Gå til innhold

(Skilt ut fra 330e-tråden) - nyere BMWer med kassettspiller (E6x, E7x, E8x, E9x)?

Fredrik 90
 Share

Anbefalte innlegg

Må huske at kassettspiller enda er aktuelt flere steder i verden og DET er jo litt utdatert her i landet...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det stemmer vel ikke helt. Siste bilprodusent som tilbøy kassettspiller var Lexus som sluttet med dette så sent som 2004 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer vel ikke helt. Siste bilprodusent som tilbøy kassettspiller var Lexus som sluttet med dette så sent som 2004 :)

Lexus hadde faktisk kassettspiller til og med 2010 ;-) Og jeg har også sett X5 E70 med kassettspiller. Men grunnen til at jeg nevnte det med kassett er at man må huske at Norge er veldig langt fremme mot mange andre land når det gjelder teknologi, eller rettere sagt forventningene vi har til duppeditter av alle slag

Endret av JE Motorsport
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexus hadde faktisk kassettspiller til og med 2010 ;-) Og jeg har også sett X5 E70 med kassettspiller. Men grunnen til at jeg nevnte det med kassett er at man må huske at Norge er veldig langt fremme mot mange andre land når det gjelder teknologi, eller rettere sagt forventningene vi har til duppeditter av alle slag

Haha, da hadde i såfall Top Gear feil da de kåret Lexus SC 430 til verdens dårligste bil. Da hevdet de at dette var siste bilen med kassettspiller i 2004 :P

Finner ikke noen kassettspiller i delekatalogen til E70, men finner hos E53. Siste BMWen med dette var vel nettopp E53 og E46?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har også sett X5 E70 med kassettspiller.

Finner ikke noen kassettspiller i delekatalogen til E70, men finner hos E53. Siste BMWen med dette var vel nettopp E53 og E46?

Nei, kassettspiller ble nok aldri levert i e70 (eller biler med tilsvarende multimediasystem, som e60, e90 osv.). Jeg tror siste bilen som kunne leveres med kassettspiller var e46 og e53 som nevnt (jeg er derimot usikker på om den var tilgjengelig gjennom hele produksjonen). e85/e86 Z4 og e83 X3 har samme system som e46 og var de siste bilene fra den generasjonen, men de tror jeg ikke ble levert med kassettspiller.

Jeg ser forøvrig ikke bort ifra at det fortsatt leveres biler med kassettspiller, men da er det nok billig-billig-biler som ikke finnes i vår del av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kassettspiller ble nok aldri levert i e70 (eller biler med tilsvarende multimediasystem, som e60, e90 osv.).

Jeg ser forøvrig ikke bort ifra at det fortsatt leveres biler med kassettspiller, men da er det nok billig-billig-biler som ikke finnes i vår del av verden.

Nå har jeg stått å sett på E70 med kassettspiller, så det finnes! Mulig det ikke var standard, men denne kunden hadde det. Du får jo det meste hos BMW hvis man bare betaler. Tyskere elsker jo kassett. Og i mine 15 år i BMW systemet så har jeg sett mange rare/spesielle varianter;-) Individual behøver definitivt ikke å være vellykket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt man kan få til enhver BMW modell finnes i EKT. Når det ikke er der så er det heller ikke mulig å få tak i (finnes unntak men her inngår ikke kassettspiller i E70). Om noen har valgt å ettermontere dette er mulig, men jeg sliter virkelig med å se at noen gidder med tanke på den kostnaden det innebærer.

Tyskere er ikke noe mer glad i kassetter enn vi i Norge var/er. Men til forskjell ifra Norge så har Tyskland hundrevis av radiostasjoner å velge i så mange ville kanskje ikke prioritere CD spiller som ekstrautstyr for 15 år siden. Det er mange gamle myter ute å går, myter som stammer ifra importmiljøet. Det er bra med tyskimporterte biler fordi de ikke har sett snø og salt, bullshit! Alle tyskimporterte biler er enten eiet av en lege, pensjonist eller direktør...bullshit! Alle tyske biler har kun gått på Autobahn og blitt langkjørt, bullshit! Slik fortsetter det, alt slikt må tas med en god klype salt. Vi sitter her oppe i nord og tror vi vet alt om Tyskere og deres bilvaner, bare fordi vi handler noen bruktbiler av dem.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt man kan få til enhver BMW modell finnes i EKT. Når det ikke er der så er det heller ikke mulig å få tak i (finnes unntak men her inngår ikke kassettspiller i E70). Om noen har valgt å ettermontere dette er mulig, men jeg sliter virkelig med å se at noen gidder med tanke på den kostnaden det innebærer. .

Der tar du nok feil,det finnes nesten ikke noe individual utstyr/deler på ETK selv om du bruker chassisnummeret på en bil som har dette utstyret.

Veldig mye av dette må bestilles på egne kodeskjemaer da dette ikke skal være tilgjengelig for hvem som helst;-)

Og som sagt så hadde vi denne inne E70'n med kassettspiller hos BMW forhandler. Ja det har sikkert kostet mye penger å få det, men er du 70 år+ og har nok penger og synes CD er litt for moderne/komplisert så hvorfor ikke..

Endret av JE Motorsport
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du nok feil,det finnes nesten ikke noe individual utstyr/deler på ETK selv om du bruker chassisnummeret på en bil som har dette utstyret.

