ramstad123 Skrevet Desember 21, 2015 Skrevet Desember 21, 2015 Hei har ein bmw e39 1999 touring. I vognkortet står dt at orginal dim på felger er 15". Lurer da på om jeg får godkjennt disse? Dt er 20" Sent from my iPhone using Tapatalk
linnikrieg Skrevet Desember 21, 2015 Skrevet Desember 21, 2015 Du kan kun få disse godkjent hvis du har TÜV-papir på felgene. Kun med dette kan det bli forandret i vognkortet Sent from my iPhone using Tapatalk
hsd Skrevet Desember 21, 2015 Skrevet Desember 21, 2015 (endret) Tüv er kun en anbefaling for godkjenning, tilsvarendes anbefalinger kan foreksempel komme fra BMW Norge. Dersom en E39 modell hadde blitt levert med 20" originalt, kan man benytte seg av dette som dokumentasjon. Nå ble vell ikke e39 levert med dette, så da må du regelrett bare være kreativ og se om du foreksempel finner tilsvarendes felgbredde/dekk for 18" m-sport hjul dersom det stemmer og prøve med det. Noe som også bør bemerkes er at det er vesentlig forskjell på å godkjenne hjul med lik felg/dekkdim fremme og bak, og ulik. Har man lik dekkdim forran og bak, samtidig som dem er innafor hjulbuene er det mange stasjoner som bare skriver det rett inn. Andre kan derimot be deg ryke å reise om du så har håndskrevet dokument fra øverste hold av BMW og Tüv papirer. Endret Desember 21, 2015 av HSD
linnikrieg Skrevet Desember 21, 2015 Skrevet Desember 21, 2015 Det visste jeg ikke, men da må han vel i hvert fall ha det. Sent from my iPhone using Tapatalk
ramstad123 Skrevet Desember 22, 2015 Forfatter Skrevet Desember 22, 2015 Takker for svar! [emoji4] skal gji et forsøk på å prøve å få de godkjennte iværtfall [emoji4] Sent from my iPhone using Tapatalk
Clevion Skrevet Desember 22, 2015 Skrevet Desember 22, 2015 E39 ble kun levert med 18" som største felg, da med 8,5" foran og 10" bak. Du trenger jo egentlig ikke godkjenne, med mindre det er mye Vegvesen der du bor.
Alpejohn Skrevet Desember 22, 2015 Skrevet Desember 22, 2015 E39 M5, ikke E39 Touring. Touring ble aldri levert med forskjellig dim forran/bak. Beste tipset jeg kan gi, er og ringe trafikkstasjonen og fortelle hva du har, og hva du ønsker.Så kan de fortelle deg hva du evt. må ha.Så slipper du og reise og vise bilen for og finne ut at du ikke får det godkjent likavel, og skjelle ut kontrolløren fordi du ikke har undersøkt nok på forrhånd.
ramstad123 Skrevet Desember 23, 2015 Forfatter Skrevet Desember 23, 2015 Ringte bmw norge idag, å de skulle sende meg en mail med skrifter som jeg skulle ta med til vegvesnet, å da skulle dt ikke være noe problem sa de Sent from my iPhone using Tapatalk
Alpejohn Skrevet Desember 23, 2015 Skrevet Desember 23, 2015 Ville fortsatt ringt/sendt mail til BT. Kan spare deg for mye styr og irritasjon.
Saltkjelen Skrevet Desember 23, 2015 Skrevet Desember 23, 2015 Ringte bmw norge idag, å de skulle sende meg en mail med skrifter som jeg skulle ta med til vegvesnet, å da skulle dt ikke være noe problem sa de BMW Norge kommer aldri til å sende deg et skriv som tilsier at det er ok med hjulstørrelser utover originalt. Det de derimot trolig sender er en komplett oversikt over originale hjul til E39, slik at du kan få godkjent disse dimmensjonene. Det som derimot er verdt å merke seg er at kjøretøyforskriften ikke angir noen størrelsesbegrensning (opp eller ned), men kun felgens bredde. Har man derfor en større felg (f.eks fra 18" til 20") og man kompenserer med mindre dekk slik at rulleomkrets blir innenfor lovlige +/- 5%, har dekk som tilfredsstiller bilens load index (LI) og at de ikke tar borte i bilens vitale deler, så bør det kunne gis godkjenning uten TÜV/annen dokumentasjon. Alpejohn reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå