamasjonsretten borte (bilen er seks år gammel).

Perfekt. Takk for oppklaring. :)

Tror jeg skal prøve meg på å åpne lampa, bare fordi jeg er nysgjerrig på å prøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...