Veldig mye av dette må bestilles på egne kodeskjemaer da dette ikke skal være tilgjengelig for hvem som helst;-)

Og som sagt så hadde vi denne inne E70'n med kassettspiller hos BMW forhandler. Ja det har sikkert kostet mye penger å få det, men er du 70 år+ og har nok penger og synes CD er litt for moderne/komplisert så hvorfor ikke..

Har du noe link eller konkret å vise til som sier at alt ikke nødvendigvis behøver å stå i EKT, eventuelt noen andre her (Saltkjelen?) som vet noe? Slik jeg ser det så står man ganske fritt til å velge farger og dekor hos BMW Individual. Større "inngrep" som krever at f eks bilens dashbord må bygges om tror jeg ikke er mulig igjennom Individual. Jeg tror ikke BMW bygger om og integrerer kassettspiller i interiøret på E70 for en eneste kunde, da må deler og komponenter konstrueres og produseres. Derfor der dette svært lite sannsynlig. Men jeg kan være med på at en bil stereo spesialist kan ha utført en forholdsvis profesjonell ombygging, men ikke BMW originalt.

Ellers så tror jeg vi får være enige om å være uenige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye off topic her nå. Kassettspiller blir det nok ikke.

Tar fortsatt i mot forslag til hvilke styling jeg evt bør gå for. Er plutselig begynt å like den orginale chrome grillen og carbon vingen på bagasjelokk som matcher org.diffuser på farge. Så her vingles det frem og tilbake. Drømmen er jo en M3 så litt sporslig look må til. Ikke helt overbevist over alle de matt sorte M-performance detaljene mot estoril blå.

Personlig ville jeg nok droppet alt som heter matt i forbindelse med denne bilen. Skal du først oppgradere grillen og allikevel ønsker chrome, ville jeg gått for en M3-grill hvor du fjerner 3-tallet og sentrerer M´en. Med tanke på hva M-performance koster, så ville jeg nok trolig droppet alt som har med dette å gjøre, da F30 LCI med M-pakke og LED-lys gjør seg utrolig bra i original figur. :)

Har du noe link eller konkret å vise til som sier at alt ikke nødvendigvis behøver å stå i EKT, eventuelt noen andre her (Saltkjelen?) som vet noe? Slik jeg ser det så står man ganske fritt til å velge farger og dekor hos BMW Individual. Større "inngrep" som krever at f eks bilens dashbord må bygges om tror jeg ikke er mulig igjennom Individual. [...]

Som tidligere kollega av Joar (JE Motorsport), så kan jeg også bekrefte mange rare løsninger fra BMW Individual. Individual-programmet som ligger ute i ETK er et standardisert program som inneholder de vanligste Individual tilføyelsene som gjøres (og som er del av pakke). Ønsker kunden at alt treverk i bilen skal være fra eiers nedbrente hus, så får han også det ved å levere materialet. Personlig har jeg liten tvil i at noen har en E70 med kassettspiller, men BMW slutter aldri å overraske, og jeg har ingen grunn til å tvile på Joar etter egne erfaringer med BMW, men om en slik bil er bestilt med kassettspiller så skal/bør utstyret stå under Individual i bilens VO/utstyrsliste. Det kunne jo vært interessant om Joar greide å spore opp noen identifikasjon på den aktuelle bilen?

Beklager OT fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CCC og kassett-snakk [...]

Med fare for å spolere tråden ytterligere. Jeg finner ikke registrering- eller chassinummer på denne bilen, men her er det i hvert fall en relativt spesiell CCC. Øvre del ser ut til å være kassettspiller, og nedre drev er vanlig CD-spiller (mulig den også tar navigasjonsDVD som vanlig CCC).

Den aktuelle bilen er en E60 M5, og den er til salgs i Norge.

81_1148824443_xl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gi meg jeg (og beklager til JE Motorsport). :)

Det har jeg aldri hverken sett eller hørt om før, men spesielt var det ihvertfall. Det hadde også vært interessant å sett utstyrskoden for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en sjanse for at dette er ettermontert hos en Audio spesialist, synes forøvrig at åpningen så noe smal ut til å få inn kassetter. Skulle absolutt hatt tak i utstyrs lista på denne.

Finner heller ikke noe som helst på nettet om kassett i BMW E60. Eneste jeg finner er ett utdrag ifra en bok som heter: "The BMW 5 Series and X5: A History of Production Cars and Tuner Specials" av Marc Cranswick. Der står følgende " On the audio front, the E60 was the first Five to be unavailable whit a cassette deck on its debut, the first musical rung was the "BMW Business Radio" whit single-disc CD player and 6 speakers"

https://books.google.no/books?id=ACVgn0f997oC&pg=PA217&lpg=PA217&dq=cassette+deck+bmw+e60&source=bl&ots=dbXwKkhcEZ&sig=ZFchdSQpNZNOPSKyZbcnjK42oW8&hl=no&sa=X&ved=0ahUKEwi96dn-p-vJAhVLnXIKHannBiwQ6AEIGjAA#v=onepage&q=cassette%20deck%20bmw%20e60&f=false

Jeg oppfattes nok som veldig vanskelig her men jeg vil ikke gi meg riktig ennå, da det rett og slett finnes ingen bevis overhode på at kassettspiller kom i E60 og E70 ifra fabrikk. Jeg synes det er veldig rart at det ikke står skrevet noen plass hvis det skulle være mulig. En enkelt påstand (som ikke kan bevises, ei heller beskrives nøyere tydligvis) er dessverre ikke nok til å kjøpe historien. Iallfall når flere piler og logisk sans peker motsatt vei, beklager.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...