Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) har ein bmw e39 1999 touring.

I vognkortet står dt at orginal dim på felger er 15". Lurer da på om jeg får godkjennt disse? Dt er 20" 02df397e9037932c5188220cdaeb1e55.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet (endret)

Tüv er kun en anbefaling for godkjenning, tilsvarendes anbefalinger kan foreksempel komme fra BMW Norge.

Dersom en E39 modell hadde blitt levert med 20" originalt, kan man benytte seg av dette som dokumentasjon. Nå ble vell ikke e39 levert med dette, så da må du regelrett bare være kreativ og se om du foreksempel finner tilsvarendes felgbredde/dekk for 18" m-sport hjul dersom det stemmer og prøve med det.

Noe som også bør bemerkes er at det er vesentlig forskjell på å godkjenne hjul med lik felg/dekkdim fremme og bak, og ulik. Har man lik dekkdim forran og bak, samtidig som dem er innafor hjulbuene er det mange stasjoner som bare skriver det rett inn. Andre kan derimot be deg ryke å reise om du så har håndskrevet dokument fra øverste hold av BMW og Tüv papirer.

Endret av HSD
Skrevet

E39 ble kun levert med 18" som største felg, da med 8,5" foran og 10" bak. Du trenger jo egentlig ikke godkjenne, med mindre det er mye Vegvesen der du bor.

Skrevet

E39 M5, ikke E39 Touring. Touring ble aldri levert med forskjellig dim forran/bak.

Beste tipset jeg kan gi, er og ringe trafikkstasjonen og fortelle hva du har, og hva du ønsker.
Så kan de fortelle deg hva du evt. må ha.

Så slipper du og reise og vise bilen for og finne ut at du ikke får det godkjent likavel, og skjelle ut  kontrolløren

fordi du ikke har undersøkt nok på forrhånd. :)

Skrevet

Ringte bmw norge idag, å de skulle sende meg en mail med skrifter som jeg skulle ta med til vegvesnet, å da skulle dt ikke være noe problem sa de :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Ringte bmw norge idag, å de skulle sende meg en mail med skrifter som jeg skulle ta med til vegvesnet, å da skulle dt ikke være noe problem sa de :)

BMW Norge kommer aldri til å sende deg et skriv som tilsier at det er ok med hjulstørrelser utover originalt. Det de derimot trolig sender er en komplett oversikt over originale hjul til E39, slik at du kan få godkjent disse dimmensjonene.

Det som derimot er verdt å merke seg er at kjøretøyforskriften ikke angir noen størrelsesbegrensning (opp eller ned), men kun felgens bredde. Har man derfor en større felg (f.eks fra 18" til 20") og man kompenserer med mindre dekk slik at rulleomkrets blir innenfor lovlige +/- 5%, har dekk som tilfredsstiller bilens load index (LI) og at de ikke tar borte i bilens vitale deler, så bør det kunne gis godkjenning uten TÜV/annen dokumentasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...